Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Philipsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Philipsson

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Göteborg - Björlanda Kile

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ellen

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis, får väga reparation mot nytt. Ny tank från Seasea är helt fel mått för vad jag kan få ner i utrymmet så då blir det något måttbeställt isåfall med pris vs nyttjandegrad som skavar i mig...
  2. Tänkte fråga på jobbet (ingenjörskontor) om ngn kan/känner ngn som kan alusvetsa lite
  3. Aquadorforumet på FB visade snabbt på bristen i dessa alu-tankar som går hål på för mängder av ägare tyvärr. Ja, den sitter med spännband och lite jobb men inte vansinnigt mkt för att få ut den
  4. Ja nu har vi testat att fylla färskvatten genom där man tömmer och det rann ut så fint genom tanken ngnstans i botten på den... Det har inte luktat ngt men septiken är sparsamt använd, en kiss då å då men aldrig nr2 av oss i alla fall. Mitt problem nu är att den här svarta slangen (som är fel för ändamålet som påpekats) försvinner in under tanken en bra bit så jag ser inte hur anslutningen ser ut. Så utan att demontera trimplansmotorn och plocka upp batterierna kommer jag inte vidare i min felsökning 🫤. Alltid nått att göra med hus o båt 😅
  5. Korrekt, tack för input gällande slangen
  6. Tack för tips, felsökning är något man blir bra på som båtägare tycker jag 😅. Har inte dragits med dålig lukt faktiskt, allt borde vara original
  7. Hallå, båten är i vattnet, säsongen är igång! Döm till min förvåning och fasa när det samlas rejält med sjövatten i motorrummet efter iläggning. Men förstår ganska snabbt att det inte är motorn som skapar detta utan det kommer från septiktanken, när jag stänger tömningsventilen så ordnar det sig... Så frågor då om någon vill ge sig in i detta Vad har hänt? Har septiktanken rostat/frusit sönder och i och med ett hål så går sjövatten in genom ventilen och ut genom en spricka? Hur fungerar det ens? Fylls tanken upp en liten bit med sjövatten, upp till vattenlinjen, när ventilen är öppen och stannar där i normala fall? Hur bör det åtgärdas, svetsa/täta spricka? Eller bara köpa ny? Går det göra när båten är i vatten...? Någon klok idé på interim lösning då jag ser en hel del jobb med att byta tanken... Vi använder toaletten väldigt lite men vill ju gärna ha möjligheten... Tacksam för kloka inlägg //Philipsson
  8. Ok, spännande nyheter för er som följt tråden! Nej men nu har jag återigen återkommit till en död display och åter igen felsökt... (vilket är väldigt kul, vad man lär sig mycket!) Så det föll på min EasyConnect, när den kopplades ur så fungerade allt som det skulle... Lite tråkigt att inte kunna använda appen för att få motordata men det spelar egentligen mindre roll. Ska kolla med VP om det är något känt problem med enheten eller kablaget. Allt gott //Philipsson
  9. Tack för infon, låter som en väldigt trolig anledning utifrån den felsökning och åtgärder jag gjort
  10. Du är helt rätt på det Mange249. Nästa gång vid båten - jo visst då är instrumentpanelen död igen... Jag har då köpt nya terminaler så byter till dessa, polerar alla kabelskor med smärgelduk men ingen effekt på instrumenten tyvärr. Så tittar och följer kablagen bakom panelen och konstaterar att inte heller min EasyConnect har ström (NMEA interface i bilden), så då testar jag plugga i/ur dessa kontakter och när jag pluggar ur den som går till "multisensor" - ja då går allt igång! När jag sedan sätter i denna kontakt igen så fortsätter det ändå fungera. Så ja, jag blev glad jag fick igång det men det känns ändå inte 100 vad det är som försiggår. Några tankar från ni kunniga här? Har multisensorn något att göra med detta? Jordningsfel?
  11. Noterade nedan text på Skyllermarks polplint, hur "viktigt" är det dem skriver? Jag har multipla kablar per skruv idag om det är en felkälla. Mvh Philipsson "- Sätt endast en kabel per skruv. Räcker fästpunkterna inte till så dra en kabel till en kopplingsplint och sedan flera kablar därifrån." https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Installationsmaterial/Polskor_Polplint/POLPLINT-_SKYLLERMARKS_2XM6,_1XM8?id=13109
  12. Tjoho, tack för hejaropen! Började kolla säkringarna på motorn och kontakterna till elboxen, allt verkade ok led dem och ingen förbättring i displayerna. Men så!, Skruvade av terminalerna på batteriet, av med allt inkommande och gnuggade bort lite ärjning. Så gick det, så skön känsla Sett till bild2, känns det rimligt att batteriterminalen är boven? Ganska bra beläggningar där ...
×
×
  • Skapa nytt...