Jump to content
Thursday 25 February 2021

SR220CC

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About SR220CC

  • Rank
    Fänrik
  1. Eka med snurra från 9 år. Egen båt, Buster mini med 15 hk som jag knegade ihop till när jag var 11. Fick väl låna föräldrarnas båt 6,5 m, 35 knop från jag var 13. Själv kommer jag kolla av hur pass bra skill mina egna söner har för att föra fram en båt ansvarsfullt och säker. Det har ju mer med känsla och mognad att göra än ålder.
  2. I höstas lämnade jag in båten för vinterkonservering av kylsystemet. Båten är en Sea Ray 220 CC med en 4,3 liter (262) mercruiser från -89. Sötvattensystem av motor och styrservo. Limpor och knän kyls med utgående sjövatten som för övrigt tas in genom en genomföring i skrovet. Av olika anledningar sjösattes båten först 25 juni. Alla nivåer var OK innan start. Efter ca 30 min provkörning så fanns inget synligt vatten i värmeväxlaren. Tempen låg normalt under hela körningen. Efter ytterligare testkörning, samma sak. Håller temp på mätaren men vattnet försvinner. Vattnet försvinner troligtvis ner i kölsvinet. Motorn fungerade alltså som den skulle vid inlämning men läckte vatten vid första start. När jag ringde firman som gjort jobbet blev jag hänvisad att ringa ett annat varv. Efter lite ordväxling kring att det handlade om ett reklamationsjobb, fick jag prata med en av killarna på golvet. Han hävdade att de inte rört det slutna systemet utan bara spolat sjösidan med glykol. Där stannade vårt samtal. Min fråga: Vad kan man förvänta sig för åtgärd när man lämnar sin båt för vinterkonservering av kylsystemet? I min värld så ingår även kylar-/sötvattensystemet i kylsystemet. Något jag missat? Tänker jag fel?
  3. Ladda hem Google Earth! Där kan du antingen lägga en bana eller lite grövre mätning genom att du punktar upp. Du kan se km, sjömil, centimeter, yard.... I övrigt himmelriket för en kartnörd. Dessutom kan man ladda upp egna bilder som alla andra användare av programmet kan se. Ligger en hel del bilder från skärgården.
  4. Tre tips. Intera(.nu) i Skogås söder om stan. Proffs på fälgrenovering och tar även andra spec. jobb. Med andra ord proffs på att både lacka och blästra alu. Den kunskapen växer inte på träd. Plåtverkstan(.se). I och för sig i Sandviken men själv har jag grymt bra erfarenhet av deras jobb. MEN!!! Du måste själv se till att tillverka och montera plomberingar av alla öppningar, axlar och tätningar på drevet. Annars kommer det garanterat in blästermedium i tätningar/lagringar = haveri. Bin there done that but I never got the T-shirt. Dessutom lämnade jag då in till en vanlig lackfirma = flagnat drev efter halv säsongen (se bild). Gjorde ju inte så mycket för det var då det haverera. Om jag skulle göra om det hela så skulle jag antingen plocka ner drevet i molekyler och lämna in delarna. Eller tillverka tätningar av konstruktionsplast, hårdgummi och aluminium så sedan skruvas fast eller liknande. Tänk dig att du ska täta för vatten och piskande blästring. Då klara du dig. Har över och under hus är tillsalu om du behöver något. Underhuset felfritt. Lycka till! Senast ändrad av SR220CC | 13 januari 2010 | 20:54
  5. Tack för det! Då har vi två helnöjda och en skapligt nöjd så här långt. Fler med erfarenhet av dreven?
  6. Hej! Någon som har erfarenhet av hur dreven från drev.se fungerar? Hittills har jag hittat två inlägg sedan tidigare. Någon som har något att tillägga? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=96328&highlight=drev.se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=78826&highlight=drev.se /Mattias Senast ändrad av SR220CC | 30 april 2008 | 14:19
  7. Tack för ett mycket bra svar!
  8. Känner mig som björnen...vaknar när det är dax att sjösätta. Jag har problem med att motorn läcker olja. Har tänkt plocka ur den för att lokalisera vart och åtgärda problemet. Någon som har erfarenheter eller tips om handbok för att plocka ur motorn? Motorn är en 4,3L från -89 som sitter i en Sea Ray 220 CC. Mina funderingar är: -Vilka fästpunkter ska lossas? -Hur lossar man mot drevet? -Finns det bra handbok för ingreppet? -Andra bra tips att tänka på? Tack på förhand! /Mattias Tankar olja - fyller bensin - länsar olja (inte ut i sjön)
  9. Tackar för tipset! Med facit så här lång så lutar det åt att kapellet får gå en säsong till (tidsbrist). Nästa vinter kommer jag nog att lämna in för tvätt och sedan testa om det går att sprutmåla Acapella i och med att det verkar finnas två huvudsakliga nackdelar. Det blir hårt (tunt, sprutat lager blir följsammare). Det är svårt att få jämnt (färgspruta i rätt hand ger jämn målning). Den som lever får se.
  10. Toppen, Guld!!! Den sidan ska jag lägga som favoriter. /Mattias
  11. Det skulle vera intressant att få se, känna på ett behandlat kapell. Det beror ju på vart i Värmland du bor men det är ju en bit dit. Någon i området Gävleborg-Västerås-Uppsala-Stockholm-Norrtälje som skulle kunna visa upp sitt Acapella-behandlade kapell om jag kommer förbi? /Mattias Senast ändrad av SR220CC | 29 mars 2007 | 16:57 Senast ändrad av SR220CC | 29 mars 2007 | 16:58
  12. Har du testat Acapella själv? I så fall, hur står det att man ska gå tillväga vid färgningen? Är renoveringen uppdelad i fler moment, tvätt, impreg, färgning? Vet du något ställe man kan lämna in på? Firmorna som jag har ringt avsäger sig helt färgning av kapell. Det är bara tvätt och impregnering som gäller där. /Mattias
  13. Hmmm? Det där med ev koppar i färgen kan förklara att mitt drev fått korrosionspest. Föregående ägare har nämligen målat drevet med bottenfärg som innehåller koppar. Trodde att det var knas/slut med anoden men det sitter dubbla fräscha/fungerande anoder (Mercatod och vanlig). Jag kommer att blästra, ev sprutspackla och slutligen lacka drevet. Gissar att det är det ända sättet att få en hållbar lösning. För övrigt så har jag hört talas om att sjötulpanerna fastnar/sätter sig under en tvåveckorsperiod under sommaren. Borstar/rengör man under den perioden så ska man enligt uppgift klara sig mycket bra från sjötulpaner. Jag har för mig att det ska gå att få uppgift om när de kläcks i sommar genom något försöksprojekt. Vad jag kan minnas gäller det Stockholms skärgård. Någon som känner igen det eller vet var ifrån man kommer att informera? /Mattias
  14. OK! En (två) med bra erfarenhet. Jag har hört en del som säger att det är det sämsta dom har gjort. Frågan är ju om det är nogranheten vid utförandet eller om det är produktens hållbarhet över tid som spökar. En fundering som jag har är hur det rent praktiskt går till. Har inte hitta någon leverantörsinformation. Är tvätt, impregnering och färgning indelade i tre steg/moment eller hur går det till? Jag har hör talas om att färgningen/färgen ska penslas på!? Det verkar ju som upplagt för dåligt resultat. Är det så att det även går att lägga i färgbad? Eller går färgningen att spruta på? Tacksamma hälsningar /Mattias
  15. Hej! Jag har ett rött kapell = problem. Kapellet är ca 6 år, helt, tätt men ser förskräckligt ut. Det skiftar mellan blekt vinröd till rosa (mest uppe på). Jag har hört talas om att man kan färga kapellet själv med skiftande resultat. Jag har letat efter något ställe som industriellt färgar textil. Ni som har färgat eller hört talas om det, fyll på med era erfarenheter, tips, livslängder m.m. Tack på förhand! /Mattias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy