Jump to content
Sunday 05 July 2020

Verngren

Medlemmar
  • Content Count

    6
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Verngren

  • Rank
    Kadett
  1. Ha ha,.. ja, då kan man väl säga att metoden är väl beprövad! Jag har vägt för och emot, och eftersom jag skall ta av och sätta på motorn vid varje användningstillfälle så har jag beslutat mig för att borra två hål och sätta dit två M8:or med vingmuttrar som rena säkerhetsbultar. Det gör varken till eller från när det gäller monteringstiden, men däremot känns det tryggt att motorn sitter fast med något mer, om jag någongång skulle slarva med att spänna fast den ordentligt. Tack för inlägget!
  2. Tack Lintott för ytterligare en infallsvinkel och idé. Men är epoxyn tillräckligt slitstark eller formstabil? Är det inte risk för att den spricker eller krackelerar med tiden så hålet blir större? Det är bara en tanke. Jag är 55 år och är ambulansskusköterska och har sett det mesta i mitt liv när det gäller olyckor,.. så buskörandet är jag för "gammal" och vis för! (säger jag, ända tills jag har fått båten i sjön!)
  3. Oj, tack alla för ett förtydligande och en utvecklande diskussion om bultar, vagnsbultar, riggbultar och skruv! ... och tack Thallatha! Jag läste igenom mitt inlägg flera ggr och tyckte ändå inte att det var så pjåkigt formulerat, men jag förstår nu varför! Jag har oxå köpt mig en kompressor med dubbelverkan, dvs som har högt flöde när båten är tom på luft, för att sedan gå över till att komprimera in luft till 0.25 Bar. Den beställde jag så fort jag hade pumpat upp den första sektionen i båten med den medföljande fotpumpen. Jag känner mig stärkt och tar till mig idéerna om en "säkerhetsbult". Jag tänker mig dessutom, att om jag borrar ett hål som är större än bulten i akterpegeln, och för in ett aluminuimrör som jag limmar fast med epoxy, som bulten kan föras in igenom, så lär den inte skava på någon känslig, lackad yta, vid frekvent skruvande. När det gäller båten, så är den typad för max 20 Hk och 390 Kg. Motorn som jag har köpt, är Tohatsu´s nya insprutningsmotor och den är 9 Kg lättare än deras föregångare så det skall nog gå bra.
  4. Tack så mycket! Ja, jag får nog uttrycka mig annorlunda framöver. Men du har uppfattat precis så som jag tänkte mig frågeställningen. Bilden är ett lysande exempel på både tydlighet och beskrivning på vad jag menar! Jag utvecklade frågan med bilder till Gaidin. Tack!
  5. Tack för ditt svar! Bult, mutter och bricka,.. eller skruv, mutter och bricka same same. Jag har inte tänkt att nita fast motorn i gummibåten. Den har ingen styrpulpet, och jag hade tänkt att göra det så enkelt som möjligt med att packa ihop båten efter varje användningstillfälle. Det var därför som jag undrade om det räckte med att montera motorn med dess "originalförskruvningar" enligt bilden och svaret från Thomas-1. Akterspegeln är dessutom förstärkt både på utsidan och insidan med dessa räfflade plastdetaljer som nog förstärker fästegenskaperna.
  6. Hej! Jag är ny här och har precis blivit gummibåtsägare. Jag har köpt en 360 med aluminiumgolv och upplåsbar v-botten. Till den har jag köpt en Tohatsu 20 HK. Jag har tänkt att montera och demontera båten vid varje användningstillfälle och transportera den i bilen. Motorn hade jag tänkt att montera med skruvtvingarna som sitter på motorn. Jag har inte haft en tanke på att bulta fast den förrän jag fick ett infall och började googla. Hur gör ni,... måste man bulta fast den? Det är ju inte så kul att borra hål i akterspegeln om man inte kan täta hålen ordentligt eftersom bultarna isf skall skruvas av vid varje tillfälle.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy