Jaramaz
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jaramaz
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Förstår det som att du vill köpa en hel liten flotta. Bäst är nog att leta upp några tillverkare och ta upp diskussionen med dem. Via Branschregistret här på M tex. Sv Optimistjolleförbundet finner du på http://www.optisweden.nu/ de kanske kan hjälpa till med kontakter och ev mer. /J
-
Det där med framgångsrikt kan alltid diskuteras! Jag har målat om mitt däck med Internationals Interdec. Innehåller halkskydd. Men det håller inte så bra, jag får fläcka varje år, och måla om helt då och då. Interdec, enkomponent, är helt enkelt inte tillräckligt slitstarkt i topparna i halkskyddet, det är ju där som det slits mest. Valde Interdeck då jag har mjukt matta under, skulle nog inte alls funka med 2-komponent. (så jag borde egentligen byta matta istället) Vill man ha hållbart så väljer man tvåkomponentsfärg. Blanda in halkanix om du vill ha extra halkskydd. Grunda (Precote, hos Int, tror jag) och räkna med två lager färg. Det är helt klart jobbigare och dyrare att måla med 2-komponent. Färgen går knappt att få bort om man målar fel, så maska ordentligt.
-
Det där med värme är ett bra tips. På en tidigare båt hade jag motsvarande problem, som jag fick bukt med genom att, med mantågsfoten monterad, värma försiktigt och länge med en varmluftspistol. Till slut gav det med sig. Men det gäller att verkligen vara försiktig, det är inte så kul med gulnad / brunad plast! Aldrig fel att trycka dit lite olja. Rikligt med olja. Visst kan man försöka med att samtidigt kyla mantågsstöttan (antar att den sticks in i foten), det går ju att prefabricera isbitar med lämplig radie så att man kan hålla / binda dem runt mantågsstöttan. - detta är exostiskt och gör nog inte så mycket nytta, det är alu som har bra värmeutvidgningskoeff. Man kan ju försöka vrida på mantågsstöttan när man tror att det går. Inte för mycket kraft! En skurvmejsel genom det undre hålet, är kanske lagom. (det gjorde jag). Lycka till - och berätta hur det går. /J
-
Småsprickor kan naturligtvis poleras bort. Autosol och/eller annat putsmedel. Större sprickor, och åldringssprickor skall man ta på allvar. Att fylla ut med någon typ av plast ger ingen direkt hållfasthet, och det är tveksamt om resultatet blir snyggt. Plexi, men också annan genomskinligt av olika slag, åldras faktiskt. Med åldringen följer försämrad hållfasthet. Bättre byta i tid. Borde gå att byta bara plexi hos glasmästare eller motsvarande. Billigare och enklare än att byta hela luckan. Passa på att byta tätningslister också. /J
-
Jag använder träbockar till en båt som är större (än A42) ... men visst, är man inte komfortabel med en lösning så väljer man en annan lösning. Med bockar är det faktiskt enklare än vad det ser ut, de flesta, inklusive mig, överdimensionerar. Båtar välter ibland på uppläggningsplanen. Försäkringsbolagen ersätter, såvida de inte kan visa på att uppallningen varit direkt försumlig. Och dit är det långt! Jag tror att de flesta försäkringsbolag tom ersätter när presenningen varit förankrad i en stötta som sedan lyfts av presenningen. /J
-
Beror på din relingslist. Är den nitad ner i däcket - glöm det. Men är det en alu-profil som är tätt bultad med maskinskruv - då kan du sätta an betydligt mer än några suggor i den. Bra att ha koll på hur det ser ut under alu-listen - det kan finnas överraskningar! Tänk på att block mm som man sätter i en alulist rör sig lite och tuggar på materialet. Blir lite fult. Vill man så kan man göra fina belslag som skruvas fast i alu-listen. Under uttestningsperiod kan man göra beslagen i trä som skruvas fat i två befintliga hål. /J
-
Det absolut enklaste och billigaste är att själv bygga träbockar och trästöttor. Kraftiga för och akter-bockar, kompletterade med 1-2 vinklade träbockar på varje sida. Glider inte - men självklart binder man. Kanske du kan fortsätta använda din lilla vagga (?) och komplettera med för och akterbockar? Faktum är att båten till största delen vilar på akter och förbockar. Man kan komplettera med enklare domkrafter (skruvar) till träbockarna om man så vill. På så här sätt kan den nya båtställningen sas växa fram.
-
citronsyra köper man enkelt o billigt dunkvis. Pulverform. Bleker ungefär lika bra som oxalsyra. Ta det som är billigast. Lös upp i vatten, häll i blomsterspruta (sån där handhållen, som duschar) och spruta på de partier som är gula. Låt stå. tex över natten. Spola av. Tvätta efter med något rengöringsmedel. Klart! Det gula är ofta olika slags fetter (som diesel), eller gammal vax, eller rester av slipmedel. Behöver inte slipa bort sådant. Vill man ha bort det kan man ta ett starkt lösningsmedel som aceton (dunkvis). Finns andra lösningsmedel, ta det som är billigast (och som löser som aceton). Det går att kombinera så klart. Först ta bort med lösningsmedel, ofta är det gula kvar, då bleker man det som är kvar. Och sedan är det bra om man väljer ett wax som står emot diesel och annat, och som klarar UV i flera år. Lättare sagt än gjort, dock.
-
Intressant fråga! Hanse resp HR har helt olika priser (faktor 2?) men annars finns det många likheter. Bägge använder numera väletablerade designhus (som J&V), bägge lägger ner möda på finish, osv. Hanse är fina, men det finns lite varningssignaler som roderproblem och lösa durkar. Själv tycker jag att ruffarna dominerar lite väl mycket i deckslayouten, men det vänjer man sig nog vid. HR är fina och genomarbetade, men med ordentligt hög prisbild. Får man ut (seglings-)värdet av de extra pengarna? Många tycker så, andra si. - själv hade jag nog valt en lite större Hanse (36 / 37 ft) och ändå haft lite kulor över till extrafix. /J
-
Ingen ovanlig fråga! Och svaren varier - som synes. För att inte bara fall in i trallen att rekommendera en viss båt, så vänder jag lite på steken: Båtar är dyra. Båtar alltid kompromisser mellan flera olika önskemål, kompromissna är som svårast för mindre båtar. Varför inte tänka lite annorlunda: - segla med den båt du har tillgång till (Danboat?) som semesterbåt. Med småbarn så är faktisk seglingsegenskaperna inte så viktiga. Ha roligt med barnen, segla och ha kul utan att bry dig om fart & så. - skaffa en rolig båt för tex klubbracing, som du är optimerad för lite fart och sånt. Där kan du segla av dig ordentligt, ta med dig barn & blomma för kortare fartfyllda övningar. /J
-
Kan man verkligen undra! Just den segelsättning som du beskriver är klassisk för hårdväder, dvs rigg mm skall vara dimensionerat för det. Jag har faktiskt hört talas om att det varit problem med bottenrevade storsegel, som utsatt masterna för felaktiga belastningar, med masthaveri som följd. (hört talas om - aldrig sett med egna ögon, dvs det kan vara löst snack). Men med focken borde det gå bra, vant & vantspridare borde ta upp alla laster på ett bra sätt. I kraftiga vindar kan det bli lite byigt, och ryckigt i segel och rigg, också pga stora vågor. Då är det bra att se till så att vantspridare osv sitter som de ska, spridare som viker sig leder snabbt till haveri! /J
