Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

hbess

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hbess

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för info och förslag. Har kollat med verkstad och dom tror oxå på samma två ledningar men lämnar inte ut schema av förståelig skäl - kan komma i fel händer sas. Ska testa ditt förslag i morrn.
  2. Lyfter av kabeln som triggar igång reläet. Om då säkringen går vet man att felet inte sitter i reläet. Motorn kan såklart inte starta utan det är ett sätt att grovt ta reda på var felet sitter.
  3. Söker hjälp av er med erfarenhet av elfel i en Mercury 4taktare 60 hk. Har haft inombordare i 40 år och mindre utombordare men den här maskinen är en ny erfarenhet. Det här är problemet: Vrider startnyckeln till 1a-läget och får summersignal, vrider till startläget och då går säkringen som skyddar startreläet och drevlyften. Kopplar då bort strömkretsen till startreläet för att eliminera eventuellt fel fel i reläet, samma startprocedur upprepas och samma säkring går sönder. Alltså finns felet före reläet - i kablaget eller startnyckeln. All el utanför motorn som tex trimplan, belysniing , torkare etc fungerar även när säkringen gått sönder. Har granskat kablaget men ser inga skador och även kablaget i motorn är i mkt gott skick. Utesluter kläm- eller skavskador på kablaget Undrar om det kan vara kortis i startnyckeln och hur går man till väga för att systematiskt gaffla in felet?
×
×
  • Skapa nytt...