Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

wille_vh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wille_vh

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

677 profilvisningar
  1. Hej, Jag och min fru är intressenter på en Coronet 21 DC årsmodell 1973. Detta exemplar har de flesta originaldetaljerna kvar och ser fin ut på bilderna. Vi tänkte åka och kika på denna men det är vårt första motorbåtsköp. Vi har tänkt att ta med en med erfaren som kan hjälpa oss med vår egen besiktning. Ringde runt besiktningsmän, men de kollar inte särskilt på motorn menar de. Båtens specifikation är följande: Coronet DC21 ifrån 1973 Orginal badstege, ratt, stolar, lanternor, flaggstång m,m Jag är den femte ägaren på båten och jag har haft den sedan 2011 Motor:Volvo Penta 570 v8, 270hk årsmodell 1993 Drev:Volvo Penta 290 DP med powertrim Epoxibehandlat skrov, original gelcoat Då jag inte kan något om motorer (för tillfället) är detta mitt största huvudbry. Vad för checklista ska jag skicka till säljaren innan vi åker och kollar/provkör? Finns det någon ni kan dela med er alternativt skriva vilka saker vi bör fråga efter? Precis som flera motorkunniga jag pratat med sagt, är en Volvo Penta 570 v8, 270hk en "stenkrossarmotor" om den har skötts väl, kan alltså fungera lika bra som en modern motor om väl servad och konserverad. Att ej stirra sig blint på motorns årtal är inte viktigast. Så min fråga är helt enkelt om ni skulle kunna hjälpa mig lista punkter på vad jag ska kolla på/samt fråga efter gällande motorn. Om ni har övriga tips på vad vi bör kika på som typ torr akterspegel mottages detta gärna. Vänliga hälsningar, William
  2. Det är det jag letar efter, däcksluckor som inte är så dyra. Den ska helst vara i storleken av en portlight.
  3. Tja, Vill gärna sätta in en däckslucka i fören på min Triss Norlin. En liten öppningsbar, kanske rektangulär ca mått: 370*215 (som en Lewmar Portlight). Problemet är väl att dessa inte går att kliva på då de öppnas inåt? Det är så dyrt, kommer inte betala massor av tusen för att installera denna på båten. Köper gärna en begagnad. Ni ser på bild (placeras istället för ventilen i förpiken, centrerad). Har ni andra förslag på prisvärda däckluckor jag kan kika på. Eller förslag i övrigt?
  4. Intressant diskussion! Jag har funderat på detta rätt länge. Är själv född 1990 och är således vad jag antar den nya generationen inom båtägandet. Jag känner inte en enda utöver mig och min flickvän som har ägt en båt, eller rättare sagt är intresserade av båtlivet, vilket jag iof kan förstå. För att: Nya generationen (millennials) kallas ju ofta för "generation rent",och vill helst inte binda sig större ekonomiska investeringar. Alla våra pengar går ju åt boende, avgifter och amorteringar. Har svårt att se att den nya generationen skulle tycka det är värt att lägga pengar på allt jobb det innebär med båtlivet. Idag vill människor ha allt, då pratar vi resor, bil, barn, båt, landställe, lägenhet/hus. Förr i tiden får jag för mig att man ägde kanske en båt, eller ett landställe, eller husvagn. Vissa kanske la alla pengar på att resa utomlands. Men inte som det är idag, då fler och fler familjer verkar ha allt ihop, det är väl ränteläget och de höga lönerna som alla fall ger bilden av att folk är så jÄvla rika. Är det inte så att 30 % isch av alla bilar ute på gatan är privatägda, resten via leasing och företag. Det blir ändå intressant att se hur utvecklingen blir om några år när den äldre generationen inom båtlivet görs sig av med sina båtar. Jag har svårt att se den yngre generationen ta över där. Kostnaden är inte i proportion till vad man får ut av det (enligt min mening). Jag arbetar ideellt på ett båtvarv, får gratis uppläggningsplats och rabatterad bryggplats på Djurgården i Stockholm, pröjsar ca 3000 kr om året. Vi köpte en sketen finsk 17 fot segelbåt för 4000 kr med fällköl och 5 hk 2-taktare, rustade upp den med saker från Biltema. Den är fan i mig sliten, men jäklar ändå vad vi gillar den. Det är noll krav , kostar ingenting att äga den, går något sönder så silvertejpar man skiten bara. Hade den sjunkit så spelar det ingen roll. Det är ju friheten man vill åt. Skulle jag låna mer än 100 000 för något som sjunker så pass i värde hade jag bara haft ständig ångest. Och förresten, kollar jag vad man får motorbåt i prisklassen 100 000 kr är det ett skämt. Sverige, i synnerhet Stockholm får ju dagligen nya miljonärer genom startups och techindustrin, de människorna har råd med motorbåtar. Vi andra får fram tills man ha råd, rusta upp gamla vrak. Vilket är både kul men också rätt frustrerande. Därför finns det såklart roligare saker att lägga pengar på för oss yngre som att resa och vara fria. Eller vad tror ni ang. yngre generationen inom det svenska båtlivet? Sorry för jag spinnande vidare lite från huvudämnet, med det korrelera ju lite ändå..
  5. Hej, Ska låna en Buster Magnum årsmodell 1999 med en Johnson 150 Ocean Runner nu till midsommar. Ska köra från Djurgården till Möja ca (32 distans) med flera olika fartbegränsningar. Försöker ta reda på ca hur mycket bränsle det kan gå åt för en enkel resa? Har ni någon uppfattning, i stora drag? Mvh William
  6. Hej! Jag har vinterförvaring och bryggplats på Djurgården i Stockholm. Har för tillfället en sketen 16 fots 80-tals segelbåt som jag och min tjej använt relativt mycket för att kunna ta oss ut i Mälaren och Östersjöns skärgård och njuta av båtlivet. Vi fick den i princip gratis, köpte nya segel och den kostar ingenting i drift. Men har börjat snegla på en motorbåt istället för att kunna ta oss ut till tjejens landställe vid Möja, det är väl ungeför 30 distans jag kan tänka mig? Eftersom landstället ligger på en lite ö så är enda transportmedlet dit via båt. Min fråga är egentligen hur enkel båt kan vi ha för ändamålet att ta oss ut till landstället? Jag har några kriterier: - Ej kosta över 100 000 kr (detta eftersom jag ej vill belåna mig för ett fordon) - Enkel att sköta, får gärna vara mycket avskalad men måste alla fall ha en styrpulpit - Ny motor (alt. Ny beg.), låg driftkostnad och fräsch (så miljövänlig som möjligt, typ Evinrude E-tec?) - Helst aluminium Jag är väl medveten om att dessa kriterier är galna i förhållande till det pris jag är beredd att betala. I båtvärlden är ju 100 000 kr något man garvar åt. Men tror som andra sagt att om ska vi unga kunnna fortsätta med båtlivet som tidigare generationen så måste detta bli en möjlighet. Båtpooler i all ära, men särskilt billigt är inte det heller sett till användningstillfället. Har ni ideer på båtar eller motorer så tas dessa gärna emot. Mvh William
  7. Tack för era svar, Har nu insett att det ljusblåa är Gelcoaten. Rekommenderar ni mig att slipa ner allt ner till just Gelcoaten för att kunna lägga på en Epoxiprimer?
  8. Hej, Tack för era utförliga svar. Uppskattas enormt! Jag köpte båten förra säsongen i ett ovårdad skick. Skrovets lager är enligt följande i ordning när jag slipar: 1: a (Yttersta): Är den brunaktiga beläggningen typ alger i princip 2:a Röda, jag misstänker att detta är bottenfärgen 3:e Vita, är detta ngn form av Expoxi eller en bottenfärgsprimer? 4:e: Ljusblå lagret. Gelcoat?
  9. Hej, Har slipat ned färgen på skrovet (se bild). Ska slipa lite ytterligare för att verkligen få det rent. Nu är frågan. Jag har googlat en del men är fortfarande förvirrad. Är det ljusblåa s.k Gelcoat? Hur ska jag behandla båten inför säsongen? Jag har hört att man kan epoxibehandla under vattenlinjen. Är detta samma sak som att köps "epoxiprimer" på Biltema? Rollar man ut detta, sedan bottenprimer, sedan vanlig bottenfärg? Jag skulle gärna göra det mest miljövänligaste alternativet. Dvs ej använda bottenfärg över huvud taget. Vad skulle ni göra? Kan ni nämna några material/produkter. Förstår egentligen inte riktigt skillnad på alla olika produktnamn som Gelcoat, Topcoat, epoxi,, 2-komponent etc. Mvh//wille
  10. Hej, Har du kvar din Joe 17? Har också en som jag köpte i fjol. Vore kul att höra lite kring vad du gjort med den och kanske lite tips? Vänliga hälsningar, William
  11. Hej, Denna tråd skapas då vi är i behov av råd från er med mer erfarenhet än oss själv. Se bilder på pågående projekt: https://drive.google.com/open?id=0BwCBgFwv5wL9dGg3ZFpYS2FwZ0E Bakgrund till båten Förra säsongen (2016) fick jag & min sambo tillfället att ta över en mindre segelbåt med fällköl. Det är en Joe 17 från finska varvet Joemarine, tillverkad ca 1985. Den var i dåligt skick, med slitna segel & ful rent estetiskt. Den var dock fullt fungerande med helt ok rigg & relativt ny stadig Yamaha 5 hk med trycktank. Vi insåg snabbt att seglen var i så pass dåligt skick att jag beställde nya från en tillverkare i St Petersburg till en förmånlig kostnad. Dessa är helt ok, inga tävlingssegel eller högteknologiska på något sett, men måttade efter rigg & båt (gjorda i Dakron). Vi hämtade hem båten i Juni, han knappt fixa någonting & väl när de nya seglen hade kommit fram så var det dags att ta upp båten för säsongen. Dagsläge kring båten: Vi har under hösten/vintern tänk över vad vi egentligen vill göra med båt. Väl medveten att det inte är någon skönhet eller att segelegenskaperna är de bästa så går tankarna i dessa banor. I framtiden lär vi köpa en större & nya segelbåt. Förutsatt att vi verkligen tycker det är så kul som vi inbillar oss att det är. Den nuvarande båten ser vi som ett testprojekt att få känna på segling & båtlivet. Båten har förmodligen inget andrahandsvärde & vi kommer att ha lagt en del pengar på den. Vi ser två alternativ, 1) sälja de "värdefulla" tillbehören som segel & motor, sen skota åbäket. Eller satsa & göra den så fin som möjligt. Vi väljer i nuläget att satsa på att renovera den. Vision om framtiden: Nu när ni sett bilder så har ni fått en uppfattning om i vilket skick hon är i. Den är väldigt skitig. Vi vill alltså måla om allt plast utvändigt & invändigt. Täta alla tänkbara ställe med risk för läckage m.m. Trots att vi sökt en massor på forum & youtube är vi fortfarande förvirrade kring vilket materialval & tillvägagångssätt vi ska välja. Tänk er nu att jag & min sambo är 5 år. Kan ni nu beskriva vad vi bör göra för att lyckas. Till exempel. Vad är skillnaden mellan 1 -och 2-komponentsfärg? Vad är lackfärg i sammanhanget? Vad ska vi använda för färg inne i ruffen? (dvs. Direkt på glasfibern). Hur ska man slipa på plasten? Excenterslip direkt på? Kan man spackla över sprickor & håligheter med Glasfiberspackel från Claes Ohlson? Ja en massor av frågor helt enkelt. Därför tänker vi oss att det är lättast om ni kollar på bilderna & beskriver hur ni själva hade gjort. Vilket material & tillvägagångssätt väljer ni? Om vi får tydliga instruktioner hur man gör så lär vi klara detta & få båten rätt fin. Jag (som skriver) har hela våren på mig, med kvällar & helger, så tidsåtgången är lugn. Funderingarna som kräver råd är: 1) efter att vi slet bort inredningen i ruffen, syns nu glasfiberskrovets insida (se bild). Det är klister överallt, som vi vill få bort. sedan måla över direkt på glasfibern. Vad för färg använder man då? Går det att sprutmåla med denna färg? Vi struntar i isolering då vi endast kommer att övernatta på sommaren i båten. 2) plasten på ovansidan av båten, vad göra? Vilken färg ska användas? Går det bra att sprutmåla med detta? Japp, detta var alltså vårt inlägg i hopp att få lite bättre plan över hur vi ska gå tillväga. Svaret är ja! Vi är ett medelbegåvat stockholmspar i 20-årsåldern som nu behöver din hjälp för att fullfölja projektet. så börja smattra på tangenterna! Bästa hälsningar, William & Josefine.
  12. Hej, Söker ett vantspridarfäste till min Joe 17 rigg. Letar överallt men hittar inget bra alternativ. Har poppnitat fast en temporär lösning men vill på ett sätt ordna en ny hållbar för ett rimligt pris. Har ni några ideer vad jag skulle kunna göra. Se gärna bild bifogad. Mvh William
  13. Tack för hjälpen. Jag vill Cruisa, inte tänkt att kappsegla. Seglen nu är risiga. Hörde om ett företag Wawer Sails i Polen som tillverkar. Kanske lite billigare att vända sig till dem?
  14. Tjena, Jag har nyligen införskaffat en Joe 17. Söker nu nya segel. Är det tillverka som gäller eller går det eventuellt köpa nya (begagnade) segel som skulle kunna passa. Rigg 7/8 Matlängd: 660 cm Bomlängd: 230 cm Jag har tyvärr inte så många att fråga förutom er på detta forum så vore tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh// Wille Se specifikationer: specifikationer Längd ........................... 5,27 m Vattenlinjen ........................ 4,80 m Bredd .......................... 2,00 m Den våta ytan .................... 6,55 m2 Djupgående .......................... 0,5 / 1,0 m Förskjutningen av ...................... 480 kg Ballast ...................... 130 kg Storsegel ........................ 7,1 m2 Genua ........................... 8,0 m2 Jib ............................ 6,0 m2 Spinnaker ................... 16,0 m2 Stelhet Kapitel RM / HM ..... 1,95 Masthöjd ............. 7,4 m Hjälpmotor .................. utombordsmotor Designer .................. Hans Groop Tillverkare ..................... Joemarin / Salmon Gjord ................ Finland
  15. Hej, har en 17 fots segelbåt med centerbord, vars "köl" sticker ned 0,5 meter. Vet någon om det skulle gå med vanlig båttrailer, att höja stöttorna eller hur jag bör gå tillväga? Mvh Wille
×
×
  • Skapa nytt...