Jump to content
Saturday 05 October 2024

standardMats

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About standardMats

  • Rank
    Landkrabba
  1. Tänkte bara kommentera status. Monterade bort startmotorn. Som tur är är den mycket lättåtkomlig eftersom motorn är placerad i sittbrunnen på min snipa. Tar man bort huven kan man i princip komma åt överallt. Så var inte fallet när jag mekade med min MD 7 i en Allegro 27. Då var det en klar fördel om man kunde vinkla armbågar och handleder 180 grader i alla riktningar.. Nu plockade jag i alla fall bort startmotor och monterade isär solenoid och startmotorhus. Kolen var uppenbart slitna men eftersom jag inte hade några att ersätta med fick de sitta kvar. Gymnastiserade dem lite eftersom de kärvade något. Sprayade oxide clean på valda ställen och polerade bort korrosion där jag såg någon korrosion. I övrigt gjorde jag inget annat än monterade ihop den och satte tillbaka den varpå den startade hur lätt som helst. Min gissning är att det är kolen som kärvat alternativt dålig (korroderad) kontakt i solenoiden. Jag gissar också att jag får plocka ner startmotorn igen till vintern och byta kolen. Men nu ver jag i alla fall hur man gör ;-)
  2. Tack för många bra råd! Jo batteri, startknapp, tändnyckel, batteri, kablar. osv har jag uteslutit som felkällor genom att koppla nytt batteriet direkt på solenoiden. Ska plocka bort och isär startmotorn och se hur långt jag kommer med det. Bra videolänk!
  3. Jag har en Yanmar 3HM som blivit allt svårare att starta och sedan i våras går den nästan inte alls att starta. Startmotorn orkar inte dra runt mer än max ett till två varv. Först trodde jag det var dåliga kablar eller batteri, men efter ha testat med fräscht batteri intill startmotorn och plus direkt från batteriet till solenoiden och sedan byglat så tycks inte det vara problemet. Lika trögt i alla fall. Som jag ser det kan det vara två saker: 1. Något (borstar/kol?) inne i startmotorn orsakar att den inte orkar ge den kraft den ska till motorn 2. För stort motstånd inne i motorn. Nr ett tycks som det rimliga. Någon som har erfarenhet av om nr två r en rimlig förklaring? Kan dåliga foder e dyl skapa tröghet? Om jag provar att köra startmotorn med dekomressionsreglaget utdraget så går det möjligen något lättare men inte alls som man kunde förvänta sig. Tacksam för alla förslag och idéer.
×
×
  • Create New...