Jump to content
Wednesday 28 October 2020

thielen86

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About thielen86

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det visade sig att Nimbusen var från 89, inte 99e som nuvarande ägare trodde! Så motorn är original trots allt. Jag har testkört och körde då Max från och till i 15-20 minuter. Vet inte om det räknas som hårdkörning? Den blev inte överhettad då iaf. Värdemätaren låg dock inte helt stabil (rörde på sig fram och tillbaka litegrann) men det menade ägaren var normalt. Är nu väldigt kluven till hur jag skall göra. Båten är riktigt fin och väldigt välvårdad men detta med årsmodell känns lite skumt. Nimbus DC 22 är ju även en båt som håller sig bra på begagnat marknaden. Båten får jag för 120 så känns som en bra affär även om man får renovera motorn för runt 30 000. Beslutsångest...
  2. Det låter som en bättre plan med sötvattenkylning. Om man installerar sötvattenkylning och byter knän och limpor samt ser över så övriga delar ser bra ut (vilket ni iaf verkar tro) så har man gjort det man kan till en inte alltför stor kostnad. Ser ut att få båten rätt billigt så kan definitivt vara värt det. Men hur driftsäker anser ni en sådan här renoverad motor är? Kan man lita på den eller får man räkna med en del problem varje säsong trots allt? Tack på förhand.
  3. Det är 5.7. Kanske inte skall avskriva båten helt ännu. Byter jag knän och limpor direkt plus ett insug i gjutjärn så får jag en väldigt fin båt till bra peng. Blocket får ju kontrolleras i samband med ovan arbete. Den ligger på västkusten så det är inte optimalt men byter man till ett insug i gjutjärn så håller väl det rätt länge? Tack för input Patrik.
  4. Ägaren har angett att den är från 99 men i och med att han undanhållit information om motorn så kan jag inte vara säker. Skall gå att kolla på skrovet så får se över det i sådana fall. Jag vet inte om motorn är kass i övrigt men känns som det kan bli en hel del kostnader framöver. Jag är själv inget vidare på motorer, som du säkert förstått, så skall kanske inte chansa på en motor som är dåligt dokumenterad samt där ägaren inte verkar vara helt uppriktig kring motorn. Det är en väldigt fin båt i övrigt (mycket välvårdad) så känns deppigt att inte gå vidare med den. Tack igen.
  5. Hej Gelis, Tack så mycket för värdefull information. Känns spontant för osäkert att chansa på denna motorn då. Lite frågor: Vad tror du ett nytt insug kostar? Om man utgår från att motorn är skit och tänker att man byter ut den helt till något bättre begagnat, vad får man räkna med för kostnad då mellan tummen och pekfingret? Slutligen, är det lätt att få tag på begagnade V8a motorer till rimliga priser? Antar att man enbart satsar på Volvo Penta som fabrikat. Återigen, tack för ditt svar. //Mathias
  6. Hej, Jag är på väg att köpa en Nimbus DC22 Exclusive från 99 men är lite fundersam angående motorn. Om jag tolkar följande sida rätt, https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/volvo-penta, så är äldre motorer som är röda från 93 eller tidigare. Som ni kan se på bifogad bild är motorn till denna båt just röd. Kan det innebära att motorn är utbytt till en äldre? Jag har inte fått modellbeteckningen på motorn då ägare inte visste detta. Får kika närmare på motorn vid nästa besök för att se om jag kan se beteckningen. Mycket tacksam för svar i frågan om någon av er kan avgöra modell på bilden. Med vänlig hälsning, Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy