Biper
Medlemmar-
Content Count
20 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
1 NeutralAbout Biper
-
Rank
Kadett
-
Hej. Har lite problem med min Johnson 60hk från -90. Det verkar vara något fel på larmfunktionen då den tjuter konstant ibland vid eller strax efter start. Tror att det kan vara något slags jordfel då man ibland kan höra ett svagt tjut som växer och blir högre. För att få den att sluta tjuta så trycker man in tilt-upp eller ned på reglaget. Ibland så försvinner det helt eller kommer tillbaka efter nån minut. Ibland högt ibland svagt tjut som växer. Tips någon? Någon som har ett elschema? Skepp och hoj!
-
Hej! Tack för alla svar, har löst problemet! Det var tryckbrickan (nr 72 på sprängskissen) som saknades. Har köpt en ny och nu är allt frid och fröjd! Det måste vara förra ägaren som har tappat bort den för det kan ju inte vara jag....
-
Har en Johnson 60hk -90. Förra veckan så köpte jag en propeller till motorn med mindre stigning. Problemet var att när jag monterade den så upptäckte jag att kanten på bakre delen av propellern efter fasningen tar i växelhuset. Tittade genast lite extra på den gamla propellern och ser att den har slipat ner sig där de nya tar i. Se bilder. Det verkar vara ett litet glapp på propelleraxeln som kan röra sig lite in och ut ur växelhuset, kanske 1mm. Med den gamla inslitna propellern så går det hur fint som helst. Kan det vara någon distans som har trillat bort eller är växelhuset kört? Någon som har några tips och ideer? Skepp o hoj! Bilder Bild 1 Bild 2 Senast ändrad av Biper | 09 juli 2009 | 19:57 Senast ändrad av Biper | 09 juli 2009 | 19:58
-
Hej igen. Lite info, uppdatering. Har installerat varvräknaren nu och kommer upp i ca: 5300 på fullgas med två personer ombord. Då gör den 30 knop på gps:en, 24 knop vid 4000 varv. Eftersom max varv är 6000 så fattas det altså ca: 700. Jag har beställt smart tabs på ebay, beställde den nya modellen som heter Smart Tabs SX. Borde få hem dem tidigt nästa vecka. Ska då göra nya tester få se hur fart och varvtal påverkas innan jag byter propeller. Skepp och hoj!
-
Hej, tack Bo för dessa bra svar. Jag ska genast installera den varvräknare jag köpte på ebay förra året, har förstått att den är ganska viktig. Kollade lite på Smart Tabs och det verkar ju väldigt enkelt att installera. Läste även att det skulle motverka den slingriga gången vilket också är ett litet problem när jag ska in och ut från viken. Då blir det till att installera varvräknaren och kolla varvtalet på fullgas i helgen. Sen överväga att byta propeller och fixa smart tabs.
-
Hejsan, har en Ryds 435-GT från 80-talet med en 60HK Johnson från -90. Problemet är att den lätt gräver ned sig och blir svår att få i plannär jag och tjejen sitter i aktern. Som idag när det blåste lite så gick det inte att få den i plan om man startade i motvind när vi båda satt bak men i medvind så gick det lite bättre (motorn helt intrimmad i båda ex.). Om tjejen säter sig i fören så är det inte några problem, planar ut ganska snabbt och går fint i vattnet. Jag har förstått att motorn är lite för stor för båten som rek. max 40HK. Köpte och monterade motorn själv, kavitationsplattan i linje med skrovet. När man kör på fullgas (tyvärr så har jag ingen varvräknare än) så låter det inte som att motorn varvar ur, så jag funderar på om jag kanske ska försöka att byta propeller. Den som sitter på nu är en vanliga alu 14 x 17, vilket inte säger mig så speciellt mycket. Har läst lite och förstått att man kan exprimentera med stigningen. Går det att få den att plana lättare med hjälp av att byta propeller? Kanske har jag helt fel propeller? Skepp och hoj!
-
Har en parsun 4hk som jag köpte på jula för 5495:- funkar kanon än så länge.
-
Ok, då är det bara att ladda borrmaskinen! Tack för tipsen!
-
Hejsan, har köpt en varvräknare till min Ryds 435GT med en johnson 60hk. Det finns inga hål borrade för instrument så jag har köpt en hålsåg. Är det något speciellt man ska tänka på innan, förutom placering, typ tätning osv, hur ska man göra? Tack.
-
Ok tack för svar. Det står i manualen att man ska tömma ut oljan vid transport/förvaring liggandes på rätt sida. Det betyder att det krävs en stor bil för att ransportera den med olja i. En liten motor vill man ju inte lämna kvar på båten och då betyder det att man måste tömma den på olja så fort man ska ut en sväng om man inte kan transportera den vertikalt, blir ju ganska jobbigt. Jag fortsätter nog med liggandes transport med olja i.
-
Lånar denna tråd då jag har liknande funderingar, man behöver altså inte tömma motoroljan när man ska transportera motorn till och från båten liggandes på sidan? Parsun 4hk
-
Hejsan, vad är det för årsmodell på motorn? Jag köpte ny powertrimmotor till min johnson 60 -90 på ebay för cirkus 700kr totalt, levererat hem till dörren på 3 dagar. länk till butiken jag köpte min motor ifrån http://stores.ebay.com/Rareelectrical
-
Den kan funka beroende på vilken modell den var inkopplad på förut, tror att Tohatsu använder sig av 4, 6 och 12 poler beroende på antalet cylindrar och om det är 4-takt, 2 cyl 4 poler, 3 cyl 6 poler, 4 cyl och samtliga 4-takt 12 poler. Gul borde vara givar kabeln och svart jord? Kolla på baksidan av varvräknaren om det går att ställa om den till önskat antal poler. Senast ändrad av Biper | 20 juni 2008 | 00:17
-
Den ska vara inställd för 12 poler, grå kabel från reglaget.
-
Vad bra att det ordnade sig utan större problem!