Jump to content
Sunday 09 August 2020

rusmir

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About rusmir

  • Rank
    Kadett
  1. Det är vatten i oljan, och förmodligen är det propelleraxeltätningar… Men jag skulle vilja vara säker på att det är bara där innan båten ska in i vattnet igen. Det är nog inte så svårt att bygga en provtryckare, har byggt liknande förut… vill bara dubbelkolla med någon som har erfarenhet om mått som jag tror på är de rätta.
  2. Tack Mackey och Peter! har faktiskt inte tänkt på att man kan dra över slangen på röret till oljesticken… ska testa om inte diametern är för stor. Nipel till drevet - vet någon vad det är för diametern på den? I så fall hade man kunnat gänga ett rör och bygga vidare på det...
  3. Behöver provtrycka mitt 110S drev, men har tyvärr ingen i närheten som har tid/möjlighet att hjälpa mig med detta inom rimlig tid. Har någon av er gjort det på egen hand? Borde inte vara så svårt, man skulle kunna använda en vanlig pump med manometer på… men jag undrar vad som behövs för att fixera pumpen (nippel eller liknande).
  4. Jag är helt oerfaren i ämnet… men undrar om det kan förekomma någon galvanisk påverkan från motorn och dess kringliggande utrustning. Hade varit bra att bjuda in någon som har genomfört motorbytet, så vi kan höra dennes erfarenhet... Nödlösningar? Generator? Simfötter?
  5. Nu har jag varit där med kameran och sett att propellern snurrar. Den har en del växter på sig, vilket också kan vara ett problem… Men ändå verkar problemet vara i motorn. Nu har jag ett annat problem - jag har bytt bränslefiltret och luftat motorn vid de två luftningspunkter som anges i instruktionsboken (vid förfiltret samt den kantiga skruven på andra sidan av motorn). Hade problem med att handpumpen verkade inte ha någon effekt alls, fick varva motorn något och då kom bränslet till luftningskruv vid förfiltret. Motorn startade fint efter luftningen, fick vara i gång 2-3 minuter… sedan stängde jag av den och när jag försökte starta den igen, gick det inte… :-(
  6. Kan vara ngt som har fastnat där… har frågat en vän att få låna hans undervattenskamera för att kolla
  7. Problemet beror inte på vajrar… Båda två fungerar som de ska… Kan testa att lufta den, men tror inte heller det beror på det… Den varvar upp fint när man gasar utan at växeln är i.
  8. OK… nu förstår jag… tack! Ska kolla imorgon...
  9. Ja, det verkar så… den varvar ju upp när man gasar i frikopplat läge... När jag sedan lägger i driftläge så hörs det att drevet reagerar, men får inte drift på båten och motorn håller samma varvtal. Förmodligen ngt fel på propellern, men då borde ju motorn varva upp. Undrar om propellern kan ha blivit blockerad av något så att det blir stopp på allt varmed motorn kvävs?
  10. Jag är inte alls bra på motorer… vad menas med att lufta? Ventiler för bränsletillförsel eller något på drevet? Motorn fungerar som den ska så länge den är frikopplad… så fort man lägger i driftväxlar (fram eller bak) så händer inget. Motorn har jämn gång, men varvar inte upp när man gasar.
  11. Har idag varit med om en obehaglig händelse… Skulle ge mig ut med båten, och när jag la i backen för att komma ut från platsen så var det som att propellern inte fick någon kraft alls… Även om jag gasade till max så hände inget, varken högre ljudnivå (varvtal) från motorn eller någon effekt på propellern. I frikopplat läge varvar motorn som den ska om man gasar på… Jag ser att propellern är på plats, men kunde inte se om den roterar… Har någon av er varit med om ngt liknande?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy