Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Deus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Deus

  • Placering
    Fänrik
  1. Sitter tändspolen på motorblocket så prova först att omplacera den, sätta den på där den inte blir lika varm. På min B20 satt spolen på blocket å bara en flytt fick den å må bättre. Tändspole e en tändspole ända skillnaden e om du har brytare eller brytarlöst (elektroniskt) tändsystem.. Torra spolarna e till brytarlöst system..
  2. Får du tag i en 75garders termostat så hade jag nog provat de först, en båtmotor har ju de kämpigare än en bilmotor, dessutom är ju avkylningen inte den bästa (slutet utrymme mm., kan säkert va bra med marginalen.. Min kylning (helsystem) funka bra i låga till medellåga (15-17knop) men vid fullgas och lite lägre överhettade limpan och såsmåningom blev även motorn för varm.. Andledningen/arna har jag inte mer än teorier om än så länge.. 1. Värmeväxlaren inte tillräckligt stor, orkar inte kyla limpan.. 2. Stövlen (där avgaserna åker ut och sjövattnet sugs in) att vid viss hög hastighet blir för mycket turbulens i vattnet och suger kanske in luft.. 3. Att cirkulations pumpen till motorn (då jag har impellerpump även här) inte pumpar tillräcklig vid höga varv.. 4. Att min typ av avgaslimpa (äldre mod där själva utblåsningsrören inte är mantlade) helt enkelt blir för varm.. 5. Rör och slang dragning inte optimal för bra flöde.. Sanningen är säkert en kombination av dessa faktorer och andra som jag missat, men ska eliminera så många jag orkar och förhoppningvis få ett helsystem att funka innan, jag byter motor eller båt...=) Mvh Mats
  3. Har fått höra att man ska köra på en vanlig biltermostat 87-90grader, beror säkert på vad du har för cirkulationspump till söttvattens systemet och hur effektiv din vväxlare är.. Tror normal drifts temp ska vara 90grader.. Konverterade själv ifjol (efter motorrenovering) men kunde inte helkyla mitt system, dvs limpan är fortfarande sjövattenskyld.. Mvh Mats
  4. Har visst gått upp..=) 219 kr / 4liter.. Klassning: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF på 5W-40 Oljan... Luktar gott ..=)
  5. Kör på Biltema helsyntet i bilar, motorcyklar och båt.. 149kr för 4liter helnöjd !! Bra klassning dessutom...=)
  6. Tänkte bara varna för en biltema del som inte höll/håller måttet.. Köpte en impeller från biltema för att ha som reserv, den monterades inför denna säsongen då de va den enda ja hade för tillfället.. Kylningen blev minsy sagt ojämn, på gränsen till överhettning speciellt vid högre varvtal (vingarna vek sig ??), bytte till Penta orginal och kylningen blev stabil och motorn gick betydlig svalare.. Vill väl oxså tillägga att jag handlar myyycket på B-tema, oljor, verktyg, bildelar mm mm. och överlag är väldigt nöjd, men visst stöter man på tvivelaktig kvalitet ibland, men mest förvånad tycker jag ändå jag blir åt andra hållet, grejer man köper billigt men som presterar som riktiga ofta mer än dubbelt så dyra.. Men som sagt köp impellern nån annanstans...=) Mvh Mats
  7. Tack för svar å tips... Jo de e den svarta konan som håller fast propelleren och brytpinnen, hitta den dock inte hos Penta, bara till 200 drev.. Ska kontakta L S Karlsson marin i Göteborg och dubbelkolla Volvo.. Tack igen !! Mvh Mats
  8. Körde sönder min propeller kona idag på premärturen...=( Nån som kan tipsa var jag kan hitta en sån till ett Volvo Penta 100 drev.. Hittar inte det hos Volvo, Drevia, Drevdelar eller Hansen... Tacksam för alla tips !!! Mvh Mats
  9. Måndags kom hon i, två veckor senare än planerat, men desto mer fick jag gjort (om än inte tillräckligt). Tog en snabb tur ut på havet, men sen har det inte varit väder eller funnits tid till mer. Hoppas på fint väder som nästan e lovat här nere imorgon (lör) i Skåne..
  10. Deus

    ned

    ehh okey ???
  11. Min limpa va kass på min motor vilket gjorde att jag fick vatten in i en cylinder, (den längst bak närmast drevet).. Limpan va upprostad inuti..
  12. Inte särskilt svårt att få en biltopp från skroten modifierad för att passa din AQ115 motor, finns gott om trådar om detta..
  13. Importera själv tycker jag när man hör påslagen.. http://www.jetcarrier.com/info/myaddress.asp?lang=46
  14. De har jag däremot ingen aning om... Kan nog bero på vilket drev du har (hur och var sjövattnet sugs upp) och vika pumpar som andvänds.. Vidare finns där en gammal typ av limpa och en nyare som även kyler själva insugs rören den är nog bättre lämmpad för helsystem.. Prova själv en Martec liknande värme-växlare i fjol och den klara dåligt av att kyla min B20 med fin (gammala typen) limpa och rensat renoverat block och topp.. Så i år blir det halvsystem till att börja med, limpan får sjövatten den med. Kanske provar jag en till värme växare till bara limpan senare eller/och en biltyp vatten pump.
  15. Här http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Slutet kylsystem
×
×
  • Skapa nytt...