Jump to content
Monday 05 December 2022

Kojak77

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Kojak77

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Köpte denna förra året, just till att få upp pluggarna till växelhuset, fungerar utmärkt. Gissar på att det är oslagbart pris, dessutom fraktfritt. Om du söker annan storlek, så kolla även där på Amazon, de har det mesta. https://www.amazon.se/Stanley-skruvmejsel-sexkantsfäste-komponenter-FMHT0-62621/dp/B00SVDJ3VK/ref=sr_1_8?crid=1X5ETE64ASURF&keywords=stanley+fatmax+10&qid=1668145894&qu=eyJxc2MiOiIxLjY3IiwicXNhIjoiMC4wMCIsInFzcCI6IjAuMDAifQ%3D%3D&sprefix=stanley+fatmax+10%2Caps%2C80&sr=8-8
  2. Laddningen kontrollerad i båten, inget fel. Batteriet defekt, case closed.
  3. Kära besserwissrar, översittare och övriga förståsigpåare. Nu är reklamationen avslutad och batteriet har bedömts defekt och de har återbetalat hela beloppet. Fick inget mer detaljerat än i jag fick i butiken vid inlämnandet. I butiken så tog de fram en stor läsare som de kopplade till polerna. Om jag tolkar det rätt så bör det finnas någon slags "intelligens" i batteriet som de kan läsa av, antar att det är för att kunna se om det är handhavande fel eller ej. Det kom upp på displayen, defekt utbyte, de pratade om något med kortslutning. Vilket kan stämma, då jag prövade med min smartladdare hemma innan jag lämnade in batteriet, den kunde inte ens ladda batteriet och visade ett felmeddelande som enl bruks skall vara kortslutning celler. Ska nämna att när jag väl plockade ur batteriet hemma så mätte jag det till 11,1V och enl Biltema så har de mätt det till 5,2V så av någon märklig anledning verkar det ladda ur sig själv. Känns oerhört skönt att det nu är konstaterat att batteriet är defekt trots att det skulle vara teoretiskt omöjligt. Många blev upprörda när jag nämnde att jag inte haft problem med "märkesbatterier" tidigare, jag kan lugna er, kommer med största sannolikhet köpa biltema igen, då jag anser att deras 3-åriga garanti är guld värd. Batteriet var köpt i April förra året, så hade det varit ett märkesbatteri köpt hos någon annan hade det varit kört om man inte orkar hävda reklamationsrätt.
  4. Där ser man, har min hemma på tomten så vet inte hur det ser ut i hallarna. Trodde även att det fanns regler just för att undvika spridning av brand. Men då är det ju helt onödigt att ta av hjulen om det är så packat att det är ett projekt att flytta båten.
  5. Du orkar säkerligen vinscha upp den beroende på vinsch, kör själv med båtvagn och en biltema vinsch som jag tror är spec för 1000kg. Den bör alltså klara 1000kg vertikalt, och din båt skall glida upp på kölrullar, vilket motsvarar betydligt mindre. Har inte haft båt länge, ca 4år, men det misstag jag gjorde vid upptagning första gången var att jag backade i för långt så man inte såg instyrningshjulen längst bak vid sista kölrullen. Var ett helvete att få upp båten, den hamnade hela tiden fel, eller att minsta våg lyfte av den. Nu för tiden backar jag så att toppen på dessa hjul syns lite så man direkt hamnar rätt, sen vinschar jag upp den. Det med att inte backa ned för långt är att hjullagren rostar och havererar om det kommer in vatten, så du kan backa ned till en liten bit under navet på hjulet. Finns väl moderna trailers som hävdar att de är helt täta och man kan backa ned hjulen i vattnet. Själv har jag inte tänkt så mycket på det utan backat så långt som behövs.
  6. Klokast är nog att mäta och försöka hitta med samma mått, annars är risken att man ev måste justera något. Var i en liknande situation förra året när jag skulle byta kölrullar på min gamla Laxåtrailer, hade tur att jag till slut hittade nästan identiska. Tror inte att det är så svårt då det brukar finnas uppgivna mått på rullarna på de flesta hemsidorna.
  7. Jag ser inte hur du ska få in den i garaget med den höjden. Jag har en Bella 620 DC och när den står på trailer och jag står brevid så är det en bra bit upp till ovankanten på vindrutan. Är själv 180 lång, bedömer att det definitivt är mer än 2,25. Det är ju om du kan rulla in den på en sån där vagn, men hur ska du enkelt få upp och ned den på en sådan vagn? Jag tror även att det är kört med längden, har en Yamaha F115 på min och det blir nog i tightaste laget. Kanske ska fundera på att såga ned häcken om möjligt, gjorde detta själv. Nu för tiden har jag båten på tomten och gott om utrymme.
  8. Nu är batteriet inlämnat till biltema, de ville byta det över disk direkt, men krävde felsökning så det kan ta ett par veckor. Men vad gör man inte för att få reda på vad som är fel. Tänk om man skulle köpa en ny bil och den börjar gå knackigt efter ett par veckor, ska man då börja reparera den själv? Nej knappast, man lämnar in den på reklamation och låter original verkstaden avgöra om det är fabrikationsfel eller handhavande fel. Så jag ber att få återkomma när jag fått besked från biltema. Till trådstartaren så är mitt råd att ta ett välkänt märke om det är liten prisskillnad, är det stor ta biltema.
  9. Det laddar ju när jag kör båten samt med solpanelerna, det är fullt tillräckligt för ett friskt batteri. Kollade nu vad gps larmet drar 20mA, vilket är min enda förbrukare sen går det till 2st cigguttag där inget är inkopplat, det borde inte kunna suga ur batterier då jag är ute med båten åtminstone en gång i veckan samt solpanelerna. Så är inte riktigt med hur jag skulle kunna orsaka detta själv. Det förra batteriet stod kvarglömt under vintern med gps som larmade hela vintern där är det inget tvivel om att det är mitt fel. Men i detta fallet ser jag inte något annat än att det är defekt även fast det uppenbarligen är teoretiskt omöjligt. Kanske någon vält det på på biltema, kanske skakat sönder i transport. Ja inte vet jag, men inte är det kul att ha ett nytt batteri som inte har max kapacitet efter några månader. Jag hoppas biltema har en vettig felsökning/reklamation så vi får reda på om det var defekt eller ej.
  10. Vilken avsaknad av laddning?
  11. Jag är inte en fullständig idiot, så batteriet är mätt med allt bortkopplat. Verkar vara en känslig fråga att ett biltema batteri ev är defekt. Det tidigare batterier laddade som sagt upp till max, inga fel på volten där, och det har inte varit mindre sol denna sommaren. Har inga direkta förbrukare, använder inte kyl eller belysning, det är enbart gps sändaren och den drar minimalt. Även om vissa har svårt att acceptera det så kommer jag att reklamera det och om jag får pengarna tillbaka skaffa Tudor Marin batteri. Jag klankar inte ned på någon som har biltema batterier och är glad att det fungerar för er, men tyvärr så hade jag inte samma tur och väljer om möjligt att gå tillbaka till det batteri som fungerade utmärkt för mig senast.
  12. Korrekt mitt misstag, kollade nu har bara solpanelerna kopplade till förbrukningsbatteriet. Inget fel på solpaneler eller regulator. Multimetern visar 11,9 när jag mäter. Så lägger inte mer tid på det batteriet, blir att reklamera.
  13. Jag går på vad Varta skriver om hälsan på batterier. Har solceller kopplade till start och förbrukningsbatteriet. Startbatteriet lyckas solen ladda max men inte förbrukningsbatteriet. Funkade utmärkt tills slutet på Juni, nu står biltema batteriet på 12,4V och når inte högre. Paneler och MPPT fungerar, inga brott på kablar. Så därmed drog jag slutsatsen att batteriet är defekt. Får se hur det sen går med reklamationen på Biltema, det lär ju vara samma symptom för ett missköt batteri som ett defekt.
  14. Köpte ett biltema marinbatteri till förbrukningsbatteri till denna säsongen, det blev snabbt defekt under säsongen, är på 12,4V så blir att reklamera. Hade innan ett Tudor Marine batteri som fungerade utmärkt, tyvärr glömde jag på gps larmet/sändaren förra vintern så det laddade ur batteriet. Men jag kommer som sagt att reklamera batteriet till biltema och köpa annat märke till nästa säsong. Kanske hade jag otur kanske inte.
×
×
  • Create New...