Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

mrgi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om mrgi

  • Placering
    Landkrabba
  1. Problemet löst! Svågern kom förbi och gick igenom allt igen: kontakter, tändstift, batteri osv. sen pillar han på brytaren för dödmansgreppet och vips så kommer den igång. Förra ägaren hade nämnt vid försäljning att han tröttnat på dödmansgreppet och trätt ett snöre bakom brytaren för att alltid hålla den ute. Den informationen hade jag helt glömt bort och nu visar det sig att snöret lossnat en aning vilket gjorde att motorn inte startade. Jag känner mig korkad att jag inte kollat en sån grej men också tacksam att det inte blev en dyr historia. Nu går jag tillbaka till dödmansgreppet - inte minst för säkerhetens skull. @guestsson Jag vill tacka dig för ditt engagemang och tålamod. Du är en förebild för hur jag tycker man ska agera på ett forum: inga korta meningar med komplicerade åtgärder, ingen nedlåtande ton utan bra idéer och tips som faktiskt går att felsöka vidare med. Fortsätt så och hoppas många andra kommer att uppskatta din djupa kompetens.
  2. @535GT När jag rensade tändstiften så var de ganska smutsiga vid tändstiftsgapet (se bild ovan) och de fanns hårt sittande avlagringar på anslutningen som jag skrapade av. Däremot såg jag ingen spricka i porslinet och jag tror inte elektroderna var brända. Jag har vägarna förbi Erlandssons Brygga i veckan så jag passar på att köpa tre nya tändstift (BR8HS-10) @ 70 kr/st så slipper jag undra om problemet ligger just där. Vid nästa tillfälla ska jag också försöka ge mig på CDI:n. Nu vet jag vart den ligger. Så här står det i manualen för Yamaha 90 hk:
  3. Tack för dina tips guestsson. Jag har hittat troubleshooting guiden här: https://issuu.com/cdielectronics/docs/7th_edition_troubleshooting_guide/157 och på sidan 157 står det ungefär så som du beskriver. Försöker sätta mig in i detta och se hur jag ens kommer åt CDI:n.
  4. Hej, jag kan inte få igång motorn efter att den plötsligt slutat fungera på sjön. IMG_3221-sm.mp4 Hur det gick till: Startade motorn kall utan problem vid bryggan. Värmde upp motorn. Åkte ungefär 3 minuter från bryggan Tryckte på Powertilt-knappen när motorn plötsligt tvärdör. Försökte starta om men motorn kommer aldrig igång. Drog slutsatsen (kanske felaktigt) att batteriet var dåligt och att Powertilt måste ha påverkat. Paddlade tillbaka till bryggan. Vad jag har provat (inte nödvändigtvis i följande ordning): Köpt nytt batteri. Rensat och sprejat ärgade kontakter nära batteriet. Mätt spänning på batteriet (se bild). Mätt spänning på motorn (se bild, där jag följt kabeln från batteriet). Rensat tändstift (se bild). Kontrollerat bränsle (ung. halvtank). Kontrollerat olja (fullt). Kontrollerat synliga bränsleslangar att de inte är klämda. Pumpat bränsleblåsan så den blir hård. Bild. Mätning vid batteri. Bild. Mätning vid motor Bild. Tändstift ej rengjord (vänster), tändstift borstad (höger). Värt att veta: Misstänker att Powertilthändelsen kanske inte har något med problemet att göra utan att det bara var ett sammanträffande. Ser att startmotorn snurrar och kopplas på svänghjulet (se video). Båt: Yamarin 5220 Använde inte båten förra säsongen. Båten fungerade felfritt under två turer några dagar innan detta uppstod. Båten är fortfarande förtöjd - inte så lätt att komma åt alla vinklar på motorn och riskabelt att montera bort för mycket. Jag är verkligen amatör så har svårt att hänga med begreppen. Tacksam för all hjälp!
×
×
  • Skapa nytt...