Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

martin_o

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om martin_o

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en inverter från kjell och co på 150W som jag köpte för ett par år sedan. Den kostade ca250kr och har modifierad sinusvåg. Jag har än så länge inte hittat något jag inte kan köra på den. Datorer, mobilladdare, kameraladdare, dvd, lampor m.m. Använder den både i bilen och i båten. Suveränt att slippa köpa 12v av allt. Bara ta med orginalladdarna och köra. Har kört min Dell Latitude som också var märkt som din. För mig fungerar det. /Martin
  2. I morse brann 6st båtar ner helt i Västerås största vinteruppläggningsplats. Min båt stod väldigt nära men klarade sig som tur var. Precis när man hade kommit igång inför säsongen och kände glädjen igen. Nu lider man med dem som blivit av med sina båtar och fått säsongen förstörd. Undrar vad som hänt? Inget som tyder på att den var anlagd. http://vlt.se/artikelmall.asp?version=879059 /Martin
  3. Hej Var på Hjertmans idag och tittade runt på lite av varje. Det känns verkligen som att säsongen närmar sig. Jag fastnade framför hyllan med bordgenomföringar och kom på att det kanske är dags att byta ut dem man har. Problemet är att det fanns så mycket olika att välja på. Inte bara dimensionen som skiljer. Dimensionen är ju en sak men sedan fanns det kullriga eller försänkta, plast eller mässing (brons skall tydligen vara bäst), sil eller inte. Hur skall man tänka för att det ska bli bra? /Martin
  4. Det enda jag vet om din frågeställning är att motorn väger 290Kg inkl backslag enligt instruktionsboken. Jag har en md17c i min båt från 1977.
  5. Jag blandade ca 10% oxalsyra i enbart vatten, hällde allt i en typ blomspruta och sprayade i vatten linjen. När jag kommit runt båten tog jag en mjuk borste och gick runt ett varv till. Sedan sköljde jag av med vatten. Där det fortfarande var lite dassigt gick jag och sprayade och gnuggade lite extra. Blev som nytt. Såg dock att teaken på badplattformen också blev lite blekt. När jag höll på var det direkt efter upptagningen i höstas 5grader och duggregn. Oxalsyra är ett ortoligt bra rengöringsmedel tycker jag. 80 kr för en burk som iaf räcker i 5 år
  6. Hade ingen aning om vad Epirb var så jag kollade med wikipedia. Där står det att systemet kommer att byta frekvens från 156,8 MHz (sjöfart) 121,5 MHz (luftfart) till 406Mhz den 2009-02-01. Konstigt att inte Sjöfartsverket kände till detta. http://sv.wikipedia.org/wiki/EPIRB
  7. Angående landströmskabel skall man använda en viss typ av kabel. Citat ur Pdf på Kryssarklubbens hemsida http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdf Anslutningskabel i båthamn och på båtvarv måste enligt gällande föreskrifter vara av typ H07RN-F (äldre beteckning är RDOE och REVE) eller bättre. En kabel av sådan typ är extra mångtrådig med extra tjock isolering och ytterhöljet har en diameter om 10mm (kabel 3 x 1,5 mm²). I båthandeln förekommer sedan 2007 kabeltypen H07BQ-F, som är ändå bättre. Det är också en flexibel kabel för utomhusbruk och den har betydligt bättre prestanda än H07RN-F när det gäller tålighet mot yttre påverkan. Kabel av typ H07BQ-F är därmed mycket väl lämpad såsom anslutningskabel för fritidsbåtar. Andra kablar har klenare isolering och sådana får inte användas i båthamn och på båtvarv. Det räcker inte med att kabeln är godkänd för utomhusbruk.
  8. Båda måtten måste vara uppfyllda.
  9. Det är skillnad på kompositflaskor och plåtflaskor. Kompositflaskor kan man inte byta hur som helst. Måste vara av samma märke. Plåtflaskorna verkar vara en mer gemensam standard.
  10. Det skulle vara intressant att veta om man är för eller mot ett båtkörkort och vilken typ av båt man har. Kan det vara så att båttypen avgör om man är för eller mot? Själv har jag en Snipa 7knop och är för ett båtkörkort.
  11. Jag är i år nybliven båtägare och kan konstatera att det är något rörigt men inte har det skapat något problem för mig i alla fall. Jag står med min båt på kraftverksplan (gamla kraftvärmeverket). Jag är inte med i någon båtklubb men har tagit upp båten i SMTAB:s regi bokat på exakt samma vilkor som de som är med i båtklubbar och betalat samma pris, 600kr. Jag har inte möjlighet att ta upp båten i egen regi, tex trailer utan truck är det som gäller för mig. Som det ser ut nu och informationen som går mun till mun så har båtklubbarna i Västerås gått samman och bildat ett företag VFB (Västerås förenade båtklubbar AB). VFB tar hand om all slipverksamhet och arrenderar marken för uppställning vintertid. En avgift kommer att tas ut av VFB för vinterplatsen och en avgift från kommunen för bryggplatsen. Avgiften kommer alltså att delas mellan Kommunen och VFB. Storleken på vinterplatsen kommer liksom bryggplatsen baseras på storleken på båt. Bredd på sommaren och kvm på vintern. VFB kommer att göra upphandlingar kring vem som skall få lyfta båtar samtidigt som de har egna kranar att disponera. Enligt avtalet med kommunen får det inte vara ett krav att tillhöra en båtklubb. Självklart kommer det säkert bli något billigare om man tillhör en båtklubb som är delägare i VFB. Successivt kommer alla vinterplatser flyttas till Lövudden men det kommer säkert ta iaf minst 5år. Utöver VFB så finns det privata alternativ för de som hellre vill använda detta. Fördelen är ju att man inte som idag måste betala för vinter och sommarplats och sedan betala ytterligare til tex Gullbergs för att utnyttja honom. Sedan är det nog långt ifrån klart och förutsättningarna verkar ändras för varje vecka som går. Enligt kommunens information så är nästa faktura på båtplatsen (2009) den sista som innehåller sommar och vinterplatsavgift. Självupptagare kommer också kunna hyra plats av VFB. Det är inte helt självklart att allt kommer att bli mycket dyrare i och med detta eftersom det är i VFB:s intresse att hålla ner kostnaderna. Det är ju båtägarna som äger VFB, ingen vill att det skall bli dyrare. Om man jämför kostnader med andra städer så kanske det kan verka petit men Västerås har alltid varit medborgarnas stad och föregångare på de flesta plan. Att äga båt har alltid varit billigt i Västerås och vinterplats har det varit gott om. Nu exploateras hela strandremsan för att få plats med lyxlägenheter till Stockholmare och 40-talister på bekostnad av båtverksamheten.
×
×
  • Skapa nytt...