Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Hans_Paulson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hans_Paulson

  • Placering
    Kadett
  1. För att vara mer exakt, med hjälp av tappen inom den röda ramen på bilden kan kuggstången föras till vänster och höger i bild.
  2. Hej Ingemar, tack för alla råd. Vår motormekaniker har nu konstaterat att mittkolven på insprutningspumpen har skurit så hårt att det inte går att rubba kuggstången trotts åtskilliga försök med olja och terpentin (tror jag det var). Olyckligtvis sitter kuggstången i fel läge så det går därmed inte heller att lyfta upp insprutningspumpen. Enligt mekanikern innebär detta att vi måste lyfta ut motor och att vi troligen måste försöka hitta en ersättningsmotor. Har du någon idé hur vi kan få loss insprutningspumpen under rådande omständigheter? Känner du till någon som har en MD17C till salu? Med bästa hälsningar Hans Paulson
  3. Jag ber verkligen om ursäkt för min otydlighet. Det var en motormekaniker som gav mig rådet att demontera insprutningspumpen och lämna den till service, därför sökte jag hjälp för denna åtgärd. Jag fick rådgivning via telefon, jag förstår nu att rådet berodde på ett missförstånd. Mekanikern trodde, liksom jag, att kuggstången fastnat i öppet läge. Nu förstår jag att - när kuggstången är längst förut är bränslet strypt och när kuggstången är längst akterut ger den max bränsle. Insikten att min kuggstång sitter i strypt läge förändrar hela bilden. Som du påpekar räcker det förhoppningsvis med att smörja upp det hela. Jag har fått rådet att spruta in Omicron 636 Krypolja i tranmissionskåpan är det en rimlig första åtgärd eller bör jag smörja upp kuggstången med något annat? Undrar Hans Paulson
  4. Tack Ingemar Vårt problem är att armen har fastnat så den går varken fram eller tillbaka. Vi får börja med att försöka smörja upp det hela. Jag har fått rådet att spruta in Omicron 636 Krypolja i tranmissionskåpan är det en rimlig första åtgärd? Undrar Hans Paulson
  5. Tack Ingemar, håller du med om att på bilden nedan ser det ut som att stången sitter i sitt främre ändläge? Med bästa hälsningar Hans Paulson
  6. Tack Ingemar för svar, jag vill bara dubbelkolla att jag förstått dig rätt. Du skriver ”När den är längst bakåt ger den max bränsle”, tolkar jag detta rätt om jag omformulerar det till ”När den är längst akterut ger den max bränsle”? Med bästa hälsningar Hans Paulson
  7. Ingemar Hej Ingemar. Tack för dina svar, de är till stor hjälp. Jag tycker att din beskrivning av ”en rund stålbit med ett hål genom som passar på pinnen” stämmer väl in på den bifogade svartvita bilden som jag hittade i ”Volvo Penta Workshop Manual”, håller du med? På vår MD17C har vi uppenbarligen en lite annorlunda konstruktion för sammanlänkningen av insprutningspumpens reglage för dieseltillförseln och kuggstången/reglerstången (se färgbilden med den röda cirkeln). Det ser ut som att reglerstången ska kunna röra sig ca en till två cm vid insprutningspumpen, stämmer det? Jag tolkar färgbilden med den röda cirkeln som att reglerstången är i sitt bakre läge (sett från titthålet), det vill säga att dieseltillförseln är strypt, håller du med? Detta skulle i sin tur kunna förklara varför vår motor inte startar… Men samtidigt uppfattar jag att fjädern vid pilen (se färgbilden med pilen) är till för att dra tillbaka reglerstången till sitt främre läge när motorstoppen trycks in, stämmer det? Om reglerstången är i sitt bakre läge så borde fjädern i så fall vara utspänd men den känns inte särskilt utspänd. Titthålen bakom tranmissionskåpan på MD17C är små och i vår Wasa 410 ligger de i höjd med durken så vi kan inte se rakt in. Vi får ta bilder som vi sedan kan titta på. När vi meckar får vi känna oss fram. Det är alltid svårt att få tag i mekaniker som är villiga att mecka med motorer från 80 talet men så här i semestertider verkar det vara helt omöjligt. Vår Wasa 410 ligger på Karlslunds Marina söder om Stockholm. Vi tar med stor tacksamhet emot tips på en mekaniker som kan hjälpa oss med att demontera och senare återmontera insprutningspumpen. Ingemar, du avråder (säkert med all rätt) icke kunniga personer från att ge sig på att demontera och återmontera insprutningspumpen men om vi inte lyckas få tag i en mekaniker så tvingas vi till sist att försöka göra det själva. Jag oroar mig nog mest för att biten som sammanlänkar insprutningspumpens reglage för dieseltillförseln med reglerstången ska ramla av när vi lyfter upp insprutningspumpen men det finns förmodligen värre faror som jag inte har förutsett. Har du ytterligare några råd på vägen, vad måste vi se upp med och vad är det viktigt att vi tänker på? Med bästa hälsningar Hans Paulson
  8. Tack Ingemar för informationen, jag har ett par kompletterande frågor. Du skriver ”Det finns ett uttag i tranmissionskåpan där tappen ska ner” Jag förmodar att ”tappen” är den tapp som sitter på insprutningspumpen vid pilen på den bifogade bilden, har jag förstått det rätt? Den andra bifogade bilden har jag tagit genom inspektionsluckan på baksidan av motorn, insprutningspumpen syns till vänster i bild. Vad jag förstår så ser vi ”änden på armen till regleringen” vid pilen på bilden, har jag förstått det rätt? Du skriver att ”Det finns ett uttag i tranmissionskåpan där tappen ska ner och därunder måste man ha placerat änden på armen till regleringen.” Innebär det att när jag sänker ner insprutningspumpen så ska ”tappen” kopplas samman med ”änden på armen till regleringen” genom en fals eller något liknande i änden på armen eller har jag missförstått det hela? Med bästa undringar Hans Paulson
×
×
  • Skapa nytt...