Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

stel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stel

  • Placering
    Kadett
  1. Nej, jag har DP-E. Sedan jag skrev sist har jag skaffat en ny omgång bussningar för att testa. Måtten avser övre bussning(ingen vetenskaplig mätning, men nästan 🙂 ) Bussning Innermått Yttermått Gammal 35,02 42,84 Penta orig 34,95 42,86 Plagiat 35,28 42,49 Penta original är är klart bäst , den sista är t.o.m glappig på axeln vilket också stämmer på mina mått, den skall jag retnera Axeln är 34.94. Det får nog bli någon form av epoxylim och Penta original.
  2. Inga skador eller korrosion alls varken på gaffel eller i hålen i skölden och inget inget glapp mellan axel och bussning. Det är mellan bussningen och det övre fästet i skölden som det glappar för mycket tycker jag.
  3. Har dp-e drev som hade ganska stort glapp i styrgafflen. Köpte nya bussningar och packbox allt original Penta. När vi monterar detta märkte vi att det var minst lika mycket glapp i den övre bussningen mellan hjälmfästet och bussningen. Mellan axel och bussning är det mindre spel än med den gamla. Är det någon som har erfarenhet av detta ? Har hört ryktas att VP har haft problem med dessa bussningar. Vid mina inte helt vetenskapliga mätningar tror jag att bussningen har 0,5 - 0,8 mm mindre diameter än hålet är i det övre fästet i skölden vilket verkar stämma med det man ser när man rör styrgafflen. Har någon erfarenhet av detta?
  4. Min kuggrem till takluckan på min Windy32 har gått av. Var hittar jag en ny och hur byter jag den.
  5. Problemet löst. Det var en O-ring i insugningsröret närmast turbon som var felaktig. Det var läckaget som lät som ett missljud i kompressorn. Nu snurrar den fint igen utan oljud.
  6. Bifogar ett klipp när jag kör motorn och kompressorn kopplas in. Låter betydligt mer i verkligheten dock. https://youtu.be/yNFNw5rNpMU
  7. När jag startade upp SB motor och varvade upp den lät kompressorn extremt mycket när den kopplades in. Kollat remmen och den verkar vara lagom spänd, kopplat ur magnetkontakten och varvat upp då låter det inget extra. Kollat och även bytt olja för säkerhets skull men samma oljud när den kopplas in. Några idér om detta ?
  8. Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten. Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd. Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?
  9. Komponenten är en MOS-FET BUK9535-55A kostar mindre än 10:- Går utmärkt att byta!!
  10. Då var problemet löst efter mycket mätande och letande. Någon tidigare ägare har bytt generator och bara klippt av kabeln för laddningssensorn(som går till + på batteriet), den gula kabeln på den nya generatorn satt direkt på B+ vilket den inte kan göra när man har VP:s laddningsfördelare. Nu visar panelen rätt och tjuter inte när man slår på tändningen.
  11. Har en Windy med två KAD32. När jag slår på tändningen på BB sida tänds varningslamporna 20 sek för att sedan slockna helt korrekt. När jag slår på tändningen på SB sida tjuter larmet efter 10 sek och oljetrycksvarningslampan blinkar, inga andra lyser. När jag kvitterar larmet är panelen svart. Alla lampor lyser som de skall vid larmtest. Har plockat bort enheten och ohmmätt både tempgivare och tryckgivare och båda verkar korrekta. Har också skiftat panelerna och får samma resultat, dvs samma fel på SB, så den är antagligen hel. Har ohmmätt kablen som går till D+ på generatorn, dvs den som skall ge en liten uppstartsström när man skall igång. 457 ohm på friska sidan, 73 ohm på felaktiga. Slår jag på tändningen har jag 2.4 V till jord på denna kabel på BB och 12.2 på den felaktiga. Ohmmätt de motstånd som ligger i serie med tändningen för att skapa startström, samma värde på båda sidor. Har bara ett gemensamt startbatteri för båda motorerna, men vad jag inte helt vetenskapligt kunde mäta så hade jag ingen laddning till startbatteri eller förbrukning på den felaktiga sidan, men när jag startade BB så fick jag 14 V. ( mätte bara på batteriet inte på generatorn) Är det ena generatorn som är sönder, eller något annat? Någon som har en teori om detta.
×
×
  • Skapa nytt...