Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

tyreso

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tyreso

  • Placering
    Fänrik
  1. Opps! Missade att det var på SeglarSnack..........
  2. Hej! Hade täckt över båten förra helgen. Det jag missade var att ta bort asplöv som hade fallit på fördäck, och när upptäckte löven och skulle ta bort dem så såg jag att de hade färgat av sig på fördäck. Provade att använda såpa och diskmedel (hade inget annat tillhads just då..) och fick inte bort missfärgningarna.... Är det någon som har några tips på hur man får bort det???
  3. Hmm.... Suger inte skum åt sig fukt??? Sök i tidigare forum om skum som flytmedel....
  4. Felsökt lite i systemet. Det var vatten i botten av oljetanken. (Har även läst i ngt annat forum om att vatten i oljetanken kan vara ett problem) Skall starta senare och se om det funkar bättre.....
  5. Hmm... Misstänker att min pump kan ha lämnat in... Vad var symtomen innan du lämnade in båten?? Att den bara la av? Efter det så larmar den???
  6. Har en 120 VRO som har fungerart klanderfritt till nu........ (Förutom ett glapp till trimmen) Var ute och åkte i lördags då motorn bara lade av... Inget larm. Bara tappade effekt och dog. Det gick att starta motorn igen, men då larmade den efter någon minut (upprepade kort pip) motorn går, stängs inte av eller sänker varvtalet. Kollade oljetanken och efterfyllde lite olja, samma fel. Någon som har haft liknande problem? Eller har beryktade VRO pumpen änligen gett upp!? Någon som har renoverat/bytt VRO pump på en Johnson tidigare? Eller har ni bara kopplat bort pumpen? Vill gärna ha kvar VRO pumpen tycker att det funkar bra, och har den gett upp efter 10 år så anser jag att det är en slitdetalj som bör bytas. Några tips ang oljetanken? Det skall tydligen sitta ett filter i själva tanken som jag inte vet om det någonsin är bytt. Sitter det en pump som pumpar fram oljan eller suger VRO'n olja? Senast ändrad av tyreso | 14 juli 2008 | 08:03
  7. Vilka GPS tar .BSB format. Har .BSB kort till PC, borde gå att använda i en GPS. Har konverterat dem tidigare och testat OziExplorer på PDA. (Hade för lite minne i PDA för att det skulle funka..)
  8. Maximarcus, Jo då, jag har provat olika vinklar på motorn. Det som slog mig just är vikten på stål propparna. Skulle jag få mer ork med en alum. propp i samma dimension? Senast ändrad av tyreso | 19 juni 2008 | 00:31
  9. Propeller funderingar. Har en styrpultet på 5.90 med en Johnson 120. Har provat ett par olika proppar med lite olika resultat. 1. Alum. 14 X 17 varvar 6000 rpm, fart ca 32 knop. 2. Stål 13 X 19 varvar 6000 rpm, fart ca 40 knop. 3. Stål 12 3/4 X 21 varvar 5500 rpm, fart ca 35 knop. Jag är nöjd med att ha fått ner varvtalet (3). Borde jag inte få upp farten lite mer än 35 knop med 12 3/4 X 21 proppen? Alla propparna är original OMC Evinrude/Johnson, Några förslag?
  10. Det var följande fel: 1. Trasig brytare på motorn. 2. Dålig kontakt till trimmreglaget/gasen. Lite 556 fixade problem 2.
  11. Kolla anslutingarna / byt kabelskor / efterdra. Mät spänningen vid instrumenten och kolla att du inte har ett spänningsfall.
  12. Hej Lite info om storebror till t16i hittar du här: http://www.maringuiden.se/u/plarsa/;action=minbat&id=494 Positiva egenskaper: Liten och snabb. Mer info på http://ockelbo.plars.org Negativa egenskaper: Det skulle vara trevligt om man kunde sova i båten, men det nog fel båttyp för detta.
  13. Hej, Bengt Ahl i Tyresö kan ha delar till den.
×
×
  • Skapa nytt...