Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Itcanwork

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Itcanwork

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack! Då byter jag packning, när jag ändå måste skruva upp och skruva igen rätt. Kompressionstestar innan och efter. Att använda flenstätning verkar fungera och det läker inte från bränslepumpen. / P
  2. Tack! Ni verkar kunna era motorer! Klen konstruktion och nålventilen slöt inte riktigt tätt. Rengjord med vita handsken och provtryckt, så inget läckage från förgasaren. Bensinpumpen läker direkt vid provtryckning trots stålull på alla kontaktytor... får jag beställa en, men provar med tätningsmassa nu. Några tankar kring kylarvattnet och topplocket?
  3. Locket/höljet till bensinpompen verkar vara en bristfällig konstruktion också. Trots filter/packning är det i stort sett aluminium mot aluminium som ska täta. Det pyser utan något tryck att tala om, så det behöver åtgärdas. Membranet är nytt, så då är det själva pumpen som behöver bytas... Får en idé om att använda flänstätning till att börja med. Vad tror ni om det?
  4. Tack för ditt svar! Uppskattar det verkligen. Det läcker från förgasaren när jag pumpar, inte från bensinpumpen. Höljet till bensinpumpen är rent och plant, men skevar lite när man trycker på hörnen där skruvarna aka sitta, när det ligger på plant underlag. Pressas de ner Vilket det gör av skruvarna blir det plant. Det är dock mellan skruvarna som det läcker. Ska prova att provtrycka imorgon och kolla nålventilen. Läckte lite iftån packningen mellan förgasaren och motorn nu. Packningen(3st) har sett fräsch ut, men den behöver kanske bytas ändå...
  5. Hejsan! Började skruva i en Parsun som är 10 år och inte gått särskillt långt, men där underhållet varit bristfälligt. Efter en sommar med med diverse problem, provkörningar och beställda delar börjar jag gå bet på den här motorn. Skulle behöva lite support för att inte kasta den i bränngropen. Ni känner kanske igen den känslan? Sprängskisser och enkel beställning via Parsuns hemsida har underlättat avsevärt https://parsun.se/utombordare/reservdelar/F15/ Alla delar som jag bytt är detsamma som på en Yamaha. Har råkat ut för bensin i oljetråget, antagligen i och med att det krävdes att pumpa i bensin med tankens tryckblåsa för att motorn inte skulle stanna vid körning och ett trasigt membran i bränslepumpen. Har bytt ut det trasiga membranet. Har efter provkörning bara kunna köra på med choken och rengjort förgasaren, bytt packningar, silar, septum assy. Fortsatta problem vid provkörning och upptäckt av bensin i flottören pga spricka under den. Byte av flottör. Kunde sedan inte starta motorn när jag skulle provköra. Öppnade tändstiften för att se gnistor från tändstiften(vilket det gjorde) men upptäckte då att jag fått in kylarvatten i övre cylindern. Drar ett antal gånger med motorn upphissad och vattnet tar slut. Sänker ner motorn och efter 10 drag kommer det ut mer vatten från tändstiftshålet. Nu har jag skruvat upp topplock och inspekterat kolvar, rengjort packning. Allt ser förvånansvärt fräsht ut, men en del avlagringar och sot vid topplockspackningen. Alla skiljeväggar mellan kylvatten, avgaskanaler, etc. är minst 5 mm utom på ett ställe där det ser ut som det kanske varit en skiljevägg som då skulle ha varit 1mm tjock. Verkar ändå gå till samma kanal i slutändan, så det kanske ska vara så? Har ställt in kamrämmen rätt och skruvat tillbaka. Jag har nu startat upp motorn på land utan kylarvatten och upptäcker (högt tryck?) från bränslepumpen vilket resulterar i att bensin läcker från bensinpumpen. Det droppar ordentligt där den nya membranet också fungerar som en packning, det droppar också från förgasaren där packningar och septum assy är bytt och från packningen mellan förgasare och motor. Endast det sistnämnda gick att åtgärda genom att skruva åt hårdare. Motorn går fint vid gaspådrag och tomgång, men det läcker... Några idéer?
×
×
  • Skapa nytt...