Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025

Pontus_pf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    156
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Pontus_pf

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Okej tack, förstår inte riktigt vad du menar men så länge det stämmer att man limmar alla fram och inte gör det på någon bak så har jag tillräckligt med info när jag monterar imorgon. Gjorde detta för 11 år sen men har glömt hur jag gjorde då…
  2. Någon som vet varför man inte limmar bakre ändan av avgasbälgen? Verkar vara likadant att man inte behöver limma drivknutsbälgen bak (där aluminiumringen trycks på). ”Framme” mot båten ska det ju limmas. Varför olika? kollar man denna guide så verkar det inte heller limmas bak mot drevet. Så antingen behövs det inte eller så missades detta i beskrivningen: https://servicetips.se/motorservice/balg-och-stodlager-byte/ (drevmans gamla instruktion)
  3. Kan dessa gångjärn funka? Eller är det risk att rutan knäcks? https://www.amazon.se/8-10mm-gångjärn-rostfritt-graders-duschdörr/dp/B07GKXPSPR/ref=asc_df_B07GKXPSPR/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476500998864&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16750107786769893987&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012228&hvtargid=pla-755875203573&psc=1 Och sen vred som drar åt rutan så det blir tajt mot tätningslister eller liknande som denna: https://amt-boat.com/var/brandt/storage/images/media/elvis/amt/amt-2018/amt-190-ht/amt-190-ht-18-det-e-21/3164347-2-fin-FI/amt-190-ht-18-det-e-21_reference.jpg På bilden på AMT-båten verkar de ha nåt annat mer långsgående som gångjärn men svårt se på bilden.
  4. Hej, Jag har inget svar men lite lustigt sammanträffande då jag ställde just denna fråga dagen innan: Tips eftermontera öppningsbar framruta på HT? - MotorbåtSnack - Maringuiden Det är nog väldigt ovanligt att man gjort det men jag vet att jag någonstans sett en ha detta antingen på en lite äldre 666 eller 630 HT. Men det kan ha varit en gammal säljannons eller så och någon mer info fick jag aldrig tag på. Men det lär inte finnas nån standard för detta utan man får uppfinna något eget. Om någon har tips på firma som kan hjälpa till med detta är också intressant.
  5. Jag har en Flipper 666 HT som jag skulle vilja fixa en öppningsbar framruta på. Att man sätter ett gångjärn på befintliga fönsterrutan på babord sida. Jag har sett nån som gjort det på sin 630/666 för länge sen. Någon som har tips på material man kan använda? Samt länkar på bilder hur man brukar täta rutan på andra båtmodeller? Brukar man täta genom att bara trycka fast och sen lita på gummit tätar, eller måste det finnas små ränndalar eller liknande.
  6. Så här ser nuvarande ut. På andra sidan är den genomskinlig. Egentligen inte så praktiskt att den saknar handtag... Dokumentväska kanske är nåt jag ska söka på... Kanske finns nåt nättare än just den du länkade till.
  7. Ja precis jag vill ha nåt i A4-format. Den där säcken tror jag inte inte är så bra för en mjuk motormanual, papper och liknande. Men man kan ju fundera på om jag skulle kunna förvara dessa saker i båten egentligen när jag tänker efter nu...
  8. Jag har idag en väska, eller fodral kanske det kallas (inga remmar eller handtag), där jag brukar ha manual för båt/motor och sen lägger jag nycklar och annat där med. Kanske iPad som jag använder som plotter med. Den jag har nu tror jag är orginal som kom med båten från Flipper för 15 år sedan som börjat paja. Finns det liknande väskor att köpa någonstans? Det närmaste jag hittat är "Robship cockpit bag" i storlek small men den verkar vara mer gjord för att permanent sitta i båten då det är sugproppar på den. Jag har den främst för transport och sen förvaring i båten. Måste kanske inte vara från en båtbutik men vet inte vad man ska leta annars. https://www.watski.se/Sittbrunsvskor-Robship-11qlG?artnr=106995&gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpvkfx6jibU4AFGhdf8U8XplFjV-kkctTmqifhGX1nxakR8WC1iN95caAry4EALw_wcB
  9. Läste på länk nedan: The fuel data is averaged and is NOT reported mechanically through the fuel gauge or senders. Fuel data accuracy can vary. Och: Calculations are averaged based on your usage and inputs on the Fuel Management screen. Så verkar tyvärr bara vara uppskattningar. Lite trist, skulle vilja ha nåt som motsvarade flödesmätare. Men jag har köpt den ändå. Från: https://samerwebapp01apncus01.blob.core.windows.net/mmgw-env-b/filer_public/0f/01/0f0159a1-8ba3-4eef-8fe3-710a99c70e7f/8m0127340_vv_mobile_faqs.pdf#page11
  10. Jag lännade feedback via deras app. De skulle framföra mina önskemål. Var en del andra som hört av sig om samma sak. Sen om det är samma sak som att de kommer fixa det vet jag inte...
  11. Saknades ett n Inte van, ska det stå. Men frågan var som sagt om det gick se liter per distans istället för per timme.
  12. Kan man se liter per distans eller måste man räkna ut det själv? Är ännu inte van kollar per timme.
  13. Har ni kommit underfund med varför ni ”bara” ser några få mätvärden? Jag har 4,3 MPI från 05/06. Har dock inte köpt nåt än.
  14. Undrar om nan kan lita på bränsleförbrukningen samt i sin tur t.ex. bränsle kvar i tanken. Eller om det bara är beräkningar/uppskattningar den går på?
  15. Fler som använt detta? Eller ni som skrivit hur funkar det såhär ett par år senare? Jag tänker mig att jag vill ha den främst för bränsleförbrukningen, sen finns det kanske nåt mer kul. Är den att lita på? Det verkar finns nån annan gateway och så med men om man har redan har analoga instrument och vill komplettera med lite digitalt + bränsle räcker det med VesselVie Mobile som jag förstått det?
×
×
  • Skapa nytt...