Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Petsch

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    161
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Petsch

  1. Hej. Undrar om det e ngn som vet vart man kan köpa en ny Mercruiser i usa och sedan ta hem sj. E inte sugen på Usaonline eller liknande sidor som tar hem för okkerpriser. Men om ngn har ngn hum så var snälla och hör av er! Tack på förhand. Peter
  2. Har bytt soppapump nu så det e inte det som strular. Nu får hon ligga i hamn ett tag så får man komma igen efter semestern. //Peter
  3. Ja kör med eb Navman 8120 som ja e riktigt nöjd med, dock så e den ju på 12.1 skärm och det e ju inte fel. Skönt när man delar upp bilden. Tycker den hänger med bra. Sen så köpte en bekant en northstar(Navman) i veckan som han montera i sin båt och som fungerar utmärkt. Northstar e samma produkt som navman. Tror hans modell hette 550i. ganska prisvärt i mina ögon, dock kanske display i minsta laget. // Peter
  4. Ja det e precis som du sj säger. Nollställ motorn i tändningsläge på cylinder 1. sen ska rotorn peka mot cylinder 1 på fördelarn, då har du grunden. sen tror ja att det e mellan 15-30 grader som du ska tbx. men det får du kolla med en strobb lampa. Lycka till. Varför vart du tvungen att byta fördelare? // Peter
  5. HAllå- Tråkigt att behöva säga det, men det e nog ett motorbyte som krävs. Finns renoverings longblock nya för ca 30-35.000:- Kan också hitta begagnade motorer på blocket tex. ligger mellan 10-25.000:- Dessa motorer brukar dock vara nyrenoverade och då oftast i välldigt bra skick. Hoppas det löser sig. // Peter
  6. Kul att det löst sig för dig, Sj så kliar ja mig i huvet å undrar vad det kan vara för fel på min lilla motor, Trevlig sommar.
  7. Hallå. Sj köpte ja en beg mercruiser 5.7L longblock med insug, knän och limpor nyrenoverad för 24.000. år 88:a! Känns som ja fått mer för pengarna än den person som köper din motor. I mina ögon e en Jonhson inte värd mkt. Lycka till med försäljningen. //Peter
  8. Hallå. hör gärna av dig ang vad du tycker om deras service. Min erfarenhet var inte den bästa så det vore skoj o höra vad du tycker om dem. Skall tillägas att det var hans partner uppe i stockholm ja skulle handla av och inte han i Gtb. Lycka till.
  9. Som killen säger ovan. Startspärr har han ju redan. Ja uppfatar det inte som om har blir av med saker, snarare att han tröttnat på att folk spriger i båten. För att bli av med det så skulle ja rekomendera ett larm. Dock så vet ja inte om de Larm som du tittat på e det bästa. Satsa kanske på ett Boatguard som du kan utrusta med GSM och kanske GPS. Annars så kanske du ska ta och tillbringa ngr nätter nere vid båten och se om du stötter på dina oväner på natten. Lycka till // Peter
  10. Halloj. prova med en volvo handlare, typ Micab kanske. Lycka till. Men ofta kan det vara att växelwiren inte e inställd. Ska vara 152mm på wire när vxl ligger i framåt.(på mercruiser ialla fall) kolla det innan ni handlar reservdelar. Trevlig sommar. Peter
  11. Hoppas att det blir en bra sommar nu med då! Kom precis hem från sjön.. Klartblå himmel och 18c i vattnet. Simma lungt
  12. Mycket möjligt att det kan vara ngt med microbrytarn, tyvärr så tror ja nog att det kanske e dags att ta ett snack med en båtmeck då du även tappar oljetrycket i motorn. det e ju mindre bra. Hoppas att det löser sig. // Peter
  13. Tråkigt att ja ger dig dåliga nyheter, inte min mening... Ja skulle börga med att kontroll mäta med en multimeter(voltmeter) direkt på batteriet under både gång och när du ligger i hamn. Skulle tro att det e ditt instrument som visar fel. Har du en så pass ny motor så känns det inte som det kan vara ngt fel på den. Som ja sa tidigare, Bör ligga på runt 12.7 när du kommer ner till hamnen med motorn avstäng. sedan runt 14.7 när du har motorn igång. Lycka till
  14. Hallå. Låter som ett mjukvaru problem. Brukar vara ganska vanligt på nya plottrar. Kolla med återförsäljaren om det inte kommit ngr uppdateringar till den, annars kan man prova att göra en reset och se om det gör ngn skillnad. Oftast e det så att plottrarna inte e riktigt färdiga när de släpps och att det ganska snart kommer en uppdatering. Brukar kunna lada ner den och lägga in på ett minneskort som man sedan startar om plottern med, då brukar det ge sig. Vet att bla Raymarine C serie hade liknande problem när den kom. Lycka till alla. // Peter
  15. Hallå- Fördelar e väl främst att de inte sticker så djupt att de e lättmanövrerade. 2 takt e det för att det oftast sitter en rotax motor i. Vad gäller servicen e det som en vattenskoter, lite oftare än en 2takt utombordare. Tillförlitligheten e det ingen fara med, de ja känner som haft dem har inte haft ngt bekymer. Gäller bara att serva prylarna ordentligt så fungerar de. Har dock hört att de kan dra riktigt med sås, kanske därav priset. Sen om man hade tänkt att använda den till vattensport så e det inte helt optimal då den knappt har ngn båt i vatten när den planar och som i sin tur kan leda till att den inte orkar hålla i mot i svängar. // Peter
  16. Hallå Jesper, Kul att du fick igång det. Ett liten oro bara. Låter inte så bra att du har så hög Volt under motorns gång. Bör ligga runt 14,7 när motorn går. vid avstängd motor inte mer än 12.7 Kan vara värt att kolla upp. Ciao
  17. Klart du vågar testa igen. Se till att du bara kopplar in det ena alternativet på knappen, och att du säkrar av allt ordentligt. Då e det ingen fara om du kopplar fel då säkringen kommer brinna och du skyddar både din elektroniska utrustnig båten från bränder. Som sagt, denna installation e bus enkel.. Lycka till. Och återkomm gärna med hur det gått för dig. Peter
  18. Jocke. Vart det inte det som ja skrev? // Peter
  19. Om du nu har en 2 poolig brytare så kan du bara bryta eller jord på den, kan inte koppla in både och. Självklart räcker det att du har tex en jordkabel från batteri eller jordskena som du bryggar till båda källorna. Vad gäller så bör du sökra av kabeln både vid batteriet (innom 30 cm från batteriet) med kanske en 10 A säkring. Efter den säkringen så kan du brygga strömmen till ytterligare 2 säkringar där du nu kopplar den ena till plotter och den andra till ekolod. All bör vara avsäkrad så nära strömkällan och användning som möjligt, på det vis slipper du obehagliga bränder. Lycka till // Peter
  20. Hallå. Måste bara ställa en motfråga. Det e inte så att den dör när du går från växel framåt till neutral? Det e nämligen så att om du har ett alfha drev så finns det en funktion i tändningen som stänger ner vissa sylindrar när du lägger i neutral för att minska effekten under växlingen. Förmodligen så e det så att du har fel spel nere vid växelwire nere vid knät på styrbords sida. Det ska vara exakt 152 mm när växeln ligger ilagd framått. Annars så kanske det e ngt fel på brytaren som sitter där, kanske har gett upp och att du måste byta ut den, kan ju vara ngn kabel som lossnat. Ska vara 4 kablar som sitter inkopplat på 2 poler. Ta ett kort på strybord knä om du inte får ngn årdning på det och hör av dig om inget av ovannämda hjälper. Lycka till // Peter
  21. Som folk nämner ovan så MÅSTE man koppla säkring på all utrustning som man kopplar in i elsystemet. Om du haft riktig otur och skickat in ström respektive jord i plotter/ekolod så kan de har brunnit. Hoppas inte. Eftersom du har det problem som du beskriver så e det med all säkerhet att du kopplat ngt fel vid strömbrytaren. Hur många ingångar har du på den? 2 eller 3? Om du har 2 så e det bara ström in och ström ut, har du 3 så e det en knapp med lyse i och då e det ström in, ström ut till förbrukare jord in i knappen. 2mm kabel e nästan i överkant för plotter, ekolod e det nog ganska lagom med 2mm kabel. Får ekolodet sin ström från plottern eller har du ett separat ekolod? Att kablarna smälter beror på att det blir kortslutning, Ta reda på vad det e för pryllar du har och hör av dig om du behöver ngn hjälp. Ingen fråga e för dum för att ställas. Lycka till // Peter
  22. Jo det har du rätt i. Men det e ngt som ja redan kollat. bytte ut fördelarlock, tändstift och kablar när ja bytte motor. Passade då på att kolla så att det såg fräsht ut och det gjorde det. Den gamla motorn som satt i var utbytt 2005 av VMT och ja misstänker att de kollade hur allt såg ut under renoveringen. Sj fördelar stången som går ner i motorn e den samma som på min gamla motor. Detsamma gäller rotorn som ja inte bytte. Inget annat som slår dig ? all hjälp som finns e ja motaglig för.
  23. hallå. ska be han kolla på det, får se vad han säger.. tack för hjälpen //peter
  24. Min e en 89:a KOlla in min sida om du har lust. Ciao
  25. Tjenna. Vill bara dela med mig av min erfarenhet av att inte plocka ur termostaten under vinterkonserveringen. Följden av detta för blev att termostaten rostade fast då det låg saltvatten kvar i termostathuset som inte glykolen kom åt. Detta sluttade med att motorn värmenöp för ett par veckor sen, nu sitter det en ny motor i båten men ja har tyvärr en del problem med att den inte fungerar som den ska... Så kolla för guds skull termostaten innan sjösättning och byt den om det inte ser bra ut. (kan bli kostsamt annars) Lycka till och hoppas att du får en fin sommar // Peter
×
×
  • Skapa nytt...