Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

carlos

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om carlos

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vet inte riktigt vad om hände här, uppenbarligen så är det mycket svårt att vara trevliga mot varandra?! I alla fall så kan jag berätta att jag köpte ett rengöringsmedel som heter Super Oxi Super Oxi Man blötlägger ett par timmar och bearbetar med borste och händer. Suveränt. http://www.ostersjokompaniet.se/pub_images/large/SUPER-OXI1_666.jpg\' /> Senast ändrad av carlos | 24 april 2007 | 23:06
  2. Är det ingen som vet om plastrutorna tar skada av maskintvätt? Mkt tacksam för svar! Carlos
  3. carlos

    Kapelltvätt

    Jag ska imorgon slänga in båtkapellet i en tvättmaskin modell större och undrar om plastrutorna tar skada av det? Vilket typ av tvättmedel ska användas? Tänkte höra om ngn här hade lite tips och råd?! Carlos
  4. Hallo Mattias! Jag roade mig med det där förra veckan, svarar lite kort på dina punkter. 1. Skulle köra in den riktiga oljan du ska ha nästa säsong, jag ser ingen nackdel att ha den i under vintern. 2. Absolut ny olja under vintern, kolla hur den ser ut. Mjölkvit=byt nu 3. Spola rent och köra med glykol/vatten 50/50 4. Ingen åsikt 5. Något jag gjort lite av och till med mina motorer, dock mest tvåtakts utombordare. Säkert ingen nackdel att ha lite oljefilm på cylinderväggen. 6. Inte om du har glykol i.( se ovan) 7. Jag brukar ladda upp med riktig laddare, ställa i källare på en träplatta, underhållsladda ngn gång under vintern. Har fungerat mkt bra hittills. Ett batteri som är fulladdat ska dock tåla minusgrader och borde kunna stå kvar i båten men varför testa? Lycka till/Carlos
  5. Jag vet att Ingmarsö säljer alkylat på pump, kanske inte innerskärgård riktigt men ändå. Carlos
  6. Jahapp, det visade sig att man hade monterat förgasaren lite snett mot insuget därav den dåliga gången. Typiskt att det var ett sånt enkelt slarvfel. Nu går den jämnt och fint som den ska! Tack för tips o råd. Carlos
  7. Hej på er alla MG-vänner! Har ett problem med att få min longblockrenoverade V8 att gå på fler än 5 cyl och tänkte be om er experthjälp! Det är en 5,7 L Chev. på 240Hp med ett Yamaha elektroniskt/brytarlöst tändsystem. Motorn frös sönder i vintras därav det nya blocket, beställt från USA Online. Motorn gick bra och jämnt i våras vid sjösättning men läckte då en hel del vatten. Det som är gjort är att alla delar är lossade från den gamla motorn, tändsystem, insug, svänghjul mm och monterat på det nya blocket. Ventiler insjusterade två ggr enligt manual. Gnista kollad på samtliga stift. Tändning ställd. Men den tänder ändå inte på alla burkar. Är det något jag glömt bort att kolla? Carlos
  8. Strålande! Jag ser med spänning fram mot hur man ska göra
  9. Jag var av en händelse inne på ett Jula-varuhus i Stockholm och det visade sig att dom hade en liten båtavdelning, mest skräp tänkte jag. Men, faktum är att det var en hel del identiska saker, strömbrytare, lampor mm som t.ex Erlandssons Brygga säljer, men till ett pris en bra bit under. Och då är väl Erlandssons att betrakta som en relativt billig affär? Är vi så lättlurade vi båtkonsumenter?
  10. Kolla in den här, kanske hittar du nåt intressant där? http://www.oldmercs.com/
  11. Jag tror, utan att veta säkert, att det egentligen inte är någon mer skillnad mellan givarna än att dom har olika resistans. VDO har ju sin flottör o Yamaha har ngn givare som ser ut som en lång pinne. Har man, som jag, en VDO-givare så är det nog enklast att skaffa en VDO-mätare. Bara att ta fram borrmaskinen o sätta igång. Inte så snyggt dock.
  12. Jag har inte orkat fixa till det där än. Jag har en ny VDO-givare i tanken och Yamaha instrument. Den förklaringen jag fick att dom två enheterna inte funkar ihop var att givaren var analog (flottör) och instrumentet digitalt. Enl Marinshopen så krävs det en givare som ger rätt typ av signaler till instrumentet. Jag tyckte dock att över 2000:- eller var det var för pris kändes för dyrt. Billigare då att köpa en VDO-mätare för runt 500:- Jag får alltså mina grejer att fungera, men mätaren ger inte riktigt rätt utslag. Full tank är halv tank o halv tank är tom tank, kan bli lite jobbigt när man är vid Svenska högarna o fiskar...! Det är ett sånt här instrument vi snackar om antar jag? Carlos
  13. Hej på er! Jag har samma problem som ni har. Kika lite på den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=65201 Carlos
  14. Yes, så får det helt enkelt bli. Ville i det längsta slippa att borra ett nytt, fult, hål i instrumentbrädan. Men det är lite för jobbigt att hela tiden gissa hur mkt soppa man har kvar. Var ute igår o drog lite o hade då med mig två jeepdunkar i reserv, känns lite väl amatörmässigt... Apropå inget alls, fy farao vad skönt det är med en rejäl bensinare!! Man tackar för tips o råd, mvh Carlos
×
×
  • Skapa nytt...