linushj
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm linushj
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
663 profilvisningar
-
Nu har jag provkört båten och efter lite mindre justeringar känns det riktigt bra. Började dock lite sådär. Precis innan jag lyfte i den i båten bytte jag till ett brytarlöst system. Provstartade bara snabbt och konstaterade att det funkade. Så var dock inte fallet igår. När jag skulle ställa tändningen så misstände den brutalt över 3000 varv. Varvräknaren betedde sig också väldigt märkligt. Monterade då den medföljande dioden på signalkabeln till Varvräknaren, utan någon skillnad. Klurade lite på saken och förstod att fördelaren ska jorda i motorblocket. Jag hade ju dock målat så fint med 4 lager färg runt fördelarhålet. Drog en temporär jordkabel från en jordpunkt på blocket och till en skruv på fördelaren, problemet borta. Ställde tändning och skruvade lite på förgasare och tog en kortare provtur. Ingen vatten I oljan, temp låg bra och oljetryck ok. Tog upp båten igen och ställde in i garaget. Finlir med förgasarna får vänta tills i vår.
- 34 svar
-
- 1
-
-
Uppdatering. Oljekylaren renoverad med ny packningssats. Konstaterade också att det finns stora möjligheter att montera något fel. 2 kopparrör skall mer eller mindre vridas in i gavlarna på kylaren, samtidigt som allt ska träs över den långa oljefilterskruven. Troligtvis hade jag inte dragit åt alla skruvar första gången. 2 oljebyten senare verkar allt fungera. Motorn har varmkörts i garaget utan att mer vatten kommit i. Idag lyftes den in i båten, gick smidigt med hemmagjord kran. Återstår diverse kablar samt drev. Hoppas på provkörning nästa helg.
- 34 svar
-
- 2
-
-
Uppdatering: Kortvarig lycka visade det sig. Söndagen var vigd för att göra en varmkörning, kolla tändning och se så att allt var tätt. Startade fint som vanligt (för andra gången alltså), lät den stå på tomgång någon minut för att därefter varva till lite grann. Poff sa det så sprutade det olja från oljekylaren, i princip över allt, taket, cyklar och golv fick sig en dusch. När jag skruvade av oljekylaren från gamla motorn så såg jag att en extra tjock O-ring monterats, utöver orginal som ligger i ett spår. Tänkte inte mer på det utan monterade den igen på nya blocket på samma sätt. Det kändes faktiskt inte helt rätt och grämer mig över att jag inte beställde en packningssats för 42 kr. O-ringen som ska täta mot blocket känns lite slapp och tunn.(den i spåret). aluminiumhuset "bottnar" väldigt snabbt mot blocket. Som extra krydda visar det sig att oljan i motorn innehåller vatten... Detta efter ca 2 min körning totalt. Väldigt tråkig upptäckt. Arbetsteorin är att oljekylarens gavlar, som också har gamla o-ringar läcker och blandar vatten och olja. Möjligt att jag inte drog åt genomgående skruven ordentligt. Lite googlande stödjer teorin, men jag kan ha fel. 99% säker på att det inte är glykolvatten, utan "sjövatten" från tillfälliga vattenbaljan. Öppnade även kranen på avgaslimpan och där kom det ut, utöver vatten såklart även lite lite majonäsolja. Lägger med en bild på den otroligt dåliga montering av fel O-ring. Vad tror ni om teorin att vatten kan blandas med oljan i kylaren via dåliga O-ringar? Fortsättning följer.
-
Dags för återkoppling. Jag lämnade in mitt motorblock och topp till en motorfirma för att i första hand få ett kostnadsförslag och sen borrning och renovering av topp. Blocket dömdes snabbt ut, reporna i cylindern var väldigt djupa, osäkert om de hade försvunnit. Av en händelse hade firman ett b230 block, nyrenoverat ihop med en renoverad topp. Jag slog till på detta kit och förberede mig på diverse problem som skulle kunna uppkomma. Det enda som egentligen inte passat är vattenpumpen. Det löstes med hjälp av vinkelslip, fil och igensvetsning av ett hål. Kostnad: 419kr för pump och 200 för svetsning. Idag startade jag upp den, och efter typ 10 sekunders malande på starten gick den igång så fint. Bra oljetryck och inget uppenbart läckage. Nu ska den "bara" i båten igen. Det finns säkert bättre och mer "rätt" lösningar, men jag tror att min fejk-aq145 kan funka bra för mig. Jag vet åtminstone att hela bottendelen och toppen är i nyskick. Har även passat på att byta strutlager och knutkorslager i drevet. Bild på bastarden kommer inom kort.
- 34 svar
-
- 1
-
-
Bra tips. Jag tror säkert att b230 duger fint. Men som jag förstått det behöver jag modifiera vattenpumpen, och säkert något mer. Här en en tråd där någon gjort något liknande.
-
Den är absolut aktuell, men 40 mil bort, ej uppstartad efter renovering. Svårt att bedöma skick.
-
Det verkar tyvärr inte flöda över med gamla B23E på begagnatmarkanden. Finns dock gott om B230, men det verkar ju inte helt rätt. Nu är motorn i princip helt demonterad och skall in på bedömning hos motorrenoveringsfirma. Hoppas på ett vettigt prisförslag för borrning+nya kolvar samt en renoverad topp. Båten är i fint skick och jag tror kanske att rätt väg att gå är en helrenovering. En skrot-B23 kan ju gå sönder när som helst den också. Det får inte strula en sommar till
-
Lutar åt att leta efter en B23 bilmotor. För visst är enda skillnaden en annan kamaxel ? Och ev topplock med gjutnummer 405, alt 531.
-
Finns skador i ett av foderna tycker jag mig känna. Försöker leta efter ny topp, 405 och 531 verkar ju dock ligga lite högre i pris. Ska se vad motorrenoveringsfirmor tar för att göra iordning blocket. Lite kan jag skruva, men inte allt. Jobbar på kontor och har aldrig ens ägd en moppe.
-
Tack för info! Jag tror dock att jag ska försöka leta upp en annan topp, om den jag har nu är av fel modell.
-
Sitter en skylt på blocket, Aq145. Toppen är nog bytt för längesedan till fel modell. Tändningen är rätt inställt, i alla fall nu. Hur den var tidigare i livet är ju svårt att veta..
-
Nu är toppen borttagen och tyvärr såg det inte så roligt ut. Ganska tydligt var packningen skjutit(cyl 4) men dessvärre fanns fler problem. 2ans kolv har stora skador som jag inte kan förstå. Finns lite på 3an också, samt typ samma på toppen. Vad kan detta bero på? Noterade också att toppen har gjutnummer 160, alltså bytt någon gång.
-
Skulle du säga att limpan är helt skrot? Så här ser avgasporten ut. Hoppas få av toppen ikväll.
-
linushj började följa Problem med AQ145
-
Nu har jag lyckats få till lite båtmek. Demonterat diverse prylar, typ värmeväxlare och avgaslimpa. Limpan tror jag har sett bättre dagar. Så här ska det väl inte se ut?
-
Glykolresterna såg jag ganska tydligt på kompprovarens "mätpryl", och kunde ana att tåndstiftet såg lite renare ur än dom andra. Värmeväxlaren läcker aningen någonstans, är väl läge att ta tag i det nu också. Har dock haft koll på glykolnivån och fyllt på någon enstaka deciliter i sommar. Det var ganska tydligt att hela expensionskärlet, (plåtlådan med påfyllnadslocket) bubblade över vid gaspådrag. Ganska säker på att allt läckt ut den vägen. Hoppas få till lite mektid ikväll, återkommer med bilder
