Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Jonaslatt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    263
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Allt postat av Jonaslatt

  1. Blocket levererades tyvärr inte av någon. Jag köpte helt enkelt en block och renoverade. Absolut mitt fel men nu är redan skadan skett. Rätt trångt att försöka lösa detta nu på plats. Får skaffa lite glykol och köra runt och helt enkelt hålla tummarna 😔
  2. Limpan e jag hundra på att det inte finns någon avtappning. Motorn är ny byggd av mig själv men har missat att det skulle sitta en kran i blocket.
  3. Motorn har inget slutet kylsningssystem. Den kyler sig med hjälp av färskvatten. Så motorns kylkanaler är i nuläget fyllt med sötvatten.
  4. Detta är min första vinter Som båtägare. Gäller en aq130. Tyvärr finns ingen kran på blocket. Finns dock en kran på oljekylaren. Men den tömmer ju tyvärr inte blocket och toppen. Hur fasiken gör jag detta lättast?
  5. Tändningen står bra. Men original så har inte båten någon vaccumklocka. Men finns det egentligen något negativt att köra men vaccum? På en bil är det ju fördel att använda vaccum klocka. Varför inte samma på båt. Bara nyfiken.
  6. Jag provade dock aldrig gasa utan vaccumet. Men när man kopplar in vaccumet så höjs sen med ca 10 vilket ska va rätt. Precis lampan tar ström från batteriet. Och signal från tändkabeln. Blev en jätte skillnad. Om det inte har hänt något med lampan som gör att den lyser starkare. Ställde tändningen för några dagar sedan på dagen och då va det nästan svårt att se strop effekten. Igår när jag byte till brytarlöst och ställde tändningen så va det hur lätt som helst att se. Kändes verkligen som det dubbla i styrka typ. Men kan ha andra orsaker att göra kanske.
  7. Japp ungefär 12 utan vaccum klockan. Hoppar upp till 20-25 med klockan. Provade koppla in brytarlösa systemet igen. Får se om det håller nästa tur. Satan va starkt tändningslampan lyste /blixtra nu när man kör brytarlöst. Märks tydligt att det blir starkare gnista.
  8. Precis men ändå konstigt att stiften går sönder. Sätter jag tillbaka samma stift som "gick sönder" så bluddrar den igen.
  9. Tack för tydligt svar. Jäkla konstigt. Jag renovera/byggde motorn. Körde in den i garaget sen ner i båten. Ut på sjön och prova båten. Allt lira och funka. Efter kanske 10-15 min börja den bluddra och sköt från förgasarna. Hade då med en uppsättning begagnade Kina stift. Montera i dessa och allt funka igen. Beställde nya ngk stift igen. Montera i dessa. Ut och körde igen samma sak igen. Gick klockrent först sen bluddra. Åkte hem skruvade bort brytarlösa, montera original. I med Kina stiften och har kört så nu 10 gånger. Så känns som det hade med saken att göra. Det är väl inte svårare än att byta igen och se vad som händer 😀
  10. Jo lite väl dyrt. Jag har ju kvar mitt gamla kitt. Men är lite rädd att den ska förstöra fler stift så vågar fan inte installera den igen. Förstörde ändå två helt nya uppsättningar.
  11. Jag kan tyvärr inte svara vad som är/gick fel. Men nu när jag kör brytare igen så provade jag att flytta tillbaka de stiften som tidigare bluddra (med brytarlöst) så bluddra de ändå. Så stiften är lixom förstörda. Provade ju detta två gånger med helt nya ngk stift så vågar inte prova det brytarlösa igen. Men jag ska köpa brytarlöst igen för det måste ändå vart något fel på mitt kitt. För det funkar ju för alla andra. Skulle vilja ha brytarlöst denna veckan. Men hittar ingen stans för rimliga pengar i Sverige. Ingen här med ett kitt över att sälja?
  12. Något fel gjorde den. Kör biltema blåa spole. Funka kanon i ca 10 min. Sen börja den bluddra. Satte i de gamla stiften. Funkade kanon. I en stund sen samma sak igen. Köpte helt nya och slängde i. Samma historia då. Montera brytarn med gamla stift och den gick fortfarande dåligt. Satte i biltema stift och sen dess funka allt.
  13. Håller helt med om brytarlöst e bättre. Jag har haft ett från en svensk sida men tyvärr fick jag nog ett måndags ex. Förstörde alla stift på 10min. Gjorde detta tre gånger med samma historia. Nya stift och montera tillbaka brytarn så funka allt igen. Men brytarlöst blir det garanterat till nästa år igen. Va mer om det påverkade något på bil och marin fördelare.
  14. Jaså se där. Jag kör bil fördelare nu. Någon skillnad i praktiken?
  15. Har en aq130. Är det samma fördelare på marin som bil?
  16. Filmade problemet idag. Måste medge att det låter som bränslefel nu tycker jag. Blir också ganska möe avgaser av motorn har jag sett. https://youtu.be/qP97qMKBGGM
  17. Byte kondensator bara för att dubbelkolla men hjälpa ej. Svåra är att prova detta hemma. Man måste alltid dra den till närmaste sjö för att prova. Har provat att höja tomgång utan resultat. Provade med 1500 varv på tomgång men samma sak ändå. Man får lixom jobba igång mptorn tills den orkar hålla sig igång. Sen funkar allt igen.
  18. Får självklart kolla detta. Går den mäta eller byter man bara.?
  19. Glömde att skriva att det sitter original dubbla solex 44 förgasare och dessa har ingen choke. Mina tankar har lurat åt fördelaren. Nya kablar stift mm. Tändspole kör jag just nu med biltemas dock helt ny. Kan självklart va fel för det. Kondensatorn. Har den något med tändningen att göra egentligen?
  20. Nyrenoverad aq115\130 Startar overkligt fint och jämn tomgång. Drar man på en stund och sedan lägger sig på tomgång så går den orent. Men reagerar på gas direkt. Stänger man av den när den är varm så måste man köra på gasen 5-10 sekunder. Sen funkar allt igen. Först tänker jag ånglås. Men ska ju inte gå oroligt på tomgång då. Tips ider vart jag ska börja.?
  21. Köpte precis ett enkelt ekolod som jag mest ska ha för det är kul att se djup och kunna markera ut tex kräftburar. Det står att man kan sätta i ett minneskort med sjökort i denna. Hur funkar detta.? Är sjökort gratis? Olika kartor för olika vatten. Eller är det en karta till alla sjöar?
×
×
  • Skapa nytt...