Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

uttern310

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om uttern310

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

457 profilvisningar
  1. Tack för svar! Jag ska prova göra lite ändringar och se vad det blir för resultat.
  2. Tack för alla bra ideer! En annan sak som jag har märkt är att jag måste dra väldigt hårt i snöret när jag ska starta den. Drar jag löst så händer inget. Kan detta bero på att den får för lite bränsle eller har det med tändning / tändstift att göra?
  3. Tack för svar. Jag tycker det ser ut som att bränsleanslutningen ser helt ok ut.
  4. Tack för svar! När jag kollar tändstiften så ser dom lite svarta ut längst uppe.
  5. Tack för svar! Blåsan brukar vara mjuk efter att den dör. Jag brukar då pumpa fram bränsle med den tjurar ändå...
  6. Tack för svar! Det första exemplet som du beskriver låter närmast - den börjar "bluddra" och sen blir varven så låga så att den dör. När jag kollar tändstiften så ser dom ganska svarta ut på toppen. Kan jag åtgärda detta genom att blanda soppan snålare? Kanske 1,5 procent?
  7. Tack för svar! Jag ska prova med mer gas och full choke och se om den hoppar igång Jag har ny bränsleblåsa och ny trycktank (scepter). Nånting som gör mig förbryllad är hur den beter sig när den ibland dör. Jag kan köra med den en bra stund och så helt plötsligt dör den, ungefär som att den får för lite soppa. När jag sen försöker dra igång den så startar den ibland på första draget och ibland inte alls (?).. förrän jag kör full gas och full choke och flera drag. Hur kan den göra så? Trodde först att det var bränslepumpen som racklade så bytte den, men tyvärr så är problemet kvar..
  8. Ok, tack! Då skall jag prova att ge något med gas och full choke redan från början och se hur den beter sig. Finns det risk att man drar den sur om detta inte fungerar direkt och man måste dra flera gånger?
  9. Tack för svar. Har provat att ge full choke och låg gas, och då hoppar den igång och dör ganska direkt efteråt. Har också provat ge den startgas när den var igång, och då gick tomgången ner så pass att den var påväg att dö. Ibland beter den sig som att den får för mycket soppa, och ibland beter den sig som att den får för lite som. Väldigt skumt..
  10. Tack för svar. Nej, det har jag inte gjort.. har hela tiden tänkt att det kan vara nått med bränsletillförseln. Ska se om jag kan fixa ett komptest och se om det blir bättre.
  11. Hej! Har en fråga om tvåtaktare och tänkte vända mig till forumet för att se om jag kunde få några bra råd härifrån. Har en Johnson 15 hk tvåtakt från ca mitten av nittiotalet. En förgasare och två cylindrar. När jag ska starta den så är den till och börja med väldigt svårstartad; första 2-3 dragen i snöret har jag gasen i startläge (lite gas) och får ingen direkt reaktion. Efter det höjer jag gasen och drar några gånger - ingen reaktion. Sedan ger jag halv choke och full gas - ingen reaktion. Slutligen full choke och full gas, och då brukar den hoppa igång. Ca. 15 drag på hela proceduren. När jag sedan går från friläge till framväxel så händer det ibland att den dör. När den dör så är den återigen väldigt svårstartad. Ibland händer det dock att motorn inte dör, och då går den sedan hur bra som helst. Motorn kan gå flera timmar och inga direkta problem, varken på låga varv eller på höga. När jag sedan stänger av den på dödarknappen och startar igen så kan den starta perekt (låg gas) och ibland är den lika svårstartad som när den var kall... (?). Trots min novis har jag lyckats byta bränslepump samt tändstift, men problemet kvarstår. Även förgasaren är rengjord och renoverad med ett "förgasarkit". Haft den inlämnad hos mekaniker men han hittar inget fel..(?). Det rinner ganska mycket oförbränd olja från den (trollar en hel del). Kör på 2% oljeblandning. Någon som vet vad det kan vara för mystiskt fel på motorn? Tacksam för svar. MVH.
  12. Tack för svar! Om jag sätter mig mitt i båten så får jag den faktiskt att plana detta förutsätter dock att jag är ensam i båten och inte har för mycket last i övrigt.
  13. Tack för svar! Jag har provat att dra åt skruven som reglerar hur trögstyrd motorn ska vara och detta fungerar bra. Angående lastkapacitet i båten så gör det mig något förundrad att den är godkänd för tre personer samt en 5 hk motor.. kanske menar de att båten går att lasta till den gränsen utan att sjunka..
  14. Hej! Jag har en liten fritidsbåt "Uttern 310" som jag använder till fiske. Båten är godkänd för 3 personer och en motor upp till 5hk. Nu till problemet... om jag sitter ensam i båten (jag väger ca 80 kg) så blir båten väldigt tung baktill. Båten är inte i närheten av att plana med min nya 6 hk Tohatsu, (väger som en 5 hk motor), och om man sitter två i båten så gräver den ner sig och går som en "pråm".. Någon som kan svara på varför båten har så dålig flytkraft? Är detta normalt för små båtar? Ett annat problem jag har är att om jag släpper rorkulten under färd så drar båten åt höger... Jag har haft upp båten och kollat kölen, men den verkar vara rak. Trim-vinkeln på motorn är också bra. Vad kan detta bero på, är båten skev? Tacksam för svar! MVH
×
×
  • Skapa nytt...