Steff008
Medlemmar-
Innehålls Antal
254 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Steff008
-
Hej på er! Nu e ja också me. Gjorde ca 42 knop i somras med min Silver Hawk 520 DC med Yamaha 115. Nu just står båten utan motor, men en ny Optimax 90 är inhandlad och skall monteras till våren. Om allt går väl torde jag nog platsa i klubben med den snurran också. Placering dock ännu okänd. Mvh, Stefan
-
Tack Zigge för infon. Det är m.a.o. endast nyare suzuki och Johnson som har kamrem. Kom dock inte in på sidan du länkade till. Konstigt! Mvh, Stefan
-
Inga Suzuki/Evinrude/Johnson experter (Förutom bossee då)? Mvh, Stefan
-
Tror jag ansluter mig till gänget Stefan
-
Hejsan, Vad gäller monteringen av motorn så brukar det här på finska sidan av viken kosta mellan 200 och 300 Euro. M.a.o. ca 2000-3000 SEK torde monteringen kosta om prisen hos er är dylika som hos oss. Mvh, Stefan
-
Jag tackar så mycket för infon Bo. Ska meddela min kompis snarast att han tryggt kan sätta ett bud på maskinen. Några få frågor kvarstår dock: - När du skriver om Suzuki och Johnson delar, betyder detta att det inte går att få tag i originaldelar med rätt färg till denna maskin mera? Skulle ju som exempel va lite surt att köra av nedre delen på motorn och sedan bli tvungen att måla upp en splitterny underdel (som naturligtvis försäkringsbolaget köpt åt en ). - Någon som har vikten på denna maskin (eller är den samma som på dagens Suzuki 70, 335 lb~152 kg)? - Försäljaren påstod att motorn hade kamrem. Här på MG har jag fått intrycket att Suzuki har kamkedja. Är det så att Suzuki hade kamrem tidigare och bytte till kamkedja på senare modeller? Mvh, Stefan
-
Hej på er alla! Har en bekant som skall skaffa sig en utombordare och i förrgår var jag och se på en utombordare, som jag inte trodde fanns, med honom. Nämligen en Evinrude 70 hk. 4-t . Motorn har beteckning E70PL4 och torde va årsmodell -98 el. -99. Bör även nämnas att motorn har insprutning. Gissa om jag blev förvånad när jag hörde om motorn eftersom jag trodde att alla Bombardiers 4-taktare (åtminstone i denna storleksklass) bestod av Suzuki-tillverkade Johnson. Nu har jag dock fått äta upp detta eftersom jag själv sett motorn som är en Suzuki-tillverkad Evinrude . Så till frågan. Är det någon som har en sådan motor? Är intresserad av data (vikt mm.) samt naturligtvis eventuella för- och nackdelar. All info som finns tillgänglig mottages med tacksamhet. Mvh. Stefan
-
Hej på er alla ! Jag stötte just på lite intressant info om Mercurys garanti. Åtminstone i Amerika har de nu en kampanj som medför att garantin förlängs med 2 år på Optimax och 4-takt modellerna. På Verado förlängs garantin med 3 år eller 2 år plus någon typ av rabatt. Följaktligen har motorerna totalt 5 år garanti (6 år för Verado). Kampanjen gäller på motorer inhandlade (garantiregistrerade) mellan 1 januari och 15 april 2006. Klicka på denna länk och klicka sedan på bilderna för de diverse motortyperna: http://www.mercurymarine.com/promotions3 Är det någon som vet om detta är en kampanj som gäller eller kommer att komma också till Norden? Jag är väldigt nyfiken eftersom jag i höst köpte en ny Optimax 90 som inte ännu blivit monterad och följaktligen ej heller garantiregistrerad. Ifall detta gäller också här bör man ju passa på och skicka in garantilappen före 15 april och på det viset få 2 år garanti extra. Inte så dumt om det skulle fungera, va? Hälsn, Stefan
-
Tack laxoring och VolvoMan för era svar . Jag har sedan tidigare den broschyr som VolvoMan länkade till och på den saknas som sagt vridmomentet. 380 Nm ger ju hur som helst ett riktvärde. Jag skall kolla genom tråden som laxoring länkade till senare. Har inte tid just nu, men tittade snabbt genom den och där verkar det ju som man skulle kunna hitta ngt. Edit: Orkade naturligtvis inte hålla mig utan måste ju kolla med en gång. Tyvärr hittade jag inga uppgifter om vridmoment i den tråden eller dess länkar heller . Fattar f.ö. inte hur jag har kunnat missa den tråden eftersom jag brukar följa med . Får väl skylla på att jag varit utomlands ett par veckor och inte riktigt hunnit ikapp ännu. Får väl satsa på 380 Nm som VolvoMan skrev om det inte finns några andra bud Tack för all info, Hälsn, Stefan
-
Hej Tobbe, Föreslår att du laddar ner följande tabell och kollar in sid 40-41 så tror jag du finner svar på dina frågor (det lönar sig att högerklicka på länken och välja save target as eftersom det är en ganska stor fil som tar en evighet att öppna i webläsaren): http://www.miwheel.com/MIWheel/pdf/obsd_03.pdf Finns förövrigt en hel del annan matnyttig info om propellrar i denna tabell. Edit: Efter att själv ha tittat lite i tabellen tror jag inte att propellern från 25:an passar på 50 hästarn eftersom diametrarna på propellrarna är olika och följaktligen även numrena (part number) på propellrarna. Mvh, Stefan
-
Hej, Jag söker tekniska data, främst vridmoment, på en Volvo Penta AQ211A (V8). Skall eventuellt byta till en diesel och behöver därför jämföra lite värden. Jag har instruktionsbok där det finns mått och vikt mm. samt effekt (210 hk), men jag har inte kunnat hitta vridmomentet någonstans. Någon som vet? Mvh, Stefan
-
Hej Steff, Tyckte väl att det var något konsigt där. Inhandlade själv en ny Mercury Optimax 90 nu i höst och den skall monteras till våren. Blev bara lite nyfiken där eftersom optimaxarna i denna viktklass idag finns i 75, 90 och 115 hk utförande. Tack för infon i alla fall. Mvh, Stefan
-
Hejsan, Av ren nyfikenhet undrar jag var man kan finna information om 80 hk Optimaxen? Är det en helt ny motor eller en uppgradering av 75:an? Mvh, Stefan
-
Hejsan, Vet inte hur Clymers manualer är eftersom jag aldrig ägt en, men tune up:en i Selocs manualer är helt ok. Den manual jag har är lite gammalmodig och utformad lite som undervisningsmaterial. Dessutom får man ofta titta i flera olika kapitel om man skall läsa allt om en och samma sak (m.a.o. lite utspriden info). Efter lite läsande och klurande har jag dock fått ut all information som jag har behövt från min Seloc. Tune-up kapitlet var dock enligt mitt tycke mycket bra utformat som steg för steg manual. Skulle gärna kopiera tune-up sidorna åt dig, men min manual täcker endast Yamahas V-4:or och V-6:or på 115 hk och uppåt från 1984 och framåt. Dessutom finns det en massa svartvita bilder i manualen som visar de olika detaljerna den berör och dessa bilder blir troligen ganska otydliga om man kopierar, så det bästa är mog att skaffa sig en egen manual. Mvh, Stefan
-
Hej SeaflOwer och alla andra . Egentligen spelar det ju ingen som helst roll för mig huruvida ni har ett båtregister eller ej i Sverige, men eftersom motståndet till båtregistret i början av denna tråd var så kraftigt tyckte jag att det kanske var orsak att framhålla de eventuella positiva sidorna också. Dessutom anser jag ju mig ha erfarenhet av ett fungerande båtregister, så jag tyckte att motståndarna bör få en liten inblick i de positiva sakerna jag har upplevt. Om ett eventuellt kommande båtregister i Sverige medför beskattning mm. kan jag ju inte uttrycka mig om, men ifall inte borde ju den positiva sidan nog ha överhanden. Härmed önskar jag alla forumets medlemmar en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År! Själv åker jag nu till varmare breddgrader ett par veckor och firar jul och nyår. När jag kommer hem skall jag med spänning läsa igenom de nya inläggen i tråden. Under tiden får jag väl hålla tummarna för för-sidans anhängare Hälsn, Stefan
-
Hej åter! Nu är det nästan jul Efter att ha irriterat de små grå lite med glögg så kastade de åter fram en poäng som jag inte tidigare kommit att tänka på. Båtregistret/lagen här hos oss förutsätter, precis som vid bilkörning, att man har registerboken med sig. När man blir stannad ute på sjön och kollad av sjöbevakningen så kontrolleras alltid också registerboken och då är det mycket bra att vara ägare till båten och motorn som sitter bakpå . Hur är det med kontroller ute på sjön hos er? Här hos oss får man nog räkna med att bli kollad ett par gånger per säsong om det vill sig. Vid kontroll är sjöbevakarna väldigt noga med att båtens utrustning är i skick. Bl.a. brandsläckarens existens och giltighet, flytvästar för alla passagerare mm. är ju obligatoriskt här hos oss. Också fiskekort kontrolleras alltid ifall man har fiskespö med i båten. Alko test samt kontroll av registerbok (och i och med det att man är ägare till båt och motor) hör också naturligtvis till deras kontrollschema. Lite nyfiken på om ni har mindre kontroller och vad som förutsätts hos er i dagsläge. Hälsn, Stefan
-
Hej igen allihopa Som ni säkert förstår vid det här laget är jag positivt inställd till båtregister eftersom vi har ett, enligt min mening, fungerande sådant här på andra sidan viken. Missuppfatta mig inte. Jag är inte heller intresserad av att betala mer skatt än vad jag betalar idag, men så länge det handlar helt kallt om ett register och ingen skatt så kan jag inte se mycket annat än positiva saker, åtminstone för oss ärliga båtägare. Eftersom jag med jämna mellanrum kommer på fler positiva saker får jag väl fylla på i listan vartefter de kryper fram. Här är några. Om man råkar se något mystiskt såsom en trailer med en båt som inte borde va där eller något mystiskt ute på sjön så är det ju tack vare registernumret på båten väldigt enkelt att få tag på ägaren till båten och kolla upp situationen. Jag menar om man misstänker att en stöld pågår e.d. så får ägaren till båten väldigt snabbt reda på att något är på gång förutsatt att vänliga själar håller ögonen öppna och meddelar. Jag tror inte det är helt enkelt att ringa t.ex. till ett försäkringsbolag och fråga vem som är ägare till t.ex. en Uttern med en Evinrude VRO om man dessutom upptäcker detta mitt i natten. Finns ett registernummer är det mycket enkelt att t.ex. ringa polisen eller annan myndighet (kanske sjöbevakningen) som har uppgifter om båtar och registernummer och dessutom har åtminstone dejour dygnet runt och får fram ägarens uppgifter. Lite klumpigt skrivet ovanstående , men ni förstår säkert vad jag menar. En annan positiv sak är ju om man råkar ut för en sån enkel sak att man hittar en båt på drift. Väldigt enkelt att lokalisera ägaren och meddela denne. Även om egna båten är på drift av någon orsak är sannolikheten mycket stor för att man i tidigt skede får meddelande om detta. Ovanstående saker förutsätter ju naturligtvis att alla vi båtmänniskor hjälper varandra, men jag har själv upplevt en hjälpsamhet utöver den vanliga bland båtmänniskorna (Ex. hur många stannar och frågar om du behöver hjälp när du får motorstopp med din bil). Nu skall jag sluta tjata för denna gång, men jag ville bara ge några saker till att reflektera över. Får väl vid det här laget önska en god jul och ett gott nytt år till er alla! Mvh, Stefan
-
Hej eruts, Eftersom jag själv kör på bensin så har jag inte så exakta priser. Pratade dock just med dem på lokala sevicestationen för att få lite riktvärden. Vinterdiesel: 1,01 ¤/l (just nu), t.ex. för bruk i vanlig personbil Sommardiesel: Ingen aninge eftersom det inte säljs just nu men priset brukar vara ganska lika både för sommar och vinterdiesel. Rödfärgad diesel = skattefri diesel = brännolja (eftersom vi även använder denna som eldningsolja i egnahemshus mm.): Vinter: 0,7270 ¤/l (just nu) Sommar: ingen aning men brukar vara aningen billigare. Om man köper den rödfärgade dieseln i stora mängder (typ över 1000 l) som eldningsolja ligger priset nu på ca 0,60 ¤/l för vinterolja och 0,575 ¤/l för sommarolja. Skulle m.a.o. löna sig med en skitstor extratank på ca 1000 l nära båten. M.a.o. Om priset hålls någotsånär oförändrat tankar vi båten för dryga 0,72 ¤/l när sommaren kommer ifall vi bär kaggar från landbacken. Tankar vi vid sjömacken får vi nog sätta på minst 10 % till priset eftersom macken råkar finnas lägligt till just vid sjön. Är som sagt även osäker på om vi måste använda marindiesel nu redan inkommande sommar. Skattade dieseln för båtar, eller den såkallade marindieseln som är på kommande har jag inte riktigt mycket info om ännu, men det lär ska va så att priset kommer att landa någonstans mittemellan nuvarande brännoljepriset samt den normala bildieseln. Hoppas denna info kan ge lite riktlinjer. Mvh, Stefan
-
Jodå, alldeles riktigt. Det finns en massa kryphål och kommer alltid att finnas. Det jag ville komma till var att med ett register där det krävs tillverkningsnummer o.d. torde det ju bli åtminstone lite svårare än idag att t.ex. sälja en stulen motor (bortsett från att en stor del går till utlandet och en annan del nedmonteras). Nu har jag inte riktigt koll på det svenska systemet, men om jag har förstått det rätt så räcker det i princip med att man har ett kvitto där det t.ex. står Evinrude 60 VRO snurra (observera ironin ) för att man skall vara ägare till motorn och få använda den på sjön. Jag menar i det fallet torde ju enda gången en stulen motor hittas vara när sjöbevakarna stannar en för alko kontroll och inser att de har tid över och nog bör kolla motorns tillverkningsnummer när de nu ändå är på gång, vilket inte sker så ofta. Fördelen med registret i Finland är alltså att motorns tillverkningsnummer alltid kontrolleras så att det inte är anmält stulet e.d. vid byte av ägare, båt e.d. Jag tror att detta vore en fördel bland alla nackdelar även i Sverige. Kommentera gärna. Mvh, Stefan
-
Hej igen, Ännu en kort kommentar till Rexcos inlägg: Precis som du skriver kommer ett båtregister inte att underlätta spaningarna efter en stulen motor, men jag tror att stölderna kommer att minska eftersom det inte går att registrera en stulen motor (förutsatt att den anmälts stulen). Jag menar hur tror du det går om du har anmält din motor som stulen och någon annan försöker registrera en motor med det tillverkningsnumret som du meddelat stulet? För att detta skall fungera bör man ju som kund först och främst se till att man får se registerböcker, att tillverkningsnummer är ok mm. så att man inte går och köper en stulen motor. I det fallet ligger man ganska brunt till när man försöker registrera sin nya motor. Ännu bör naturligtvis tilläggas att en del motorer som blir stulna antagligen går och kommer att gå utomlands och då är det ju inte så mycket att göra åt saken, men jag tror att stölderna minskar eftersom problematiken ökar för tjuvarna med de motorer som blir kvar i Sverige. Hälsn, Stefan
-
Hej på er alla, Jag är lite ut på svag is eftersom jag inte har alla fakta, men ifall det blir stormigt skall jag försöka ta reda på mer information . Faktum är att här i Finland har vi haft båtregister så länge jag kan minnas (vet ej årtal när det infördes). Alla båtar med 20 hk motor eller större är registrerade och har ett tydligt registreringsnummer på båda sidorna av båten. Trots det har vi ännu idag ingen båtskatt. Dieseln kommer troligtvis att bli skattad f.o.m. nästa år, men hittills har vi fått köra på oskattad diesel (rödfärgad diesel hos oss). Det är även frivilligt att försäkra sin båt. Som jag ser det är detta ett bra system. Vid köp/försäljning av båt har man en registerbok till förfogande, dylikt som vid bilköp, vilket gör att man normalt vet att det man köper inte är stulet e.d. samt att man vet att det är ägaren som säljer osv (förutsatt att man kollar id). För att omregistrera en båt (vid köp, försäljning, byte av motor e.d.) betalar man ca 20 ¤ (~200 SEK) för att få den nya registerboken. Jag antar att åtminstone den summan går åt för att upprätthålla båtregistret. Registerboken innehåller information om ägare, båt (inkl. tillv. nr), motor (inkl. tillv. nr.), effekt, topphastighet mm. Den fördelen jag tycker är störst med båtregistret är följande: Om jag har förstått allting rätt är det ganska vanligt att större utombordare blir stulna i Sverige. Även här i Finland blir en massa utombordare stulna, men, det är nästan alltid utombordare på mindre än 20 hk som blir stulna medan större utombordare normalt får va ifred. Detta troligen för att tjuvarna vet att de är registrerade vilket markant ökar risken för att de åker fast när de försöker göra sig av med motorerna. Vad gäller båtstölder kan jag tyvärr inte uttrycka mig om eftersom jag inte har tillräckligt med uppgifter, men naturligtvis ökar också där risken för att förövaren åker fast tack vare registret. Edit: mindre utombordare är ju naturligtvis också aningen lättare att bära iväg, men ni förtsår säkert vad jag menar. En annan sak som jag tycker är positiv är att det minskar buskörning o.d. Jag menar om min båt är förtöjd någonstans och någon dåre kommer förbi i typ 70 knyck med stora svallvågor och skador på min båt som följd så är det ju väldigt enkelt att få reda på vem peronen ifråga är tackvare rigisternumret på sidan av båten. Detta gör att man tänker sig för innan man ställer till förträt för andra med sin båt. Även ett båtkort tycker jag vore bra. Sannolikt kan alla här på foromut sin sak och vet hur de skall bete sig ute på havet, men det finns också de som inte har en aning om vad de gör och dessa typer gör livet farligt för oss andra. Jag ser detta som en positiv sak precis som moppekörkort här i Finland som infördes för endast ett par år sen. Fram till det fick 15 åringar och äldre köra moped utan någon som helst kunskap om trafikregler o.d. Idag känner åtminstone jag mig säkrare ute i trafiken när jag ser en mopedist och vet att han/hon kan åtminstone grunderna i trafikvett. Jag tror inte det skulle vara något som helst problem för någon av oss att läsa en liten bok om sjövett och sedan skriva ett litet prov när vi vet att den vi möter på sjön inte brakar rakt in i oss eftersom han/hon åtminstone vet på vilken sida vi skall mötas. Är rädd att jag får en massa påhopp nu, men detta är vad jag har upplevt här hos oss. Hälsn, Stefan
-
Hej på er, Det finns en firma nära Karleby här i Finland som jobbar med att göra alla typer av aluminiumtankar enligt kundens behov. Dessutom helt svenskspråkigt vilket torde göra konversationen enkel. Aningen närmare än Polen också. Om ni är intresserade kan ni skicka en mail så skickar jag kontaktuppgifter. Mvh, Stefan
-
Hej igen rillez, Det är svårt att säga varken bu eller bä, men i dina skor skulle jag göra följande: - Skaffa en verkstadshandbok typ Seloc eller Clymer - Kolla vilken inställning dina blandningsskruvar skall ha enligt handboken. - Testa skruva in en skruv åt gången samtidigt som du kontrollerar hur långt de har varit utskruvade. - Om värdena i handboken stämmer nära överens med dina uppmätta värden så beror det troligen inte på blandningsskruvarna och en genomgång av förgasarna skulle kanske va på sin plats som du skriver. - Ifall värdena i handboken och de uppmätta värdena skiljer sig mycket från varandra skulle jag nog testa att ställa in skruvarna enligt handboken samt göra en ordentlig tune-up av alla möjliga inställningar på motorn. När isen smälter skulle jag ta en testrunda innan jag börjar riva förgasarna. Jag hade visserligen upp mina förgasare på Yamahan innan jag gjorde tune-up, men jag konstaterade att detta var mycket onödigt. Det visade sig att, åtminstone mina förgasare, hade väldigt lite komponenter som skulle kunna ha fel, så jag tror att man bör börja med att söka felet någon annanstans. Enda felet jag kan tänka mig i förgasaren skulle då va att flottörnålen som stänger bränsletillförseln när flottörhuset är fullt skulle vara nött eller skadad. I det fallet kan förgasaren börja flöda och gör så att motorn får för mycket bränsle på den cylindern. Förgasarna kan ju också vara fulla av skräp så att något munstycke är täppt, men i det fallet torde motorn få för lite bränsle på den cylindern vilket inte riktigt stämmer överens med att den blöddrar. Har du kollat om tändstiftena ser lika ut på alla cylindrar? Nu vet jag inte hur utombordare uppför sig när insugsventilerna (vet ej svenska ordet, men reeds på engelska) blir slitna eller går av, men jag skulle kunna tänka mig att man inte bör utesluta fel på dessa heller. Kanske någon som har erfarenhet av söndriga ventiler kan fylla på med symptomen. En steg för steg Engine tune-up finns åtminstone i min Seloc manual. Efter att ha utfört alla moment enligt boken gick min motor som en dröm. I denna tune-up ingick bl.a. tändningsinställning, blandskruvar, förgasarkalibrering, gasspjällets grundinställning m.m. Hoppas detta hjälper och håll oss uppdaterade om resultatet. Lycka till Stefan
-
Hej rillez, Har du testat justera blandningsskruvarna? Jag hade det problemet med min Yamaha att den inte riktigt svarade på gasen. När man drog på snabbt så tog det ca en halv sekund innan motorn svarade. Efter att ha skruvat ut blandningsskruvarna en bit, så svarade den hur bra som helst, men istället blev stiftena lite sura och den rökte en hel del på tomgång (blöddrade en del på låga varv pga. de sura stiftena). Efter att ha följt manualen (en Seloc) och skruvat ut blandningsskruvarna 5/6 varv, alltså aningen under ett varv (om jag inte minns fel), så gick motorn hur bra som helst. Ingen rök, inga döda områden. Kan ju hända att 5/6 varv inte är rätt inställning för din motor. Det bör du nog kolla i någon manual. Jag har en Yamaha 115 -90. Hälsn, Stefan
-
Hej Jacob, Jag kan rekommendera Humminbird 595C(X) Fishfinder som jag skrivit lite om i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=72375 Hälsn, Stefan
