Jump to content
Tuesday 26 October 2021

Bejban

Medlemmar
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Bejban

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns ingen anledning att ta till en otrevlig ton. Om du anser att din kunskap är överlägsen mina dumma frågor så kan du bara undvika att svara. Men om du bestämmer dig för att svara så finns ingen anledning att vara otrevlig. Jag lär mig nya saker om båtar och motorer av er med större erfarenhet och det är jag tacksam för. Så även för ditt senaste inlägg, tack för att du delar med dig av din kunskap!
  2. Nu är konserveringen färdig! Fick hjälp av han som sålde båten till mig. Vi gjorde som han gjort med båten under de 13 år han haft den. Vi lossade slangen med sjövatten från drevet och sedan varmkörde vi motorn med färskvatten genom en slang direkt i vattenintaget efter att ha skarvat ihop ett antal trädgårdsslangar. Sedan bytte vi olja och oljefilter. Efter det hällde vi i glykolblandningen via tratt med motorn igång tills glykolen kom ut i andra änden och stängde sedan av motorn. Vi dränerade inte motorn innan vi körde glykolen men han sa att han alltid gjort på detta viset och att det alltid har funkat. Så jag får lita på det. Varför måste man dränera? Sen kommer frågan om bränslefilter, han tyckte jag kunde byta det till våren, hur gör ni? Bifogar bild på hur vi körde i trädgårdsslangen.
  3. Har sett den varianten också, varför är drevsäcken så dålig i jämförelse tycker du?
  4. Avståndet till tappstället på bryggan är ca 100 m från min båt. Köpte en drevsäck på biltema och ett par hinkar som jag tänkte använda för att fylla upp drevsäcken med färskvatten. Kändes lättare än att skarva ihop flera trädgårdsslangar. Säcken rymmer 68 liter, skylla ni fylla med 50/50 glykol? Blir ju ganska mycket glykol...
  5. Tack för alla tips! Nu är båten uppe på bockar. Alldeles för dåligt väder för att fixa med motorn idag tyvärr så vi ska göra det i morgon. Behöver lite tips, båten står lite för långt från vattenkranen på bryggan. Kan sannolikt ordna så jag har elförlängning fram till båten. Har ni tips på hur jag ska göra för att köra motorn varm på land? Behöver väl köra igenom motorn med färskvatten innan jag börjar med glykol?
  6. Jag har uppfattat att min motor kyler med enbart sjövatten, men jag kan ha fel. Vet inte var värmeväxlaren skulle sitta i så fall, se bifogad bild Avseende frågan om man vågar vänta till dagen efter är att båten kommer stå på bockar i hamnen och jag har förstått att dreven är stöldbegärliga 🤔
  7. Tack för hjälpen! Jag inser att jag var lite sparsam med informationen. Motorn är sjövattenkyld och drevet är ett SX drev. Bälgarna, impellern, packbox och stödlager samt anoder byttes i juni i år. Sedan dess har jag kört båten ca 20 timmar. Tack @Makro Jag har laddat ner instruktionsboken nu och ska läsa igenom den inför fredagen, som för övrigt kommer bli väldigt regnig och blåsig. Vågar man lämna drevet på till dagen efter eller skulle ni göra alltihopa direkt efter upptagning?
  8. Hej! Köpte första båten i somras. Ska ta upp den nästa vecka och har vinterplats hos grefab vilket innebär att de lyfter upp den, spolar av den och ställer upp den på bockar. Jag tänkte själv vinterkonservera motorn som är en 1997 VP 5,0 FL. Jag kommer behöva ta av drevet och tänkte förvara det hemma i förrådet över vintern. Min fråga: 1. Ska jag plocka av drevet innan eller efter jag konserverat motorn? 2. Kan man förvara drevet liggande eller måste det förvaras stående? 3. Ska man byta drevolja innan man plockar ner drevet eller skulle ni byta oljan till våren? 4. Hur mycket drevolja respektive motorolja behöver jag? 5. Hur vet jag vilka oljor jag ska ha? 6. Ska jag göra något mer med botten utöver att spola av? I så fall vilka medel? Stort tack på förhand!
  9. Hej! Din tråd är nu gammal men jag skriver och hoppas på svar ändå. Har samma dilemma och undrar hur du gjorde till slut? Hur servade du och i vilken ordning? Åkte drevet av först? Tack på förhand!
  10. Hej! Tack för tipset, gjorde samma med bra resultat! 😃
  11. Tack för ditt svar! Ska skaffa ett extra SD kort och testa!
  12. Hej Forum! Jag köpte en båt och fick med Garmin gpsmap 720. Pluggar i den i båten och funkar perfekt. Jag undrar dock om det finns någon möjlighet att sitta hemma och göra rutter så att man bara kan trycka starta när man väl ska ut? Har bara strömsladden som sitter i båten, finns det någon annan strömsladd som man kan använda hemma eller vet någon om det finns något sätt att göra rutter hemma på datorn eller mobilen som man sedan bara för över till plottern när man är i båten? Har också Eniro på sjön där jag kan göra rutter men hade gärna velat få över dom till Garmin för att slippa använda Eniro då det förbrukar mobilbatteri och sämre bild i solljus osv. Tacksam för alla era tips och hur ni gör för att skapa era rutter!
  13. Kollade Svenska Sjö, de var också dyrare. Tack för er input! Ska köra på Atlantica och hoppas det blir bra!
  14. Hej på er! Har köpt en 21" DC med en VP 5,0 V8 från -97 och skulle vilja höra lite om era erfarenheter av de olika bolagen. Jag har tecknat försäkring hos Atlantica för 3400 kr/år. Självrisk 2000 kr. För mig var det viktigt att kunna få en låg självrisk då jag inte har så stor sjövana och tycker att tillägget på några hundralappar för att få ner självrisken är värt. Kollade Svedea, lägsta självrisken var 5000. Alandia har jag hört flera som är missnöjda med och därför gick det bort. Min hemförsäkring (Trygg Hansa) hade högre premie än de andra bolagen. Pantaenius ville ha 4600/år för självrisk 5000 och 3600/år för självrisk 10 000. Ansvarsförsäkring och olycksfallsförsäkring tillkommer på Pantaenius. Jag har 14 dagars ångerrätt på min Atlantica försäkring och vill gärna höra om era erfarenheter av de olika bolagen. Stort tack på förhand!
  15. Tack! Verkar ha samma problem tyvärr
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy