Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025

Tewski

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Tewski

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Stort tack för ditt detaljerade svar. Det hjälper mycket! Gällande SH/CF som ”Multimarine” har. är det på något sätt ”sämre” klassifiering än Cl:4? jag ser inget om SH/CF i manualen, så då blir en okunnig som jag förvirrad, när butik samtidigt sagt att den funkar utmärkt för min motor. tråkigt o inte använda de 5 liter jag köpt.. Men skall i fortsättningen köpa efter dina råd. Varför byta oljan i drevet när i vattnet?: Jag tänker att jag så fort som möjligt vill få i ny bra olja eftersom den gamla varit i så länge o degraderat o vill inte att skada skall ske på drev. Jag Kommer åka ganska mycket med båten innan båtupptagning i höst. Men anser du att det vore klokare att vänta än att chansa med oljeblandning och potentiell debris (och kanske vatten) längst ner?
  2. Ännu en tråd om motorolja.. Förlåt, men det här me Motorolja driver mig till vansinne. Har lite frågor gällande ACEA och API classifieringar, och hur stor roll de har i sammanhanget. Jag har blivit med ny båt där mitt 130S drev förmodligen aldrig bytts olja på sedan 2018 när det installerades nytt. Jag vill därför Genast byta oljan. Dock ovanifrån drevet iom. att båten är i vattnet, vilket betyder att det kommer ligga sisådär 30% gammal olja kvar nere i botten som inte kommer kunnas sugas upp och därmed måste blandas med den nya oljan. Nu till min första fråga: Gissningsvis är den gamla oljan i drevet Pentas 15w40, VDS 3 som har spec: ACEA E5, API: Cl-4. Jag har under alla år för tidigare båtmotor använt SeaSea’s egna märke ”Multimarine” med Spec: ACEA A2/B3 och API: CH/CF) När jag frågar SEASEA så hävdar dom att deras Multimarine olja är likadan som VP’s och övriga oljor i VDS-3 klassen och kan blandas utan problem. Men när jag googlar mer info, så får jag fram att en olja med ACEA A2/B3 inte får blandas med en olja som har ACEA E7… Så om jag följer andra råd, så kan jag altså inte blanda Seasea oljan som jag har med en Olja i som har ”E7” Hur skulle ni tänka här? Skulle ni våga blanda Multimarine oljan som har andra ACEA och API klassningar med den oljan som ligger kvar i drevet eller skulle ni köpa annan olja med samma spec? Vidare när jag kollar spec i min instruktionsbok för både min VP D2-40 motor och 130S drev så står det följande (se även bild för komplett info) - VDS3 - or VDS2 AND ACEA E7 - or VDS2 AND DHD1 -or VDS2 AND API CH4 - or VDS2 AND API CI4 Inte någonstans står det om andra ACEA klassiferingar än ”E” Vilket får mig att undra om Seasea’s multimarine olja med helt andra acea och api klassifieringar överhuvudtaget bör användas för min motor enligt Spec ovan? Någon här i gruppen som har kunskap i detta? Övertänker jag det hela? Tack för er tid! //Ted
  3. Hej i sommarn. jag har precis köpt en ny beggad båt med en VP D2-40 som installerades ny 2018. Tänkte precis byta alla filter men och såg till min förvåning att bränsle filtret förmodligen ALDRIG bytts av tidigare ägare då det har VPs original gröna färg. Min första fråga: Hur illa kan det vara att filtret aldrig bytts? Jag bytte precis CAV förfiltret o bränslet så rent o fint ut, utan varken vatten eller bakterier. Nästa fråga: Hur jag än försöker få loss det så är det OMÖJLIGT! Jag använder klassiskt filter verktyg men lyckas inte… tejpat på gaffa tejp för mer fäste etc… Så jag landar i att jag måste skruva loss hela delen som håller filtret o ta hem till arbetsbänken. Så min nästa fråga: borde jag absolut inte köra förns jag bytt filtret? Vad är det man riskerar egentligen? Att tilläga här är att motorn endast har ca 190 timmar. Så ganska lite körd. Jag hade planerat åka ut med familjen 1 vecka nu på Måndag, o det vore ju hemskt trist att inte kunna göra det… Alla tips och tankar mottages varmt! TACK! Må fint!
  4. Vilka otroligt informativa och hjälpsamma svar! Stort tack. Jag skall forska lite huruvida jag kan dra en slanggenomföring från sidan på båten. Skall komplettera med bilder snarast TACK!
  5. Hejj. Är nära på att köpa en motorseglare men fick lite kalla fötter när ägarna berättade att dom enbart tankat med Diesel från landmack för bilindustrin under de 7år som de ägt båten. Motorn är en Solé Mini 33. Jag har riktigt dålig erfarenhet från Diesel bakterier, och jag tror att landmacksdieseln var en stor orsak till det. Min fråga: Finns det några andra potentiella problem som kan ha uppstått från att den enbart körts med diesel för bilindustrin, utöver dieselbakterier? Skulle ni bli ororade, eller är jag överdriven? Jag kör idag ENBART på HVO100 "diesel" sedan jag gjorde mig fri från dieselbakterier, vilket funkat så himla bra. Fråga 2: Det var lite vått och oljigt kring S-drevet (se bild), är det normalt att det är lite vått kring drevet eller bör jag undersöka detta vidare? Titta gärna på bilden på motorn och avgör om något ser misshandlat ut. Stort Tack för er tid.
  6. Hej Vänner! Skrev i en gammal tråd "Luft till motorn" men fick inget svar där, så startar en ny tråd. Jag vill dämpa motorljudet på min Snipa, och vill först höra med er här så att jag inte gör något som kan skada motorn med nedan beskrivna tätning. Jag märkte i fjol att när jag tillfälligt lade en handduk längst med springorna där "trä locket" som sitter över motorrummet möter durken, så dämpades "hög-Mid" och diskant, dv.s det väsiga ljudet avsevärt. Så nu är jag väldigt sugen på att sätta tätlister där för säsongen. Men är såklart rädd att jag skall fördärva avgörande ventilation för motorn. (Springorna är små, men samtidigt den färskluft som är närmast motorn) Fråga 1: Vad gäller luft till förgasarn, OM motorn skulle få för lite luft, så är det väl inget som skadar motorn mer än att motorn inte kommer upp i varvtal? Att strypa luft är väl egentligen samma som att ge den mindre gas på reglaget visst? Fråga 2 - Temperatur? Finns det någon riktlinje för vilken temperatur det bör vara i ett motorrum för en klassisk diesel i en snipa? I mitt fall en MD2040. Jag har kikat i manualen o även kollat me ChatGPT men hittade inget där. Förutom att själva motorn skall hållas på bra arbets temperatur, så tänker jag även på övrig elektronik, generator och el kablar mm, som jag vill skall jobba på "rätt temperatur" Det sitter borrhål för slangar etc från motorrum vidare till andra "rum" under durken där luft kan ta sig in, så luft finns. Vet bara inte i vilken mängd. Någon som testat att sätta en 5v "datorfläkt" eller liknande för att hjälpa få lite rörelse på luften? Tack för er tid! Må bäst!
  7. Hej Vänner! Väcker en gammal tråd till liv då jag går i samma funderingar. Jag märkte i fjol att när jag tillfälligt lade en handduk längst med springorna där "trä locket" som sitter över motorrummet möter durken, så dämpades "hög-Mid" och diskant, dv.s det väsiga ljudet avsevärt. Så nu är jag väldigt sugen på att sätta tätlister där för säsongen. Men är såklart rädd att jag skall fördärva livsviktig ventilation för motorn. Så min fråga är: Vad gäller luft till förgasarn, OM motorn skulle få för lite luft, så är det väl inget som skadar motorn mer än att motorn inte kommer upp i varvtal? Att strypa luft är väl egentligen samma som att ge den mindre gas på reglaget visst? Vad gäller övrig elektronik etc: Finns det någon riktlinje för vilken temperatur det bör vara i ett motorrum för en klassisk diesel i en snipa? I mitt fall en MD2040. Jag har kikat i manualen o även kollat me ChatGPT men hittade inget där. Någon som testat att sätta en 5v "datorfläkt" eller liknande för att hjälpa få lite rörelse på luften? Det sitter borrhål för slangar etc från motorrum vidare till andra "rum" där luft kan ta sig in, så luft finns. Vet bara inte i vilken mängd. Tack för er tid! Må bäst!
  8. Tack @ChristerN för ditt genomförliga svar, och ledsen för min sena återkoppling.. 😅 2 Följd frågor om jag får: 1 - Om jag nu ger mig på att skrapa och slipa durken och sist lacka den. Kommer då nåtningen var borta? Altså att hela biten får en homogent fanér utseende? Hur bevarar man de gula (från början vita) nåtade linjerna? Är det färg? Är det bara att glömma att de skall få va kvar? Det vore super trist om jag inte fick behålla nåtningen. Så det för mig till fråga 2: Eftersom jag nu börjat inse magnituden av att skrapa o slipa golvet, som verkar bli många många dagar i tid, så har jag börjar leka med tanken om att köpa ny tunn nåtad faner skiva, att limma på nuvarande golv istället. Dum idé? PS motorn mår väldigt bra 😃 Gällande det förskjunkna utseendet, så är det tidigare ägare som haft dåligt kapell under flera år där regn etc runnit in. Må fint!
  9. Hej vänner. Vad tror ni om nedan bilder på mitt interiöra trä? Jag vill skrapa bort gammal lack, slipa och lacka nytt. Fråga 1 - NÅTAT GOLV: Jag har svårt att avgöra om det är för nedslitet för att skrapa o göra nytt. Om ni kikar på de inzoomade bilderna, är det teak man ser där lacken fallit av o bara till att skrapa bort övrigt och lacka? Hoppas!!! ELLER är det plywood man ser och därmed inte skall skrapa bort övrigt? Fråga 2 - VÄGGAR: Här känner jag mig lite tryggare i att det bara är att skrapa bort gammal lack, slipa och sedan lacka nytt. Men vad är det för träslag? Mahogny? Skiljer det sig i hur en bör skrapa-slipa-lacka etc mellan de olika trä detaljerna? Fråga 3 - INSTRUMENTBRÄDA: Tänker spontant att jag borde såga ut en helt ny bräda här, men det hade ju underlättat att slippa det, o bara skrapa o slipa. Vad tror ni?
  10. Hejj 1 år senare. Jag är också nybliven Nidelv 24 ägare och undrar nu vart septit tanken är. lyckades ni lokalisera tanken i eran? Misstänker som tidigare skrivits att den med största sannolikhet är direkt under toastolen, men lyckas inte få upp golvet för att kika, utan att ha sönder träet. Så innan jag ”chansar” o bräker upp träet, så vore det skönt o veta att den faktiskt är där. Glad Midsommar!! ☀️🤗
  11. Hurrra. Ny tank. Nytt bränsle.. Vrrrooom. Startade direkt på första försöket. Vilken lycka! Men, vinterns glykol i sjövattens kylarn såg ut såhär svart och otrevligt ut med massa svart gummiavlagrings skrot etc. Inte direkt blått o fint som det var när man hällde i det. Brukar det se ut så eller bör jag bli orolig? Tack vänner!
  12. åh! Tack! Denna lyckades jag missa helt!?!... typiskt. Precis vad jag behövde läsa. Nåväl. Nu har jag redan gett upp och köpt ny plast tank istället. Så stressad över att få allt klart till sjösättning. Man lär sig.. Men fördelen me plasttanken är ju att jag kan ta upp den ur båten o lättare tömma/tvätta varje höst. Jag misstänker ju att det är vatten som kommit in i min orginal tank, så skönt att slippa det i fortsättningen om inte annat.
  13. Tack för alla era svar och idéer! Har nu också förstått att tanken (i mitt fall vit plast av märket Diablo) måste ”mörkläggas” för att undvika beväxtning i längden. hmmm… Den kommer ligga i aktersoffan, där kommer ju plast skrovet lysa lite, men inte mer än så. tankar på det? nödvändigt? Om ni anser att det måste mörkläggs, har ni några idéer? min lilla ärthjärna tänker typ, Silvertejp i massor!! Haha..
  14. Ännu en glykol fråga. Jag är ganska ny. Skriver många frågor här på forumet. Jag skall sluta snart jag lovar. Men... satan vad pengarna drar iväg. Nu skall jag byta glykol i interna kylningen på min VP md2040. Jag har läst flera trådar om att Biltemas Gröna glykol går lika bra som Volvos egna osv. Men hur sjutton vet jag vilken jag skall använda om jag inte tar Volvos egna? Räcker det med att det är GRÖN glykol? eller finns det många fler parametrar en måste titta efter för min motortyp? Skiljer det sig åt vilken glykol man använder beroende på motortyp t.ex min VP MD2040 Diesel mot en VP Kad42 t.ex? Eller är det same same? Kan DENNA från Biltema motsvara DENNA från Volvo? Rejääääl skillnad i pris. Tack för er tid!
×
×
  • Skapa nytt...