Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Ratata

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ratata

  • Placering
    Kadett
  1. Kul att många sätter seglingskänslan före storlek, så gör jag också. Men det skulle inte göra något om min drömbåt har någon meter högre mast än grannbåtarna vid bryggan... ;-). Annars är drömbåten definitivt den som rymmer mej, mina vänner och tillräckligt med mat och dryck för några veckor i skärgården. Kan jag sedan seglan den ensam de tillfällen jag vill så finns det inte mer att önska! Resten av pengarna skulle jag lägga på att vara ledig hela sommaren. Senast ändrad av Ratata | 05 januari 2009 | 17:29
  2. Till min Maxi 77:a som också har skålad botten köpte jag en typ av gångmatta på metervara, langetterad längs med. Passar utmärkt och ligger still, har gummibaksida. Lätt att ta ut och skaka av. I en större mattaffär bör det inte vara svårt att hitta något som passar, där kan du välja mellan olika bredder, mönster och färger. De kunde langettera kortsidorna om jag ville, tror det skulle kosta några hundra. Valde bort det och det har inte varit något problem. Har en känsla av att heltäckningsmattor inte är lika mjuka och följsamma som de här gångmattorna.
  3. Hej, ska nog som landkrabban ta tillfällen i akt och träna i successivt tuffare väder. Men funderar på alla beskrivningar av att ta ner genuan i hård vind. Skaffade själv rullfock för att slippa det problemet. Har en mastheadbåt och tycker det är suveränt att med ett drag i ett snöre från sittbrunnen få så stor genua jag önskar. Att ha för mycket segel ger ju inte mer fart, bara lutning och påfrestning på segel och stag. Vad är fördelen med att ha fasta försegel, mer än att det kostar att byta? När man behöver reva är man ju oftast uppe i maxfart för båten. Att det sedan är bra att ha skaffat rutin av sämre väder den gången man drabbas av det oplanerat låter klokt. Senast ändrad av Ratata | 03 januari 2009 | 17:45
  4. som ganska ny båtägare blir jag ganska förvirrad. När det gäller vax så verkar det som att de som finns från de större tillverkarna i allmänhet är bra, och konstigt vore det väl annars. Men några slutsatser jag dragit är: Autosol är bra på en nedgången båt men ska annars inte användas eftersom det slipar gelcoatet. Att spraya med vatten när man polerar är bra. Man ska inte trycka när man polerar. Men ska varvtalet vara högt eller lågt? Har en oscillerande slipmaskin med lågt varvtal, samtidigt är det många (men inte alla) som säger att varvtalet ska vara högt. Vad är skillnaden? Och om man kör en cleaner först på smutsig celcoat, ska man köra polish före vaxningen, eller är polish ett alternativ till cleaner om det är ganska lätt smutsat?
  5. Har en 10 HK tvåcylindrig fyrtaktare på min maxi. Fördelen med en lite kraftigare motor är att när det inte är någon vind kan man gå i 4-5 knop och det låter fortfarande ganska lite om den, mycket behagligt! Nackdelen är att elstart är nästan ett måste (har bara lyckats starta den för hand när den varit varm), och då har man batteriproblemen att ta hand om.
  6. Klart man vill ha med kvinnor på båten! Vem ska annars laga maten och hämta en öl när man sitter vid rodret? Förstår inte vad arkivdykaren klagar på, dels får kvinnor inte vara med och segla, dels gör de 80% av arbetet. Är de inte med på båten kan de väl inte göra något arbete? Nej, ovanstående är ett skämt. Jag har inget emot att ligga vid fören och bara njuta när vi seglar, och har inga problem med att hämta en öl eller vad min fru vill ha då hon sitter vid rodret. Förstår bara inte varför man behöver prata så mycket om det på ett forum, det är väl bättre att prata med varandra om hur man vill dela på jobben? När det gäller vårrustningen som ju kan vara lite skitig och svettig så tycker jag det är kul när man ser par som delar även på det jobbet. I det fallet är det dock sällan kvinnan som gör 80% av arbetet.... ;-).
×
×
  • Skapa nytt...