Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

bsundberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

13 Trovärdig

Om bsundberg

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Galeon 390 Fly

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag har en 2-T 20HP MArine som jag inte hittar delar till. Behöver specifikt propeller, brytpinnar och nedre packning (axelpackning) som sitter på propelleraxeln. . Tror serienummer är 653 S 00084 men är väldigt svårt att se exakt. Bild på serienummer-plattan (bifogas även): https://photos.app.goo.gl/JKagz4W4E7Fkpzsr6 mvh Björn
  2. Hej, Jag har Googlat i timmar utan att hitta anod i Magnesium (ligger i Mälaren), orginalartikelnr hos Volvo för värmeväxlare är 838929 men den är i ZINK. Jag har Magnesium på alla andra anoder och undrar om det är ok att använda denna i Zink (är väl inte bra att blanda anod-typer). Eller andra helst skulle jag vilja hitta motsvarande i Magnesium - nå som vet vart jag hittar det?
  3. Min avfuktare (woods wdd80) drar 30/330/650 W, jag kör på medium fläkt och 50% som drar 35W.
  4. För er som går Landsort - Visby och undrar över mobiltäckning så gjorde vi sträckan idag ch bifogade bild visar var mobiltäckning med Tele2 3G och 2G.
  5. Är Boatwasher-tvättarna öppna? Tänker främst på Hundudden, Islinge och Fisksätra? Det går.inte att boka via Boatwasher i alla fall
  6. Har inte fått någon defintivt besked om orsaken tilll mitt haveri men troligen en spridare. Se bild på kolven som var paj:
  7. Update - Nu är longblock utbytt, spridare bytta på båda motorerna. Allt fungerar bra, nya blocket inkört och fungerar fint. Här är lite fakta: https://olmarin.se/ Longblock och spridare (utbytes) inköpt på OL Marin (Pampas marina) Bra snabb leverans och support. Priserna ungefär som alla andra auktriserade Penta handlare. http://www.distansmarinmaskin.se/ och https://skargardensmarinmotor.se/om.html Utförde arbetet, lyft, flytt av delar, underhåll och återmontering. Helt fantastiska killar som verkligen är erfarna och känns trygga. Priser ink moms: 145 000:- Longblock 45 000:- Spridare (8 stycken då jag bytte på båda motorerna). 60 000:- Arbete inkl enklare reservdelar (slangar, ny oljesticka mm). 5 - 10 000:- övriga kostnader (traktorförare för motorlyft, hembyggt lyftok mm). Det svettigaste jobbet var faktiskt att ta ur golvet på akterdäck (då jag har en flybridge är det oftast byggt så man kan ta ur golvet vi motorbyte). Fint av tillverkaren, Galeon, att lägga teaken exakt så man kan skära mellan teakplattorna i nåtningen för att kunna lyfta golvet (inte en enda teak-bit blev skadad). Mitt smartaste beslut var nog att just ta ur golvet själv för att spara teaken. Alla marinor jag bett om offert på jobbet med motorbyte angav att de skulle riva ur teaken och med det kommer kostnad för att sätta dit ny teak. mvh Björn
  8. Vänta nu! Nu blir det ju både nytt Long block som. inkluderar topplock och köper även nya spridare. Detta borde ju göra mig trygg MEN om det är så att "dieseln sprutat in vid fel tidpunkt" hjälper ju inte allt nytt. Eller? Vad kan orsaka att det sprutas vid fel tidpunkt?
  9. Foto på kolv-skadan. Nytt longblock beställt (150tkr inkl moms, exkl spridare). Nån som har tips på vart man kan kolla spridarna orderntligt i Sthlm? Hört att Högdalens el och diesel är ett alternativ - finns fler?
  10. Jo det är sjuka pengar Funderar allvarligt på att göra jobbet själv med hjälp av en god vän som är mekaniker - om priset blir betydligt lägre. Utmaningen är att det är en hel del att tänka på , torrsättning (montera av drev), montera av allt runt blocket, lyfta ur/lyfta i block, återmontering av delar samt att få fram en truck/kranbil för lyften. Dessutom hittar jag inga vettiga priser på Longblock och blir inte klok på prissättningen (se länk nedan). Longblock 149tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746200-21-36068.aspx Pantartikel (??) 45tkr https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3801701-longblockmotor.aspx Samtidigt har jag fått pris på Longblock från OL Marin på 150tkr så jag fattar inte prissättningen från marinepartseurope. Nån annan som gör det?
  11. Uppdatering på hur det går. 1. Jag lämnar jobbet till en Marina, kommer kosta runt 250-300tkr inkl material+jobb. 2. Det är just nu längre leveranstid på Longblock. Inväntar leveransbesked. 3. Motorluckan till motorrummet är ganska liten (ca 700mm bred), D4 kan ej lyftas ut med allt på (pumpar, filter mm). Funderar på två alternativ: Alt 1, plocka bort att runt blocket och sen lyfta blocket genom motorluckan. Alt 2 Montera ur durken på akterdäck inkl teak - detta är myyyyycket jobbigt, tar tid och jag förstör troligen Teaken. Ett tråkigt alternativ - hoppas Marinan kan utföra alt 1.
  12. Jag fick en fin beskrivning av Galeon om hur man lyfta ur motorn och helt galet menar dom att man ska ta bort Teak och golv mm som är limmat till tusen. Mycket besvärligt! Jag upptäckte att det underlättar att använda Sågtråd, lite svårt att komma åt att "såga" vid vissa ställen men fungerar bättre än att använda bågfil i alla fall. Tack Caribic410! PS. Igår upptäckte jag att det troligen går att lyfta ut motorn genom befintlig motorlucka om kan först tar bort det mesta på blocket (pumpar, kylare filter mm). Ska kolla med OL Marin imorgon om det går bra för dem att göra jobbet på det viset istället. DS
  13. Jag beställde precis denna skärtråd https://www.conrad.se/p/skaertrad-rund-hazet-1-st-1288028 Har även mailat Galeon om rekommderad metod för att lyfta motor ur 390 fly, 2007.
  14. Ja, verkligen illa design. Det är nog tänkt att man ska ta loss golvet på det sätt jag tänker. Se dessa filmer: Cockpit: https://photos.app.goo.gl/AhepzjNc8F4DXNHG8 Motorrum: https://photos.app.goo.gl/2GQAsh9NbWfFm3Da8
×
×
  • Skapa nytt...