Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

westgard

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    127
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av westgard

  1. Hei grabbar hur går planerna.Har sjelv planerat/planerar för lång tur Canari holmarna vestindien,avfärd juli från Högakusten,just nu så bor jag om bord det är ett bra sätt att få greiorna på platts,,En ide är att segla till sammans med andra båtar ett tag tills man lärt sej greien med långfärd Stora fellan kan vara tristessen 3v med samma nylle och samma tugg,bör beakas noga!!!!!
  2. Hej kuuuuul att se och läsa,att det finns flera som bor i sina båtar stora delar av året ,själv bor jag till största delen av året i en B 31a från -74 det fungerar till stort rätt så bra,hemma hamn i en liten å vi Högakusten,Har planer på en lite längre tur när allt är på plats,har ochså isolerat upp båten som det beskrivs i annan text,,,Hur många är vi som bor i båt,inte fartyg och skutor,men i vanliga fritidsbåtar???????någon som vet!!!!!!
  3. Ja ja ja jag har ochsa varit pa grund det hor liksom sommaren till Det hende vid infarten till Skeppsmalen,det er muddrat for tusentals kronor men det finns en bergsklack som er for borrad MEN verdsarvet satte stopp for spregning TRODDE DEN VAR BORTA men tro gor man nogon annan stans fick jag lara Semestrar iChile fram till jul sa nu har vi hyrt en liten smutt cat att segla runt lite det blir mycke motor korning her Stilla havet
  4. Ja ja ja jag har ochsa varit pa grund det hor liksom sommaren till Det hende vid infarten till Skeppsmalen,det er muddrat for tusentals kronor men det finns en bergsklack som er for borrad MEN verdsarvet satte stopp for spregning TRODDE DEN VAR BORTA men tro gor man nogon annan stans fick jag lara Semestrar iChile fram till jul sa nu har vi hyrt en liten smutt cat att segla runt lite det blir mycke motor korning her Stilla havet
  5. Hej alla data nissar,jag navigerar med en Lowrance globalmap 7200c och en Garmin 120 till autopiloten. en compaq Evo N610c med gps-puck tv-kort dvd och internet.
  6. Finns det ingen som har sina båtar försäkrad för lång tur?Jag har Atlantica och undrar om det finns nått man bör tänka på angående försäkringen innan man åker.
  7. Tackar så mycke för dom länkarna som kom sitter just nu i Åre med en taskig uppkopling så jag återkommer när jag har en riktig linje ut,DGPRS så det går inte fort just nu,TACKAR så mycke för all info. som jag får i detta ämne,Om någon på denna tråd har vägarna förbi Åre och vill ha en tur i en Tandem skärm så bjuder jag på det....Välkommen
  8. Jag har inte varit längre en till Högbonden från Ö-vik sett och där imellan fungerar mobilen,men nu när jag köpt båten jag drömt om så vill man vidga sina vyer!!!!!
  9. Tackar för snabba och bra svar..Navtex och Weatherman är det 2 olika sorters rodio eller fungerar dom till sammans på samma aparat?????
  10. ÄR det ingen som kenner till Rockas träsortiment???????tänkte köpa luckor till skåp från dem,Men vill inte köpa katten i säcken!!!!
  11. En fåljd fråga är Navtex och NASA Weatherman dyrt att använda??Läste i PB.att det går att vara ute på nätet via Kortvågsradio(Pactor modem)
  12. Man tackar för alla bra svar på mitt inlägg,hur vet man hur kraftiga röstjärn infestningar som behövs??Länspumpar en man. och en el. Bör man ha fler??
  13. westgard

    Försäkring

    Jag undrar hur en segelbåt bör vara försäkrad om den ska annvendas till färder ner till Medelhavet och Grekland i första hand,Båten är en b31 från -74
  14. Ja jag ska vara lite mera konkret,I första hand så vill jag att båten ska kunna Fungera säkert för Utsjö segling,Har planer på en tur till Medelhavet :inte kanalvägen:och dom Grekiska öarna,vill kunna leva och bo i båten under en längre tid.
  15. Jag ska prov laga Tigerns resept ochså det Låter kanon gått,Det blir mycke gubbröra till sommaren
  16. Jag bygger nytt pentry och undrar om Rockas grejer är bra?? i Watski katalogen finns det ju massor av färdiga detaljer,vill inte bara köpa utan att veta det koster en hel del,men det ser bra ut på bild, vad tror ni????
  17. Nu har jag fler fråger Autopilot har jag men behöver jag ett vindroder ochså???Vind generator eller solseller???Tacksam för alla synpunkter från alla som har förslag på förbettringar till min b31,,Jag tänkte montera in en Origo spis (ugn)låter det vettigt???och en POD värmare???Kom med synpunkter,vill inte ha gas ombord...
  18. Jag har en b31 och undrar om det finns nån som är ute på långtur med en sån båt,har själv tänkt rusta min båt för långtur,vad är viktig att tänka på....
  19. Hej båt folk.Finns det någon som kan tipsa mej om vad jag bör tänka på nu när jag ska bygga om mitt pentry,det ska in en Origo 6000 spis och det sitter en kylbox i hörnet på pentryt hyfsad nytt,tänkte montera nya luckor och bygga nya överskåp,alla tips och bilder och lösningar sökes.
  20. Tackar för reseptet, det ska bli en höydare till båt semestern. ska provlaga redan till helgen,Tack
  21. westgard

    Gubbröra

    Hej jag letar efter ett resept på GUBBRÖRAÄr det någon som har reseptet så dela med er,jag blev bjuden på denna goda röra under en av sommarens seglingsturer
  22. Jag köpte min första segelbåt -93 det är en Stanly 19,en båt med sjarm 4 kojer,lett att sköta inga krusiduller bara enkel segling,sen byggde jag om den eftersom så den passade mina ökande behov som kartbord bogspröt osv.sen kom alt lull lull autopilot,ekolod,gps,nu har jag en b31 som jag ska segla till sommaren sen ska den anpassas så jag får den som jag vill allt det kommer efter som,ingen båt är perfekt från början och när man tycker den är klar då blir dom oftast till salu EN båt som ser fin ut är Albin 57 med fäll köl...eller köp min stanly
  23. Hej på er segelsäsongen har varit kanon,det har blivit en hel del sjömil på lilla Räkan,men nästa säsong blir det båt med ratt b31.
  24. Tack för tippset fick en prenumetation till jul av min sambo har skickat efter Desember numret.Jag lägger ut lite bilder på renoveringen ifotoalbumet innom kort
  25. Nu börjar mitt renoveringsprojekt av b31an,först på listan står pentry och montering av en POD värmare,Jag söker bilder och tips på montering av värmaren.All info. på renovering av innredning och förbettringar på båten sökes :någon som kan och vet dela med er:jag tar tacksamt i mot alla tips om renovering av båten:-)
×
×
  • Skapa nytt...