Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

degistive

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    62
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av degistive

  1. Hej! Undrar om någon vet om man kan koppla in en elpump istället för den vanliga pump blåsan för att få fram bensin till motorn? Det finns ju elpumpar att köpa på tex biltema och visst skulle det vara skönt som f*n att slippa pumpa för hand ) Någon som har erfarenhet av det här? Tänkte man skulle kunna koppla elpumpen via min kontrollpanel alltså med en vanlig av/På elknapp, det finns ju relä med timer på vanliga personbilar som ser till att bensinpumpen pumpar fram bensin i några sekunder, undra om man kan få ett sånt relä att fungera i en båt. Ja jag vet att det är mycket jobb & lite långsökt men det skulle vara en rolig grej och lite sysselsättning nu till vintern. Motorn är en vanlig Yamaha 3cyl 30hk -90 utombordare med elstart,elchoke
  2. Hej! Finns det ingen service manual som man kan ladda hem i tex pdf format till en Yamaha 30DEO årsmodell 1990 Med elstart & elchoke? Har letat runt på internet men har bara hittat sprängskisser (produkt skisser på alla delar)
  3. ok ska prova mäta spänningen Det går bara en kabel & en - kabel från motorn som kopplas till batteriet men om dom är vidarekopplad till andra komponenter i motorn vet jag inte Vet bara att kabeln kommer från start motorn eller om det är soliniden.
  4. Har köpt en Yamaha 30DEO 30hk-90 Den har elchoke & elstart och min fråga är om det går att koppla så motorn laddar mitt 12V batteri medans man kör? har tittat på motorn och jag kan inte se några kablar från motorn och från reglaget finns det 3st kablar men enligt en kompis är det kablar för att koppla in instrument. Finns det någon som vet hur man gör? kanske någon vänlig själ kan göra en steg för steg guide ) Har någon en manual till denna motor som man kan få en kopia av? betalar gärna för jobbet
  5. Stöldförsök var nog fel ord den har varit stulen och hittats av polis som i sin tur inte kunnat hitta ägaren så den auktionerades ut . Köpte iaf motorn och den var i bra skick det enda som va fel på den är att tänningslåset är brutet dock så går det att använda den till att starta, choka motorn. Fick med alla auktions papper och kvitto polisens id nummer så den ska nu vara ok att använda. Under kåpan så ser den ut som den aldrig har används ser helt ny ut. Och den startades upp på fösta försöket )
  6. motorn är till salu på blocket och den har varit annonserad för 14,000kr för att sedan gått ner till 11,000kr och jag gav ett bud till köparen på 9000kr som han har sagt ok till. Men vill först se vad ni som kanske vet tycker om priset
  7. Hej alla! Har fått erbjudande att köpa en båtmotor för 9000kr det är en 30 hk yamaha autolube, modell 30DEO , den har elstart och det medföljer reglage och alla kablar, dock så har den varit stöldförsök på den och säljaren har köpt den på en polis auktion. Tänningslåset är sönder brutet lite andra saker har brytmärken (tror det är tvingarna där man skruvar fast motorn i akterspegeln.) Min fråga är om den är värd 9000kr? i övrigt så fungerar motorn utan anmärkning Senast ändrad av degistive | 01 november 2007 | 17:03
  8. oki tack för svaret, jag ska kolla på dom gamla vad avståndet är på dom men vet ju inte om dom står rätt eftersom det är första gången som jag ska byta brytarna, men motorn har gått bra hela sommaren men nu är det dax för service men ska försöka runt 0,40-0,50 så får vi se på vilket avstånd den går bäst på
  9. Någon som vet vad avståndet på brytarna ska vara? motorn är en Crescent 3 cyl 45 hk från 74. kan tänka mig att det är samma som på Penta & Archimedes
  10. hej! Har hittat en bensinpump som är till salu (se bild) den ser precis ut som den jag har på nu men den är ifrån en evinrude 35 hk 70talare och jag har en cresent 45hk från 74. Kan den passa? den har precis samma fästen osv så om jag får gissa så ska den väl passa, men hoppas någon vet med 100% säkerhet så jag inte köper en del som inte kan användas.
  11. Håller på och ska koppla in en plast tank istället för metall så då ska jag samtidigt gå over alla slangar. Misstänker att tändspolen inte fungerar 100% på cylindern längst ner för tändstiftet är blött och inte bränt och tycker inte det är stor skillnad om jag kopplar ur den tändkabeln. Motorn är 3 cyl så ibland tror jag att den bara går på 2 cyl, det kan ju vara att den 3:e tändspolen fungerar med inte till 100%? Batteriet har inte varit laddat sedan jag köpter den för ca 1mån sedan och har använt batteriet varje dag så tror inte det är något fel på den. Har inte ännu kollat om det finns ström från motorn så man kan koppla så motorn laddar batteriet under tiden man åker. Är inte så duktig på om det är lik eller växel ström har inte heller något att mäta med men är det så farligt att koppla kablar till batteriet även om det är likström? Eller är det växelström som man ska ha för att kunna ladda batteriet? Har läst lite att det finns nått att köpa på clasolson som gör om strömen till växel eller om det va lik ström..
  12. hej och tack för svaret! Det kommer en jämn och stark vatten spole från motorn (det lilla röret på sidan av motorns nedre del) så den verkar kyla bra då. Batteriet är nytt fritidsbatteri på 72 Amp som inköpts för ca 1 månad sedan men jag märkte att den behöver laddas för efter ett par försök att starta motorn så blev det ganska så trött. Ska forsätta kolla vad som kan göra att den ibland går väldigt dåligt speciellt efter att jag har kört snabbt med den och släpper gasen och båten bromsar ner. Ska jag då gasa upp den igen så händer det med säkert 70% säkerhet att den då inte svarar på gasen och brukar dö och har märkt att det bästa man kan göra är att ha den på tomgång en stund och efter ett tag så går den rent igen.... har en misstanke att det kanske forsar in vatten på den nedre tändstiftet när svallvågen slår mot akterspegeln men har inte hittat speciellt mycket vatten där. ok ska åka till båten imorgon och forsätta felsöka den, men nu vet jag iaf att skvallerstrålen är ok.
  13. hej är lite osäker på vad som är skvallerstråle på min crescent 45 hk båtmotor. Det går en bit slang från motorns undersida som det kommer ut vatten ifrån, kan det vara skvallerstrålen? om man gasar upp den iaf på tomgång så har jag sett att det sprutar ut lite vatten med avgaserna också. Var ute idag och den gick bra men på väg hem så körde jag full gas och helt plötsligt så stannar den och sen under ca 1 tim så kunde man inte dra runt motorn. Det är elstart på den. Precis som den varmt nypit??? hoppas någon vet mvh/Degistive
  14. hej du har en jysterskruv som jag tror har med luft att göra men om den sköter luften på låga eller höga varv låter jag vara osagt, den sitter en liten bit ifrån tomgångs skruven börja titta på den högra sidan om du har förgasaren precis i mitten när du tittar på den, den sitter lite dold så du får titta efter ordentligt det finns ett hål på förgasaren och där inne finns skruven,jag har min jysterad ett halvt varv räknat när den är i botten och då går den bra både på tomgång & full gas. har märkt att den inte varvar ut 100% på full gas (när man kör)om den är utdragen för mycket eller är dragen i botten. Lycka till
  15. Ok ska försöka ta ett foto ja det är elstart och tror nog som ni att den har med soleniden att göra men ska ta ett foto på den så snart jag ska tbx till båten.
  16. Hej! Har en crescent utombordare 45 hk från 73/74 och har hittat ett relä som sitter brevid kopplings plinten på motorn. En av kablarna som går till relät kommer från soleniden men vet inte vad relät har för funktion. Hoppas någon vet mvh/Degistive
  17. nu fungerar den igen, har hittat ett kugghjul och med lite ,,, hmmm ganska mycket slit så har jag nu motorn ok igen.
  18. ska ringa runt och jämföra priser, misstänker att det kommer att kosta en slant Men om någon har dom delar som jag behöver så maila gärna [email protected]
  19. har öppnat växelhuset och konstaterar att kuggarna på drevet som gör att motorn driver framåt är helt slut Så det är nu bara att försöka hitta någon som har ett kugghjul som fungerar till salu..... inte så lätt precis att hitta men om någon har ett liggandes så hör av er på [email protected] Cresent 45hk långrigg årsmodell 73/74 vet någon om det är samma delar från Archimedes också? och är det samma grejer i en 30/40hk? Mvh/Lasse Senast ändrad av degistive | 12 september 2007 | 19:54
  20. hej hoppas något kan hjälpa mig med min jävla båtmotor har hållt på som en galning med att få den gå rent i motorn och när det äntligen är ordnat så börjar växlarna att strula Det är en crescent utombordare 45hk årsmodell 73/74 det är lång rigg, 3cyl med 1st bing förgasare med Elstart med elchoke. Bak & neutral fungerar men när man ska lägga i fram växeln så låter det som den slirar och ibland så kan det låta missljud. Har kollat fästet som håller fast växelstaget inne i riggen och den sitter fast så staget rör sig upp/ner beroende vilken växel jag väljer har lossat på skruven till stagfästen och försökt att pressa växelpinnen som styr växlarna att ta längre ner så framväxeln måste ju kunna ta i det läget som den är i nu. Men utan resultat ibland när jag försökt att vrida proppelern så har det blivit motstång precis som att växeln ligger i och ibland så är det som att växeln åker ur sitt lägen och då hör man nästan att den kuggar över för att sedan igen få fäste. Men alla gånger jag provat med motorn igång så kommer den inte framåt alls. Va fan kan det va för fel? är jag tvungen att öppna växelhuset eller har jag jysterat växlarna på fel sätt?
  21. har kollat flotören och den är ok och verkar fungera som den ska, har lagt förgasaren i ett avfettnings bad och sen gjort rent den och blåst i den all over, men det är ingen skillnad ... Misstänker att det kanske inte är fel på förgasaren utan att den kanske inte går på alla cylindrar och därför inte förbränner den bensin som kommer? är inte så duktig på båtmotorer och speciellt inte när det är 3 cyl. Men ska byta tändstift på den och se om det blir någon skillnad. Men misstänker att det sitter fel sort på just nu och har inte hittat rätt stift i NGK katalogen, det står att det ska vara samma sort som till volvo penta utombordare och det finns en som är för volvo penta 445 så tror att det ska vara rätt?? Någon som vet säkert?
  22. hej! jag har samma uppfattning va idag och tog bort flotören och tittade på hur den såg ut, den är lite repig men fjädern verkar fungera. Satte den tbx och vips så fungerade motorn perfekt .... men efter att jag stängt av den och sen startade den igen så gick den som förut igen går bra på tomgång och om man gasar med gasspjället så fungerar det, men så fort man lägger i en växel så vill den bara dööö, har ibland lyckats att få den att gå framåt men den går då som en skadad kråka. Måste man byta flotören eller kan man fixa den befintliga? vet inte om fjädern är ok, vet inte hur det ska se ut när den fungerar till 100%. Men har kollat att den fjädrare tbx när man drar flotören fram & tbx.
  23. hej! har precis köpt en cresent 45hk utombordare årsmodell 73-74 och när jag startar den så går den bra på tomgång men så fort jag gasar med växel i så börjar det att läcka ut bensin från förgasaren & den går inappt framåt, det finns en svart kåpa med ett plast rör som är monterad på förgasaren som ska ta in luft det är därifrån som bensinen läcker ut. har tagit bort bränsle filtret och det är rent & fint. Gas spjället öppnar & stänger sig när man drar i gasreglaget. Har ingen erfarenhet av båtmotorer så hoppas någon kan hjälpa mig, båtmotorn har el choke samt elstart, jag har provat att koppla ur elen till elchoken utan resultat. jag saknar tändingslås så jag har kopplat både elstart & elchok till tryck knappar. Elstarten fungerar utmärkt och tror att elchoken också gör det för det klickar i den om jag trycker in knappen. Hoppas någon vet vad som kan vara felet mvh/Lasse
  24. hej! Köpte nyss en cresent 45hk från år 73-74 som jag ska ha till min båt. Har byggt en pulpet samt styrning. Men nu ska jag börja att kolla in el ..... har kopplat så jag kan starta motorn med en knapp samt kopplat in elshoken till en tryck knapp. Men jag undrar om dom andra kablarna som finns också måste vara kopplade? Har inget tänningslås just nu men det finns kablar som går från motorn som ska vara till just täningslås. Har tänkt att fixa tänningslås till nästa sesoneg och köra med bara en startknapp året ut men är osäker på om det påverkar motorn och dess prestanda?
  25. Tack så mycket för all info ska kolla på sidorna som ni rekomenderat. mvh/degistive
×
×
  • Skapa nytt...