Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

tenggill

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tenggill

  • Placering
    Kadett
  1. Tänkte följa upp hur det gick för oss. Vi bytte tank och bränsleledning fram till motor. Det var en del av problemet, men i huvudsak så var det matarpumpen som var kass. Vi fick byta den. Inte helt okomplicerat då gängorna in i blocket var slut så fick göra nya. Med ny matarpump på plats fick vi även kapa den gamla, fasta, bränsleledningen till förgasaren och satt en ny slang istället. Med lite kalibreringar startar nu motorn direkt, utan minsta choke och spinner som katt. Lärdom: För mycket luft finns inte, bara för lite bensin.
  2. Hej Alla. Tack för era svar, mycket uppskattat. Nu är motorn konserverad för säsongen och under sista turen så startade den samt gick fint. Vad vi gjorde var att plocka isär hela bränsletillförsel. Fanns mycket avlagringar och skit i ledningarna så det blir en ny tank till våren. Vi hittade inget uppenbart problem där vi kunde konstatera att där i låg felet men efter vi blåst rent allt med torrluft för att få ut skit, samt grundligt gjort rent förgasaren går hon nu bra. Förgasaren löste en finmek där vi byggde på med nya gängor. Eftersom hon går bra nu så förgasaren sitter där den sitter nu i specialupphängning så kommer jag kolla på flottören först när vi måste, men den såg ok ut från vad jag kunde se när den var av. Rörfiltret är ett filter vi har efter tanken och det var verkligen för gammalt och smutsigt. I samband med konserveringen så lyfte vi även bort limpan som såg helt ok ut. Det hade varit lite saltvatten i den och på blocket, mest troligt sen tidigare men inget som bör störa störa framdrivningen. Tyvärr satte vi på grejerna i fel ordning och de slangarna som går mellan termostaten och limpan trodde vi att vi kunde få på efter, men det var uppenbarligen fel. Detta ledde till att vi tog bort termostaten och där under såg det verkligen inte kul ut. Vi fick på allt efter och kunde provstarta motorn men tyvärr läckte det vatten emellan toppen och termostaten. Förhoppningsvis löser det sig med hjälp av en bricka till våren. Mvh
  3. Jag har själv inte haft Nimbusen, bara windy 22 sport och den har en rejäl kant, störst i klassen, om det nu finns en sargkantsklass .. . Vi har sovit 4 vuxna i bak och 2 i fram som mest på den med fällda ryggstöd, även om 3 är att rekommendera. På windyn är det som du skriver ett skarndäck, men med ett rejält grabbräcke runt hela rutan som det är på windyn var det aldrig ett problem.
  4. Statusuppdatering; Igår så började vi längst bak i tanken. Vi gjorde bränsleprov innan rörfilter och konstaterade att bränslet ser OK ut, dock lite legeringar eller liknande från originaltank så det blir till att sätta in en ny i vinter. Rörfiltret filtrerade en del men inte allt så det blir till att byta rörfilter. Vi lossade bränsletillförseln till matarpumpen / bränslefiltrer på motorn. Fortsatt bra tryck så inget stopp i bränsleledningen från aktern till motorn. Här var det mycket bös och skit, så vi hade isär denna och i brist på annat tvättade rent med 6-66 och startgas, både pumpen och anslutningsskruvarna. Vi lossade på bränsletillförseln till förgasaren och blåste rent ledningen tillbaka till filtret med luft på burk. Till sist tog vi upp förgasaren igen och återigen gick igenom munstyckena, flottören osv så allt såg bra ut. Konstaterade att mycket var smutsigt, mycket legeringar osv men samtidigt inget som såg extremt dåligt ut, inget som motorn inte startat på förut (även om vi vet att minsta lilla smuts i munstycket kan ställa till det). När vi till sist skulle dra igång motorn var det bara bränsletillförseln till förgasaren kvar att sätta på. Tyvärr drog vi några av gängorna, de var riktigt slitna, in till förgasaren så nu måste vi laga detta, allt köpa ny förgasare så sammanfattningsvis tog vi nog 2 steg fram och 3 bak. Vi kollade även cylindrarna via tändstiftsingången och båda cylindrarna, ventilerna och området runt om såg rent och fint ut. Inget saltvatten.
  5. Jag hade prutat ner en Windy 22 eller Nimbus 21 / 22 dc. Ett välkänd märke där de flesta kommer kunna ha åsikter och förslag om vad som ev kan vara fel om en olycka är framme. Fördelen med dessa gentemot många andra är solbädden. Kan lova att ni kommer spendera den mesta tiden på dessa och det gör även att ni kommer kunna sova 4 st på båten istället för 2. Lycka till!
  6. Hehe jag kan förstå det! Har funderat lite och rubriken är nog fel, det är inte för mycket luft utan för lite bränsle. På alla frågorna är svaret ja, men förmodligen för lite bränsle, därav att den går när vi stryper den så blandningen blir bättre. Vi får helt enkelt gå över tillförseln från tank till förgasare och se så att vi inte tappar tryck och sopp ngnstans där. Vi ser ju att det finns sopp i förgasaren (och gjort rent den med luft på burk) så rätt att det kan vara nålen som kanske har böjts och ställer till det i flottören. Try and error
  7. du har helt rätt, MB är det vi har, har ändrat i texten. Tack. Jag ska testa nedan ikväll och återkommer. Tack så mycket för nu, mycket uppskattat!!
  8. Hejsan, Sen vi köpte båten i våras har vi skruvat väldigt mycket på motorn. Problem med det mesta som vi med hjälp av google och sunt förnuft kunnat lösa men igår löste vi inte problemet. Motorn startar inte. Den driver runt men tänder inte. Kör vi i startgas tänder den på detta men går inte igång. Den har soppa fram till motorns filter och fram till förgasaren men sen blir det torrt. Vi hade isär förgasaren och gjorde rent den grundligt och blåste rent munstyckena. Fick bort en hel del legeringar och skit, sätter ihop den men startar fortfarande inte. Testar givetvis att starta med olika mycket gaspådrag men ingen lycka. Till slut går vi på luftstrypen och då hoppar motorn igång tillfälligt, precis när vi har strypt motorn helt så den inte får mer luft än det lilla hålet som alltid är öppet på ventilen. Så fort vi släpper på luft dör den och har vi den stängd går den ca 5 sekunder innan den dör. Någon som kan ha ett tips på vårat nästa drag? Innan vi började luften så var stiften snustorra och när vi väl fått igång den så sota dem igen snabbt. Förutom tidigare problem som åtgärdats så har vi fortfarande inte löst att den snor kylvatten och har ganska vit rök. Tack för tankar och kommentarer!
×
×
  • Skapa nytt...