-
Innehålls Antal
36 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Oxygen
-
Placering
Fänrik
Profile Information
-
Plats
Stockholm
Mina båtar
-
Båtens namn
Sunseeker Portofino XPS21
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
-
Kul projekt! Har en Sunseeker Portofino XPS21 från 1987 där tidigare ägare bytt till en GM V8 5,7 med förgasare på 260 hk kopplad till VP 280-drev. Toppar 33-34 knop och drar i marschfart (22-25 knop) runt 2,3 l/nm.
- 18 svar
-
- 1
-
-
Läckaget hittat! Det pyser ut avgaser under plattan som blockerar(?) choken på insuget! Ska försöka klippa till en packning, annars får jag beställa hem ett kit med plattan och packningen...
-
Har nu fortsatt felsökning med stetoskop och IR-termometer och kan konstatera att jag med stetoskop inte kan höra ljudet från någon del av motorn. Temperaturen är också jämn över motorn, limpa och knän. Avgaslukten är också ganska tydlig när jag klättrar runt i motorrummet, men jag kan inte känna eller se något specifikt läckage...
-
Motorn är byggd av Performance Marine i Västerås som ersättning för en gammal Volvo Penta, vet tyvärr inte vilken modell då det skedde 2013, innan vi ägde båten. Den har en Rochester Quadrajet med märkning från US Coastguard, så jag hoppas den är marinanpassad! Den är på 5,7 liter och 260 hk och som sagt ansluten till ett 280-drev med singelpropeller. Upplever ljudet som ett tickande som uppkommer med jämna intervall, kanske synkat med en cylinder? Ljudet hörs från tomgång och uppåt, men drunknar nog i andra ljud vid högre varv. Det låter som sagt från motors styrbordssida och när jag körde motorn på tomgång nu så kunde jag ana avgaslukt i motorrummet. Skulle det kanske kunna vara en avgaspackning till limpan?
-
På väg hem (som tur var) från båtsemestern så började motorn, en GM350 från 2013, ticka eller knacka på ett sätt som vi inte känner igen? Motorn är kopplad till ett Volvo Penta 280-drev och har Volvo Penta limpor och knän. Ljudet följer varvtalet men hörs mindre vid högre varv, ev. för att det drunknar bland alla andra ljud... Tycker att det låter från motorns styrbordssida. Temp och oljetryck var normala, inget läckage av olja eller vatten. Den går också precis som vanligt, ingen rök. Någon som har någon idé? 20250718_174212_1.mp4
-
Du kan kolla om du kan hitta din givare i länkad PDF. Där framgår vilken plotter som är kompatibel med vilken givare! https://www8.garmin.com/marine/PDF/transducer_selection_guide.pdf
-
Idag har jag monterat hållare för bordsben och båtshake, kopplat in en LED som visar när länspumpen går och byggt om luckan för tillgång bakom instrumentpanelen så att den sitter fast med gångjärn och magneter istället för med skruv.
-
Idag blev det installation av stero med högtalare och färdigstädatoch klamrat i elsystemet!
- 84 svar
-
- 2
-
-
Jag har en gummistropp från Biltema dragen genom en ögla skruvad till skottet i ankarboxen som jag hänger tamparna i för att dom ska hålla sig torra och vara lättare att nå...
-
Jag bytte alla min opålitliga analoga instrument till Veratron Oceanlink. Dessa omvandlar mellan analogt, J1939 och NMEA2000. https://www.marinwebben.se/instrument/veratron-oceanlink/
-
Idag har jag kopplat in länspumpens autoläge samt funderat på hur jag ska få en LED att indikera när pumpen går... Har även kommit en bra bit på projektet att städa upp i elsystemet och klamra fast alla löst hängande kablar som någon (jag) dragit kors och tvärs!
-
Oxygen ändrade sitt profilfoto
-
Premiärtur i lördags, började lite snöpligt med tappad keps i vattnet och att motorn dog vid gaspådrag. Kepsen uppfångad med den nyinköpta båtshaken och motorproblemet visade sig bero på att säkundärernas spjäll i förgasaren hängt sig i öppet läge, lätt åtgärdat! Hoppas nu på lite mer värme framöver...
-
Min 21 fots DC som verkar väldigt lik din båt (350 V8 260hk och 280-drev, 1500 kg) gör 35 knop med 3-bladig 15x21 originalpropeller och 33-34 knop med en 4-bladig Solas Amita 14,3x19. Största skillnaden mellan propellrarna är accelerationen där den 4-bladiga är mycket snabbare upp i plan. Så kanske prova med en 15x19 så den orkar upp i toppvarv och kanske ger några knop till?
-
Som referens så gör vår 21-fots Sunseeker 35 knop på topp med GM marine 350 och 280-drev med 15x21 propeller. Varvar då ca. 4100 rpm, marschfart 25 knop vid ca. 3100 rpm. Ska prova en 15x19 propeller så borde den plana snabbare och nå lite mer varv på topp.
-
Se länk nedan för information om hur man kopplar in GFS 10 till en nivågivare med eller utan befintlig mätare! https://support.garmin.com/en-US/?faq=UJQnLXFICd4ROujrqTbPB8