Jump to content
Thursday 13 June 2024
Tewski

Glykol fråga för Internkylning

Recommended Posts

Ännu en glykol fråga.

Jag är ganska ny. Skriver många frågor här på forumet. Jag skall sluta snart jag lovar.


Men... satan vad pengarna drar iväg. Nu skall jag byta glykol i interna kylningen på min VP md2040.
Jag har läst flera trådar om att Biltemas Gröna glykol går lika bra som Volvos egna osv. Men hur sjutton vet jag vilken jag skall använda om jag inte tar Volvos egna?

Räcker det med att det är GRÖN glykol? eller finns det många fler parametrar en måste titta efter för min motortyp?

 

Skiljer det sig åt vilken glykol man använder beroende på motortyp t.ex min VP MD2040 Diesel mot en VP Kad42 t.ex? Eller är det same same? 

 

Kan DENNA från Biltema motsvara DENNA från Volvo?

Rejääääl skillnad i pris.

 

Tack för er tid!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle välja Biltema glykolen till den motorn.

Det viktigaste är att man inte blandar dom olika sorterna.

Skölj genom motorn några gånger med färskt vatten innan du fyller på den nya glykolblandningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är 2 helt olika produkter.Bt är propylenglykol  Volvos är Ethylen glykol.Dessa får inte blandas samt färgen på glykolen säger inte vad det är för sort.Enligt mig ska du ha Ethylenglykol,i motorn obs mycket giftig ska lämnas på återvinnings stationer.Ronnie

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skillnaden är att Penta har stoppat i lite korrosionshämmande och rengörande ingredienser i sin glykol och just den kombon har jag inte lyckats hitta i någon annan glykol på marknaden fast jag läst mängder av produktblad.
Men byter man med jämna mellanrum och kör etylenglykol så spelar det nog ingen roll.
Pentas glykol ska kunna hålla både frost och korrosionshämmarnivåerna i fem år och Swedol ska ha en longlifeglykol som är ganska lik Pentas enligt produktbladet.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ethylenglykol har lite bättre värmeledningsegenskaper, har jag för mig......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Swedol har monoetylenglykol i olika varianter, borde ju bara vara att köra med det utan att skölja genom gamla systemet först.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en äldre tråd i frågan som ger lite mer svar,
Där har jag citerat en krångligare metod att byta typ av glykol.

 

Jag är själv i färd att byta min gröna glykol i min VP D4 för andra gången. Jag kommer nog hålla mig till VPs gröna denna gång också.
Förra gången jag bytte använde jag en oljebytarpump. Det snabbar på bytet rejält. Jag skall också använda avjoniserat vatten denna gång vilket jag missade för gången.
När jag bytte då reagerade jag på hur grön och fin den gamla glykolen var längst upp i motorn medan det som kommer ut var väldigt rostigt rött.

Många säger att de inte behöver byta glykolen för att den så bra ut i påfyllningshålet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle inte byta glykol alls.

Jag byter inte på bilen heller.

Vad skulle ta skada av gammal glykol?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev anuba:

Det finns en äldre tråd i frågan som ger lite mer svar,
Där har jag citerat en krångligare metod att byta typ av glykol.

 

Jag är själv i färd att byta min gröna glykol i min VP D4 för andra gången. Jag kommer nog hålla mig till VPs gröna denna gång också.
Förra gången jag bytte använde jag en oljebytarpump. Det snabbar på bytet rejält. Jag skall också använda avjoniserat vatten denna gång vilket jag missade för gången.
När jag bytte då reagerade jag på hur grön och fin den gamla glykolen var längst upp i motorn medan det som kommer ut var väldigt rostigt rött.

Många säger att de inte behöver byta glykolen för att den så bra ut i påfyllningshålet.

Om du inte har Volvos grön i gömmorna så måste de byta till Volvos gula då den gröna inte säljs till privatpersoner längre enl den info jag har fått.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev micke_102:

Om du inte har Volvos grön i gömmorna så måste de byta till Volvos gula då den gröna inte säljs till privatpersoner längre enl den info jag har fått.

Ojdå! Då måste Hjertmans ha ett restlager,

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/motor-tillbehor/volvo-penta-gron-glykol-40-60-5-liter

 

 

13 timmar sedan skrev FIATX19:

Jag skulle inte byta glykol alls.

Jag byter inte på bilen heller.

Vad skulle ta skada av gammal glykol?

Jomenvisst finns det det väl serviceintervall på kylarvätskan i en bil. Brukar den inte vara kring 10000 mil?

Men skiljer sig inte driften av en båt jämfört med en bil? Man brukar säga att en båtdiesel belastas motsvarande att köra en bil enbart i uppförsbacke. 
Sedan är min motor 18 år gammal som går ca 50 timmar per år. Då är motorn kall 99.5 % av sin tid. Då finns det mycket tid för att korrosionen skall sätta in. 

Tror du inte att man behöver byta för att inte motorn skall rosta sönder? 
Med en motor som kostar 500 000 att byta är jag beredd att chansa. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-16 vid 17:47 skrev FIATX19:

Jag skulle inte byta glykol alls.

Jag byter inte på bilen heller.

Vad skulle ta skada av gammal glykol?

För att de smörjande egenskaperna som håller tätningar i bra bra skick samt att de korrosionshämmande egenskaperna försämras, sen kan frostskyddet hålla i sig längre och det är ju lättare att mäta än de andra. Det kan ju vara därför som det tillslut blir en rostfärgad sörja i blocket när man tappar av en motor där glykolen inte är bytt på länge.

 

Som jag skrev i tidigare inlägg hade en Pentaverkstad låtit analysera glykol efter 5 år och då hade egenskaperna försämrats en del men var fortfarande ok i just detta fallet men längre tid än så kanske man inte köra innan byte. Det är i mitt tycke ingen stor utgift vart 5e år för att hålla motorn i bra skick precis som oljebyte i motor, drev och backslag.

 

På en Penta D4/D6 ska glykolen bytas vart 4e år eller 2000 timmar beroende på vilket som först inträffar (Pentas gula glykol?).

För AD/KAD serien som haft den gröna typ 90 gäller vart annat år och den var den som testades och var i hyfsat skick efter 5år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sent svar.

Lite lustigt att man kan ha sjövattenkylning i motorn och då ha tillräcklig smörjning.

Jag överdriver lite men jag ser inte just smörjning som ett problem. Rostskydd kan jag köpa men även vatten i husets element blir så småningom helt dött så byter man inte kylväska så kommer problemet avta.

Jag vet att på nyare moderna bilar har man en högre motortemperatur för att klara avgasreningskrav och att det kräver nyare modernare glykol, ja och att olika material i motorn mår bra av annan glykol.

Att gämföra med motorolja är inte helt rättvist då temperaturen och trycket den utsätts för är högre, den blandas dessutom ut med vatten och förbränningsgaser.

Min motor är från 79 och kyls med sjövatten och jag har ännu inte problem med rost eller att impellern kärvar. Men det är såklart en tidsfråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjövattenpumpen och sötvattenpumpen har inte samma typ av axeltätning eller..?

De sötvattenpumpar jag varit på har keramisk axeltätning . I cirkpumpen till de flesta värmesystemen i hus sitter idag keramiska tätningar om det inte är lite äldre då man använde grafit eller teflonfläta med spännring som packbox.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...