Gå till innehåll
tisdag 15 juli 2025

Kojak77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    122
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Expert

Om Kojak77

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. De har, fick tag i dom till slut. Då vet du också det nu.
  2. Kommer att köra med Sea Stars hydraulolja. Nu blir det att lossa slangar och åka till Hydroscand. Någon som vet om Hydroscand har kopplingar och tätningar? De in i cylindern är rostiga och troligtvis tätningar som är slut. Eller var får man tag på dessa?
  3. Är det verkligen så? Finns väl 2-3 olika typer.
  4. Frågan är om det går med Sea Star som är billigare? Det som gör mig förvirrad är just att cylindern är en Sea star, där det är Sea star oljan som gäller medans rattpumpen skall ha Quicksilver. Trodde hydraulstyrning såldes i färdiga kit, i och för sig kan ju något ha gått sönder så att tidigare ägare fått byta cylinger eller pump.
  5. Hej Upptäckte ett läckage på en hydraulslang till styrningen. Skall nu byta slang och fylla på med ny olja. Men blir förvirrad vilken olja jag ska ha. Vid ratten står det 92-862014q1, men den verkar inte gå att få tag i längre, åtminstone inte i Sverige. Cylindern är en Sea star HC5345. så frågan är om man kan köra på Sea Star hydraul olja? Någon som vet?
  6. Bytte på min Yamaha F115 2004 direkt efter jag köpt båten då ingen historik fanns om det var gjort. Var inte alls speciellt dyrt tror det låg kring 3000kr, varav remmen kostade 700-900kr. Men då kunde jag i alla fall sova gott om nätterna.
  7. Jag blev av med min båt i somras och hade Svenska sjö, fungerade utmärkt hade pengarna på kontot efter en månad. Enda sura var att jag trodde att jag skulle få ersättning vad en motsvarande båt kostade i dagsläget. Det var visserligen sant men enbart åt ett håll. Med hemester så har ju priset på båtar ökat, så jag fick enbart mitt försäkringsvärde, dvs vad jag köpte den för 5 år sedan. Hade jag vetat detta så hade jag höjt försäkringsvärdet(därmed även premien) varje år. Blev lite läropengar då jag inte kan hitta en motsvarande båt för samma peng idag. Dock skötte Svenska sjö det utmärkt.
  8. Perfekt, jag är på jakt efter ny båt. Då blir det att lägga skambud till våren.
  9. Givetvis om valet står mellan att skrota båten eller fixa den. Att låta en specialist svetsa här och där lär ju snabbt komma upp i stora summor, vilket ägaren får avgöra om det är värt det kontra värdet på båten. Gluvit är ju vanligt åtminstone i staterna att täta aluminium båtar, och är specat just för detta. Med tanke på värdet på båten hade jag funderat på att kanske våtblästra den själv och sen dra på Gluvit. Men som George_Ohm sa det beror ju på vilken ambitionsnivå man har. Repairing Leaky Aluminum Hulls: Leaky seams in aluminum hulls can be difficult to seal. Gluvit is an excellent leak sealer and barrier coat for all types of surfaces. This waterproof epoxy flexes with hull or deck movements to resist the cracking or “checking” associated with typical epoxy systems. Remove all contaminants from repair area with solvent or a strong detergent cleaner. Sand the area with 80-100 grit sandpaper to provide a profile for adhesion, then wipe with clean dry rags. Apply a coat of Gluvit with brush or roller at 6-8 mils and lightly tip with a foam brush to smooth surface if desired. The finely ground fillers in Gluvit offer superior abrasion resistance. For exceptional corrosion resistance, especially in salt water, Gluvit can be applied to rivets or an entire hull. This epoxy has a “work window” of about 60 minutes at 72°F to provide adequate time to complete big jobs.
  10. Är det inte bara att täta med exempelvis Gluvit och sen måla sen med lämplig färg? https://itwperformancepolymers.com/products/marinetex/gluvit
  11. Jag har också Press&son som visserligen medföljde båten som nu är stulen. Men lite nyfiken på detta med "anpassad" för båten, rören är teleskop och enkla att justera, så man anpassar dessa väl själv för båten? Har tänkt behålla ställningen till nästa båt vad det nu blir för något då den är enkel att justera om det behövs. Eller är det fasta längder?
  12. Jag jämför med fackhandlare eller press & son. Inte vädret. Biltema kommer inte att tjafsa om något är trasigt.
  13. Har en press & son, har svårt att se att konstruktion och kvalitet skulle kunna diffa så mycket. Det är aluminiumrör med "skarvhylsor". Jag hade kört med Biltema för 3000kr, du har ju väldigt enkelt att reklamera om något går sönder.
  14. Lyft ut tanken, kläm ihop slangen så bensin finns kvar i den. Låt båten stå några dagar om det droppat något från slangen när du tog loss den. Luktar det inte då så är det tanken.
  15. Den svarta kommer du åt om du i golvet skruvar upp luckan för bränsletanken om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att den ventilerar utrymmet vid den fasta bränsletanken. Den vita som sitter vid stuvfack för batteri bytte jag till rostfritt. Den var både limmad och skruvad, tog stämjärn och knackade bort det gamla försiktigt och skruvade dit det nya utan att limma. Antar att det är samma för det svarta på utsidan.
×
×
  • Skapa nytt...