Jump to content
Thursday 25 February 2021

BlueLob

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

1 Follower

About BlueLob

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

268 profile views
  1. Jag har också tvivlat lite när jag läst vissa svar
  2. Det värsta som kan hända är ju egentligen att man förlorar lite pengar och den tid man lagt på båten. Sen bör man kunna tillgodoräkna det man lärt sig (i tid och värde), vilket är massor för en nybörjare. Tack!
  3. Ja då, jag har kanske haft lite tur med det hela men känner mig inte lurad Jag tänkte göra precis som du säger, centrera ratten och sen försöka centrera drevet, om det är nu det som är fel. Det är ett OMC stringer med tru course och vad jag förstått med styrservo. Har försökt googla på justeringsmöjligheter men inte hittat så mycket faktiskt. Jag hoppas på att få sjösätta snart, men än är det inte gjort. Det har varit rätt svårt att hitta båtplats. Glaset är nog inga problem att lösa, jag tänkte ta loss glaset från andra sidan (bör vara exakt-lik) och använda den som mall.
  4. Jag har samma problem som du. Det ska gå att hitta serienummer om man har lust och tid att skruva isär motorn. Det har inte jag. Är det viktigt med serienummer? Enligt mitt försäkringsbolag så kan man rista dit ett eget nr.
  5. Tjena! Ursäkta för sent svar och länge sen sedan återkoppling. Det har trots allt varit semester och jag har lagt tiden på annat. Men här kommer lite vad som har hänt i varje fall. Hämtade hem båten på 30-trailer, det tog ca 8h eller något sånt, fick byta hjul längs vägen till bättre begagnade då de som satt på vare i dåligt skick. Fick dessutom köpa ljusramp, lgf-skylt mm på jula. När jag väl fick hem båten så gick jag genom båten invändigt, utvändigt och testade jag en del. Alla vitala delar, såsom motor, styrning, de delar som saknades på bilderna (tilt-lyften), dyvika, ja allt fanns med, även ett mycket gammalt lowrance ekolod. Jag fick köpa några packningar, skruvar, distanser och annat smått och sätta ihop de lösa delarna. Det var inte det enklaste att dels ta reda på hur det skulle sättas ihop men även vad som exakt saknades. Det tog tid att förstå och utföra det, även om jag inte kan påstå att det var svårt när jag väl förstod allt. Trots det så lyckades jag inte få tilten att fungera. Jag plocka bort tilt-motorn och testa den med gott resultat. Det finns en koppling mellan tilt-motorn och tilt-lyften som satt fel, åtgärdade den. Och den började fungera halvdant. Jag rengjorde alla kabelpoler, spruta på electric cleaner. Och nu fungerar tilt-lyften precis som från fabrik. Juste, jag har även fyllt på med oljor och fett på ett antal platser. För det fick jag köpa fettspruta på biltema. Motorn startar efter ca 4-5 försök, men sen går den fint när väl den kommer igång. Så jag har beställt och fått hem ny rotor, fördelartopp, kondensator, tändstift, tändkablar. Dem ska jag byta, därefter tänkte jag justera förgasaren. Har även nytt bränslefilter som ska bytas. Oljefilter är redan bytt. 2 av 3 batterier var slut, den 3e laddas ur väldigt snabbt men klarar att driva och starta motorn. Jag ska köpa 3 nya batterier och lägga i, så slänger jag alla de 3 gamla. Vid senaste startförsöket testade jag styrningen, den styr lätt och fint. Dock med ett fel, styrningen är inte centrerad eller vad man nu säger. Drevet svänger mer åt ena hållet, än det andra. ca 60 grader vinkel åt ena och 30 grader åt andra. Det bör vara 45/45. Jag vet inte hur man ställer in detta. Jag tog av kapellet och drog till skräddare med tvätt, det var inte lönt att laga eller tvätta, bättre att beställa nytt i vinter. Så jag tvättade det själv och spruta på biltemas kapellimpregnering. Dessutom har jag inhandlat lowrance lod och gps. Summa summarum. Jag har fått igång det mesta, båten är i helt ok skick, inte super skick men det fungerar för nu. Jag behöver fortfarande beställa nytt fönster.
  6. Varför bildar bensinångor i motorrummet? är det inte så att avgaserna tar med sig ångorna och resten ska vara i tanken? eller menar du att det ångas från bensinslangar mm? Mycket bra info! Tackar!
  7. hehe. Vad är din åsikt då? Tycker du är fantastiskt modig och fler skulle vara som du. Bara du är medveten om allt jobb du gett dig in på. Men av tråden att döma så har du ingen koll och köpt en pryl först och sedan börjar fråga vad du verkligen köpt. Önskar dig lycka till, det löser sig alltid. Du frågar i alla fall för att hämta kunskap och den finns här. Ett problem möjligtvis är att alla har olika åsikter och alla har inte rätt. Det gäller att "kryssa" rätt och förhoppningsvis följa rätt råd. Tack. vi får se nästa vecka hur det ligger till med renoveringsbehov av de vitala delarna
  8. Vi får väl se när TS har fått hem båten, det borde väl finnas någon form av garanti eller företag att återkomma till ifall drivlinan inte fungerar. Vet inte ifall ditt nick har något med det utmärkta rödvinet Montecillo att göra men det är något att rekommendera. /Micke W Ja skål på er! Garanti på något som ser ut som den motorn, brutat ärlig, kan han nog fet glömma Finns inget att glömma. Det finns ingen garanti.
  9. Här ska du nog vara jävl.. försiktig pga att impellern verkar sitta i drevet och verkar dessutom vara ett mindre företag att byta. Impellern får inte gå torr för då går den sönder. Som det ser ut på dina första bilder i tråden så verkar vattentaget sitta strax överväxelhuset, jag skulle nog göra som så att skaffa en stor tunna som du får ner drevet i så vattenintaget täcks. Propellern kan man ta bort för att få plats med drevet. Finns ju visserligen spolmuffar men svårt att få pumpen/impellern att suga vatten pga att muffen inte tätar mot drevet. Edit: Såg att G-ohm hade svarat med liknade råd. Jo exakt. Ett mycket bra tips det där med tunna. Undrar dock, borde inte motorn suga åt sig mycket mer än vad en vanlig trädgårdsslang hinner fylla upp?
  10. vg Javisst går det. Jag har dålig koll på amerikanska motorer och drev, men det är vanlgt att kylvattenintaget och sjövattenpumpen sitter i drevet, isåfall är det till att fixa en stor tunna att stoppa ned drevet i och fylla denna med vatten, samt att ha en trädgårdsslang som fyller på hela tiden. Det finns muffar man klämmer om kylvatteninteget också, men sådana har jag aldrig fått att funka. Om det finns ett sjövattenfilter innan pumpen, som sitter i motorrummet, så är det enklare, då skruvar du bara av locket på deta och stoppar med trädsgårdsslangen där, i rätt hål, det som leder mot pumpen, det andra hålet leder bakåt mot drevets sjövattenintag, detta är vanligare på europeiska motorer. Men jag tror att du har hela pumpen i drevet, kolla bilden ovan som någon länkade in från Youtube, där ser man att det är en sån dår muff ansluten, och ett himla söl med vatten runt i kring. Är det de enda då? vattnet för avgaserna då, vart hamnar det och hämtas ifrån? Är det sedan säkert att köra på land?
  11. Någon som vet om det går att starta motorn på land? Hur gör man då? menar såklart ifall jag ansluter vatten till motorn på något vis. Men vart ansluter man det?
  12. Vi får väl se när TS har fått hem båten, det borde väl finnas någon form av garanti eller företag att återkomma till ifall drivlinan inte fungerar. Vet inte ifall ditt nick har något med det utmärkta rödvinet Montecillo att göra men det är något att rekommendera. /Micke W Tack. ser faktiskt fram emot att få hem båten nästa vecka!
  13. Du har höga tankar om dina medmänniskor☺ Men snälla människor ska väl ha lite tur? Tyckte starten av tråden var lite för bra för att vara sann med bilder på ett vrak och någon som glatt skriver att det nog bara är lite småfix. Trasig framruta, trasig instrumentpanel, halvt drev, sönderrostad motor etc och sen en budget på 5000 kr. Luktar troll fortfarande, men jag önskar som synes ovan personen all lycka på vägen om det nu är sant. En vacker dag kan han ha en väldigt fin båt, men det krävs mer än 5.000 och en flaska polish.... haha. du måste förstå själv att du är lite pessimist i det hela. 1. 5000 skall multipliceras med 3,14. 2. framruta är småfix, att skruva in instrumentplanelen är små fix, 3. motorn har inte rostat sönder, det kan eventuellt vara rost i avgasdelarna men det behöver inte vara genomrostat. det går att hantera då. 4. drevet saknar delar ja. de kan väl få gå på några tusen om jag nu ska laga tilten detta år. 5. vad mer? kapell? det går att sy ihop. som sagt, jag satsar inte på att få Sveriges finaste båt just nu, snarare en som går i sjön så vi kan lära oss båtliv. det kanske inte ens passar oss. jag väljer att tro på säljarens ord, om att motorn är renoverad, såklart inte en ny motor, men att den fungerar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy