JacobNG
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm JacobNG
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för svar och förslag. Jag har faktiskt redan beställt Penta konsol samt recmar remspännare redan. Jagar kompatibel pump (ej Penta original) av någorlunda kvalitet. Kommer väl landa på ca 8000-9000:-. Jag har haft av servokonsollen och försökt bocka till den, experimenterat med brickor osv. Väldigt svårt och tidsödande att få hjulet att hamna i linje. Mycket pengar men orkar inte av fler rem-hopp och överhettning.
-
Hej! Det var modifieringen i länken till The Hull Thruth jag syftade på. Hade varit intressant om någon gjort detta.
-
Hej! bet om ursäkt på förhand om detta ämne redan diskuterats. jag har en Penta 4,3 gxi-gf. Konsolen som fäster servopump är för klen och böjer sig över tid vilket gör att servopumpshjulet hamnar snett. I mitt fall har detta lett till att multiremmen hoppat av vid några tillfällen. Ett metalliskt ljud hörs också vid gång. Remmen dammar rejält. Jag undrar om någon bytt ut de två separata konsolerna till generator och servopump och ersatt med en konsol som fäster både generator och servopump? Upp till generation E på gxi-motorerna har man denna lösning men från F och senare är det två separata konsoler. Servopumpens konsol är en tunn plåtskiva som inte verkar hålla för belastningen. Billigare lösning antar jag. En lösning som jag läst om är att helt enkelt köpa konsol, servopump samt en remspännare från GXI-E eller tidigare. har någon erfarenhet av denna modifiering eller löst problemet på annat sätt? aktuella delar konsol 3860080 servopump 3888323 remspännare 3860079 Jacob
-
Hej! jag har en 2007 Penta 4,3 gxi-gf utan EVC där jag vill få upp motordata på en plotter. Vad jag förstår ska det gå att koppla från motorn med en NMEA 2000 gateway direkt till plottern. Har någon erfarenhet av detta? Någon särskild gateway som rekommenderas? Kopplar man in via VODIA-kontakt eller någon av de övriga två kontakterna som finns lösa vid kabelmattan på motorn? med vänlig hälsning Jacob
-
Ny impellerpump installerad. Mekanikern hade tagit betalt för en ny i höstas men inte bytt. Avkrävde en ny. Oklart om han bytt impeller ens. problemet i alla fall löst och båten går fint. Tråkigt med slarviga och oseriösa mekaniker. Felsökningen blev ju onödigt komplicerad eftersom jag trodde impellern var ny samt att problemet med slirande impeller uppstod intermittent.
-
Hej! tog upp båten på land och har gjort följande: rensat gälarna nedanför propelleraxeln där vattnet tas in. En hel del havstulpaner på insidan. Jag har bytt intagsslangen som går igenom skölden samt sista slangbiten som kopplas på impellerpump. dessa var lite slitna men inget konstigt på insidan när jag skar upp dem. Oljekylaren verkar vara ok också. Hela inflödet fram till pump kontrollerad således ( förutom partiet genom drev) Jag tog en tur idag och båten gick fint tills jag varvade upp över 3500 varv. Då blev den varm. Lossade ingående slang till impellerpump. Massor av vatten strömmar. Lossar sedan utgående slang från impellerpump med motor igång. Inget vatten. Problemet borde alltså vara det IngmarE föreslagit dvs slirande impeller. Till historien hör att motorn gicks igenom av mekaniker förra året efter att jag precis köpt båten. ( båten köptes billigt pga defekt motor) Det konstaterades då att impellern inte snurrade. Denna byttes men ej till original. Impellerpump byttes ej. Det verkar som att impellrarna slits väldigt fort. Nästa steg blir ny impellerpump.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Har en ingång med blått lock som ansluts till sjövattenssystemet innan impellerpump och jag tror det finns motsvarande till sötvattensidan. På tomgång och på låga varv med växel i är dock tempen helt stabil och motorn går utmärkt. Det är enbart vid planing problemet uppstår. /Jacob
- 9 svar
-
- 1
-
-
Impellerpump och värmeväxlare blir också mycket varma så det verkar som flödet av saltvatten helt avstannar. Om flödet finns men är otillräckligt för motorns kylning borde väl pump och värmeväxlare inte bli kokheta tänker jag? Om jag inte hittar något fel på tillförseln till impellerpumpen får jag kolla vidare på själva pumpen. Tack för tipset! /Jacob
-
Ska ta upp båten och kolla detta samt leta efter läckage.Tack för tipset. / Jacob
-
Hej! jag har problem med överhettning vid planing. Motorn är en sötvattenkyld Volvo Penta 4,3 gxi-gf från 2007. Drevet är ett DPS-A. Motorn går bra på tomgång och vid höga varv men efter någon minut i planande fart blir den överhettad och tempen stiger. Den fortsätter att stiga i temp även om jag återgår till tomgång. Om jag stänger av och väntar lite och sedan startar igen sjunker tempen långsamt. Hela motorn blir varm. limpor och knän, termostathus, värmeväxlare och sjövattenpump känns lika varma. Motorn har gått utmärkt hela sommaren men från en tur till en annan hände detta. jag har kontrollerat följande: impellern är hel(bytt i våras) värmeväxlaren utan synliga stopp i kanalerna inuti har plockat ur termostat utan skillnad Kopplade genomskinliga slangar till och från sjövattenpump utan att se luftbubblor limpor och knän 2 år gamla och kontrollerade under vintern oljan ser ren ut topplocken planade förra året jag misstänker att sjövattenpumpen suger luft vid planing och att det finns läckage någonstans mellan sköld och drev. Jag hade dock förväntat mig se luftbubblor i slangen till sjövattenpump då. Finns det någon som haft liknande erfarenhet eller som har tips på orsak? med vänlig hälsning Jacob
