Jump to content
Thursday 02 February 2023

eriwah-0

Medlemmar
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About eriwah-0

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack! Men förfiltret är fullt av diesel. Borde det inte komma soppa då jag pumpar? Men jag ska kolla tanken
  2. Tack för bra svar! Är det något man måste tänka på om man vill montera bort matarpump samt ”bränslefilter - enheten” ? jag tror att det ev kan vara något stopp. Så jag tänkte kolla efter eventuellt stopp i systemet. Motorn stannade idag på tomgång. Då jag pumpade matarpumpen kom det inget bränsle i luftningshålet
  3. Hej! vad har matarpumpen för funktion på en vp 41? Är den kopplad till kamaxeln? Pumpar den isf regelbundet fram bränsle?
  4. Tack, ska kolla det! Kanske lite kontaktspray?
  5. Hej! På dagens tur med båten (motor VP ad41) slutade laddmätaren från motorn visa att den gav ström. Dom andra instrumenten visade även lite svajiga värden. Detta hände då jag kanske låg i lite hög fart i svall och båten levde om en hel del. Väl i hemmahamn startade jag om motorn. Då visade den stt generatorn gav 14 v samt alla instrument funkade igen. Vad kan det bero på? Generator? Regulator? Glapp? tacksam för hjälp
  6. Min önskan är att kunna ha kylen på och samtidigt ladda upp batterierna en solig dag om än långsamt
  7. Tack för bra svar! Jag har mätt rakt på batterierna med multimeter och det är inget spänningsfall fram till displayen. Jag har gått under 50% på laddningen. Jag harvarit nere på 12V så batterierna har kanske fått en törn. Men det har varit varmt så det kan ju vara att kyl och frys har jobbat hårt.
  8. Jag har inte nyttjat någon tång. Vilka strömintervall ska man ställa in på tången? Eller hur funkar dom?
  9. Tack! Men att gå fr 12,7 till 12,2 på en solig dag med soplanel så bör der vara något som drar ur?
  10. Hej, Jag tycker vår motorbåt med 3 förbrukningsbatterier om ca 60-70 Ah samt 50 W solpanel drar ur strömmen väl snabbt. Då vi kört ett tag för motor ligger spänningen på 12,7 V vilket ska anses fullt eller? Under en solig dag har vi kanske 12,2 V på kvällen. Maxspänning under gång är 14 V. förbrukare är ett Isoterm 85 liter kylskåp, belysning, TV mm. Sjö och sötvattenpumpar. Men det är bara kylskåp och pumpar jag låter stå på. Jag mätte spänningen på regulatorn från solpanelen och inspänningen är ca 19 V +-. Minns ej utspänningen. Var ska jag börja felsöka? Kan man ta kabel för kabel med strömtång och söka ”ofrivilliga” sådana? Funkar strömtång vid låga DC-strömmar?
  11. eriwah-0

    Drevdamask

    På orrskär 850 så kan man bara backa motorn kanske 5 -10 cm. Så det går inte att backa ut struten helt rakt bakåt för att sen lyfta rakt upp. Kan man isf vinkla den? Typ lossa hylsan i drevet och ta ut oringen och lyfta motorn fram och dra upp den i en vinkel ur skölden?
  12. eriwah-0

    Drevdamask

    Hej, Jag är nu igång med damaskbytet. Jag har provat att sätta dubbla muttrar för att dra av sköldtapparna men tappen bakom avgasarröret är omöjlig att komma åt. Tappen ligger väldigt nära röret. Så det fungerar tyvärr inte. Jag har lossat det mesta för motorlyft. Jag kommer samtidigt byta dämpare under motorn mm. Min undran är måsta man separera motorn vid svänghjulskåpan för lyft eller kan man få ur den ändå? Vad måste loss för att kunna lyfta? Jag tar tacksamt emot hjälp. Mvh, Erik
  13. eriwah-0

    Drevdamask

    Ja tack för tips. Det känns lite osäkert att skruva ur tapparna om dom inte är gjorda för det samt att det verkar pilligt. Tänkte mig en lösning som gör allt enklare framöver. Men tack för dina svar! Jag får prova det först.
×
×
  • Create New...