Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Micke_K

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Micke_K

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för hjälpen. Provade även att mäta på glödtråden och det visade sig att jag inte hade någon spänning till glödtråden. Ringde och rådfrågade på Värmedoktorn och han sa att det var vanligt att elektroniken för tändningen går sönder och att man jag koppla förbi den genom att montera en tryckknapp som man håller intryckt i typ 20 sek för att få den att tända. Efter att nu ha monterat en tryckströmbrytare fungerar det, men det verkar även som att avkylnings momentet när jag stänger av värmare också är ur funktion. Vet inte om det är allvarligt men läser man instruktionerna markerar de noga att man inte får bryta strömmen till värmaren förrän den har blivit avkyld.
  2. Hjälp! Grabben har köpt en gammal segelbåt med en Thermo 1400 värmare som inte vill starta. Var problem med läckande bränslepump så jag har bytt membranet och puman verkar fungera som den ska. Plockade även isär "brännarhuset" och det var ingen vacker syns, grödspiralen var av packningarna var trasiga. Köpte servicesats på Hjertmans innehållande veke och glödspiral. Har gjort rent allt och monterat som jag uppfattat instruktionen, dock får jag inte värmeren att tända. I servicesatsen var det med 3 st "vekskivor" se foto. Jag uppfattar att den med lilla hålet i ej skall monteras, kan det verkligen stämma? Bifogar montageanvisning servicesats. Tack på förhand! Servicesats Wallas 1400.pdf
  3. Självklart finns det många larm på marknaden att välja mellan och som kan både det en och det andra. Yachtsafe motsvarade mina krav och mer därtill: -Godkänt av försäkringsbolagen ger lägre premie och reducerad självrisk vid ev inbrott. -Gps spårning. -Trådlösa IR Sensorer, gör att jag enkelt kan flytta ut dem från båten till båthusen under vintern. -Ett larm anpassat för marint bruk. -Kontroll på batterispänningen. -Möjlighet att använda fjärrkontroll. -inget kontantkort som ja måste ha koll på, nu har jag betalt 790:- för 2 års gsm trafik (33:-/månaden är helt ok för mig). Snygg och praktisk app som styr alla funktioner gör inte saken sämre. Jag är mer än nöjd hittils.
  4. Vad jag förstått är det 1 utgång som du ställa och använda till siren'en eller styra valfri utrustning. Dessvärre kan man inte både styra kyl/värmare och samtidigt skrämma bort inkräktare.
  5. Jag har precis installerat Yachtsafe G32 i min båt. Riktigt enkelt och smidigt att installera. Kompletterade med 2 IR- sensorer, fjärr och siren. Kan rekommendera detta larm. Lycka till!
  6. Jaja vad ska man säga. Om du ringer till Garmin och säger att du slarvat bort manualen till din Plotter som du köpt tidigare är jag övertygad att de hade hänvisat till sin egen hemsida för att ladda dokumentet du söker. Visst parallel import förekommer men knappast på en 525s som ersattes för några år sedan av 526s.
  7. Hämtade mina fråm Garmin'shemsida Manual http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP421_421s_SVAnvandarhandbok.pdf Installationsanvisning: http://www8.garmin.com/manuals/3317_SVInstallationsinstruktioner.pdf Lycka till
  8. Har ett problem med vår motor till jollen. Igår var jag ner till för att Fixa med jollen inför semetertrippen och passade på att testa genom att köra från rampen till båten. Allt gick bra motorn startade efter några drag jag och grabben släppte loss men kom bara en liten bit i hamnen när den dog och ville inte starta igen. Rodde till vår båtplats ptovade igen men den ville inte starta. Fic för mig att det kanske berodde på dålig soppa så jag åkte och tankade ny soppa. Nytt försök 2 timmar senare och den startade nästan direkt och gick fint i kanske 3 minuter innan den dog igen och ville inte starta hur jag än drog i snöret, gav upp tog med mig motorn hem igen. Idag fick jag för mig att låta testa den igen satte motor i en testtank och den staratde på första försöket och gick i 3 minuter innan den dog. Verkar som att den får soppa, har bytt stiftet, nytt bränsle. En bekant till mig sa att det låter som att cdi boxen är trasig, jag har ingen aning. Tar tacksamt emot tips. Tack och lov ha jag nu ftt låna en 5hk motor att ha med mig på semestern så grabben har nåt att göra/leka med. Motor: Mercury 5hk 2 takt (säkert 15 år gammal.)
  9. Lycka till! Bifogar länk till installationsmanual som du kan gotta dig i så länge. http://www.sportmanshipmarin.se/assets/documents/manualer/Profish.pdf
  10. Fallhöjden för kätting/lina är viktig för att allt ska fungera så bra som möjligt. Enligt anvisningen jag gick efter var minsta måttet 30cm helst mer.
  11. Klart du ska ha en fast installerad manöverknapp kostar inte många kronor.
  12. Hej. Har ett Lewmar ProFish 1000 sedan snart 3år. Är jättenöjd det har vekligen underlättat för oss vid tilläggning. Bra kvalitet i förhållande till pris, bra service/support hos generalagenten. Påtalande på mässan iår att jag ibland har problem med att linan hoppar av hjulet och fastnar när jag lägger ut ankaret med frifall specielt när linan är torr. Lewmar reresentanten kände till detta fenomen och erbjöd mig kostandsfritt ett konverteringskit (vipparm med starkare fjäder mm) som de skickade till mig. Efter det nga problem än så länge. Vad jag kunde förstå är de ankarspel som levereras idag redan utrustade med detta.
  13. Funkis: har inte ändrat värdet för Peukertkonstanten utan kör med standardinställning på Battmeter'n. Är det inte att rekommendera.
  14. Har fått en regulator skickad till från säljaren och efter att ha nollställt Battmetern verkar allt fungera. Underhållsladdar 13,7 volt. Passade även på att byta laddare nu sitter det en Waeco 45ampers laddare istället CTek'n.
  15. Har installerat solpaneler och bytt batterier i båten till denna säsong och när jag var nere en solig dag förra veckan visade min Battmeter att batterispänningen var 16,8volt och laddade 2-2,5A. Batterierna var enligt mig fulladdade vid tillfället och ingen belastning låg på. Blev lite rädd att ladda sönder mina nya gelbatterier så jag kopplade bort solpanelerna. Visserligen är det ju ingen större strömstyrka men kan det vara skadligt för batterierna? Är det normalt att laddspänningen ligger så högt. Har hört att CTek inte är optimalt att använda till Gel batterier då tekniken inte kommer att ladda dem fullt, stämmer det? Lite fakta Förbrukarbank: 2*150 AH Gel Batteri Laddare: CTek 25A Marin Solpanel: 2 st 40W Tunna paneler, Parallell kopplade Regulator: Victron Blue Solar MPPT 70/15 Övrigt: Battmeter 3 Micke
×
×
  • Skapa nytt...