-
Innehålls Antal
193 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Marty
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Vi hade en Ryds 500 HT åren 91-07, tror båten var från 90. Vad söker du för info om den? Med vänlig hälsning Martin Persson
-
Hej, Efter ide från @di98mase testar jag att starta upp en tråd om Finnmaster T8. Tanken är att samla lite tips och frågor gällande modellen, eller bara dela med sig av erfarenheter/upplevelser. Vi har haft vår T8 sedan slutet av april och har nyttjat den flitigt, håller till i Öresund så det blir många turer till de danska hamnarna. Är mycket nöjda hitintills men har funderat på om någon har en lösning på att få till det så man kan gå mellan badplattformarna? Tycker det är en stor brist att man måste ta ett jättekliv eller gå in i båten för att röra sig mellan dessa, blir ännu svårare när man har vattenskidbåge som i vårt fall. Hoppas här finns några som är intresserade av modellen och kan göra tråden levande. Med vänlig hälsning Martin Persson
-
Hej, Vi undviker också att spola ner toapapper, fungerar säkert men jag vill gärna minimera risken för stopp. Fyller inte på innan användning utan spolar efter och slår sen över reglaget och tömmer systemet så gott det går. Ska tilläggas att vi endast använder toan för att kissa. Kan vara bra att kolla de fyra bultarna mellan toalettskål och fästet, i vår var de dåligt åtdragna vilket ledde till litet läckage med dålig lukt som följd. Inte en helt smidig åtgärd att försöka spänna dem. Mvh Martin Persson
-
Hej @di98mase, Tyvärr gick projektet lite i stå då jag landade i att bordsskivan troligen är både limmad och skruvad och jag vill inte riskera skada något. Men tanken var att ersätta det med ett nytt byggt av två mörkgråa hyllplan på 80x30 cm, då hade vi haft mer lagom med plats runt bordet och fortfarande kunnat fälla ut det samt kunnat behålla dryckeshållarna. Men nu sitter jag här med alla delar men kan inte montera :). Mvh Martin
-
Hej! Vi har landat i att bordet som sitter i vår Finnmaster T8 är lite för stort och skulle vilja byta till mindre. Glad i hågen drog jag och skaffade ett nytt bord för att sen upptäcka att även om jag skruvade bort de 8 skruvarna som bordet är fäst med i stativet så satt det fortfarande stenhårt fast, jag förstår ingenting men lärdomen är kanske att testa lossa på det gamla innan man rusar och köper nytt... Någon som har tips på vad som gör att det inte räcker att ta bort de synliga skruvarna? Limmat? Dolda skruvar som jag inte ser? Annat? Stativet är av modellen elektriskt höj och sänkbart och finns i båtar från flera olika tillverkare. Tog ett par bilder nedan. Med vänlig hälsning Martin Persson
-
Marty ändrade sitt profilfoto
-
Ja visst är det sjukt hur tiden går? Känns absolut inte så länge sedan.
-
Hej! Hittade tillbaka till denna tråd som jag startade för 17 år sedan när jag precis beställt min Yamarin 64DC som jag nu använt i 18 problemfria säsonger, fantastisk båt. Men allt har ett slut och inför nästa säsong levereras en Finnmaster T8 med Yamaha F300XSB2 så nu är samma känsla tillbaka som för 17 år sedan, längtan efter våren 2025 är oerhört stor. Yamarinen har som sagt fungerat ypperligt för oss men nu vill vi ha det ett snäpp bekvämare med bättre sovmöjligheter, toalett och litet pentry men fortfarande ha kvar smidigheten i en inte alltför stor båt. Kanske har alla tidigare intressenter i denna tråd lämnat forumet och detta blir sista inlägget men då är cirkeln på något sätt sluten så det är ju inte helt fel det heller. Med vänlig hälsning Martin Persson
- 349 svar
-
- 2
-
-
Hej. Som vissa varit inne på, kolla båtens skrov först. Beväxning kan ge liknande bekymmer. Enklaste att utesluta före du eventuellt börjar skruva i motor och reglage. Med vänlig hälsning Martin
-
Original locket är ett plastlock som trycks ner i hålet, lite bristfällig konstruktion då det kunde hamna mellan skroven om man råkade trampa lite fel på det. Bild härnedan om det fungerar.
-
Hej. Har haft en 500HT tidigare och jag håller med om att det är något irriterande med vattnet mellan skroven. Jag löste det med en manuell länspump som var smal nog att passa i hålet vid behov. Att plugga hålet är ingen god ide då det i min båt letade in sig vatten mellan skroven från andra ställe också. Det skall sitta ett lock i hålet så att inte allt hamnar där direkt så det bör du skaffa. Med vänlig hälsning Martin
-
Grattis till båten. Helt klart trevligt med en F225, du lär nå närmre 50 knop med rätt propp. Finns en lite längre tråd med massa info om 64:or http://www.maringuiden.se/forum/topic/23237-äntligen-beställd/ Med vänlig hälsning Martin
-
Absolut JARB, 64:an är lite känslig för lastfördelning och sidvind men inte värre än att man kan be någon flytta sig något för att kompensera detta. Jag tillhör absolut de som avskyr när båten lutar (hade en Ryds 500HT innan och där kan vi snacka hopplös vad gäller lutning..). Jag tycker definitivt Heri99 skall testa utan och återkom gärna efter några veckors körning med ett utlåtande om hur "hopplös" den är i sjön. Gissar att du inte kommer eftermontera trimplan utan kommer lägga pengarna på lite extra bränsle istället Med vänlig hälsning Martin
-
Hej. Har haft min 64:a sedan 2007 och har inte trimplan, har heller aldrig saknat dessa. En polare har en 6420 med trimplan men han tycker inte heller de behövs. Vet att vissa här på forumet tycker helt tvärtom men jag blir inte riktigt klok på varför. Med vänlig hälsning Martin
-
Hej. Grattis till ny fin båt! Du har säker tänkt på det men vill påpeka för säkerhets skull. Dina mått 5,10+6,80 kan vara i underkant, motorn bygger även den mins en halv meter om den är nerfälld och desto mer om den är uppe. Det blir även cirka en halvmeter till mellan bil och båt vilket skulle ge dig en totallängd på runt 12,9 meter... Vill bara påpeka detta så du inte blir stoppad av denna anledning. Med vänlig hälsning Martin
-
Hej, Flipper kallar numera sina HT båtar för ST, de har just nu tre helt nya modeller. Ex: http://www.flippermarin.se/Flipper/640-ST Med vänlig hälsning Martin