Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

johanwahlberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om johanwahlberg

  • Placering
    Kadett
  1. Jag skulle kunna prova att höja den ett steg i höst efter upptagning, men just nu ligger den i samma nivå som förra motorn vilket jag tycker borde ge samma resultat. Ska kolla nästa gång jag är ute hur den ligger i förhållande till vattenytan vid planing. Har du något tips på var jag ska börja om jag vill prova en 4-bladig? Jag behöver ju dels gå ned i stigning men 4 blad påverkar väl också varvtalet nedåt? Dessutom har de 4-bladiga (Solas alu) jag sett större/rundare blad jfrt med Yamahas smalare/spetsiga blad vilket jag förstått också påverkar varvtalet nedåt. Ang skummet så funderar jag på att skita i det eftersom jag bara räknar med att behålla båten en-två säsonger till. Jag tänkte ev provborra och se om jag kan få grepp om hur illa det är. Bränsleekonomin jag är ute efter handlar egentligen inte om ekonomi utan om räckvidd...
  2. Hejsan, söker råd angående trimvinkel och propellerval: Har nyligen fått på en ”ny” utombordare, Yamaha 70BETO 2t -89 på min gamla 5m Jofa-HT (som tyvärr är tung av blött skum o plyfa). Jag kommer upp i 5200 varv / 29 knop (rek wot 5000-6000), och då med tung båt och rätt mkt last. Planingen går långsamt och motorn låter ansträngd. Nuvarande prop är en 19” original Yamaha som jag funderar på att byta till en 17”. I funderingarna dyker en annan fråga upp; förra motorn satt fast monterad i innersta hålet, dvs bästa vinkel för att snabbt komma i plan, vilket också gick snabbt (hade dock liten propeller). Nu har jag powertrim, och intrimmad helt går det ändå långsamt. Väl i plan så trimmar jag ut men kan inte trimma ut speciellt långt innan aktern trycks ned och bildar större svall än tidigare. Det är inte förrän jag kommer upp i 24 knop (4500 varv) som aktern börjar lägga sig ovanpå vattnet ordentligt, men det kan väl inte vara så hög planingströskel? Med gamla motorn lade sig akter och allt tillrätta prydligt ovanpå vattenytan vid 20 knop och då med fast trimvinkel… Nya motorn är 10 år yngre och friskare, och med större slagvolym än den gamla 70-hästarn, men också 35 kg tyngre. Kan tillägga att jag modifierat aktern för att rymma den nya långriggade motorn men kavplattorna sitter på samma plats, i linje med kölen eller någon cm under. Hur påverkar detta mitt propellerval? Jag är egentligen ute efter bränsleekonomi, snarare än toppfart, men det är trevligt med lite snabbare planing. Kan 4-bladigt vara något? Har hört att det både kan ge bättre ekonomi och kontroll i låga farter. Jag har sett att det finns kloka och kunniga här som säkert kan ha tankar om detta…. Hoppas…
  3. Gillar din lösning, men fastnar mentalt i att behöva göra hål i skrovet, dra jordkablar osv. Vill inte heller ha tankhålet direkt på tanken inuti båten pga bensingaserna. De mindre portabla tankarna tar jag ju ut å fyller utanför båten... Hittar ingen bra bild nu, förutom denna urgamla beskrivning. Min båt har dock endast hälften så många stuvfack, och större flyttankar - kanske en tidigare årsmodell. Ska försöka ta en bra bild i helgen. Jag misstänker att jag bara får plats med en fast tank på ca 35 liter och då får jag ju bättre kapacitet med portabla på 25 liter. I så fall har jag besvarat min egen fråga... Återkommer med bild till helgen.
  4. Om du känner dig trygg med din process så för all del. Misstänker att min lösning blir två 25L tankar trots allt. Blir ändå totalt 6 liter mer än förra säsongen Däremot ska jag nog skaffa mig en hävertpump.
  5. Jag inser att jag pratar svepande om flera bensinrelaterade delproblem som är svåra att lösa med törstig motor i liten båt full med flytskum, som dessutom vill kunna åka långt. En nästan omöjlig kombination börjar jag känna...
  6. Tack för många intressanta svar! Bjaerven: hävertslangen är nog bra, men den är väl inte gastät? All bensingas som finns i den tomma tanken som ska fyllas på kommer tryckas ut när soppan rinner in i den, och lägga sig i båten. Det kan man kanske göra på en brygga/klippa, eller möjligtvis i mitt fall om jag klättrar över med både tank och dunk på fördäcket där gasen i stället rinner ned på sidorna av båten eller blåser bort. rejas: Jag kanske överskattar risken med att få soppaslut. Har varit med om att motorn inte ville starta på en lång stund efter tankbyte, så jag är lite nervös för att det ska hända. RickardE: Jag vet inte vad det är för bränslemätare du menar, men det låter lovande. Har du en länk möjligtvis? Ang två tankar ihopkopplade; detta system slutar väl fungera om den ena tanken tar slut? Måste man ha nån speciell pump till en sån lösning? Tyvärr tror jag bara jag får plats med ena tanken liggandes i korrekt "sug"-position i taget, men kan möjligen bli lättare med två jeeptankar med anslutning som någon nämnde.
  7. Hej! Vi har en liten, knappt 5 m, gammal och sliten men fungerande HT som vi åker på skärgårdsutflykter och övernattar nån enstaka natt i. Har nu kört en säsong med 2 st 22-literstankar som båda läcker. En tank brukar räcka på utresan med bra marginal (kör ca 12-15 nm på ca 1 l/nm förbrukning. Sen byter jag tank inför hemvägen, så jag kommer hem med två nästan halvfulla tankar. Nu är jag dels less på dessa gamla tankar som slabbar, och dels skulle jag helst vilja ha en större tank på typ 50 liter så jag kan ta mig 20+ nm och hem utan att behöva fundera på att soppan ska ta slut mitt en farled etc. Har dåligt med utrymme. Får bara plats med en 25l-dunk i taget i utrymmet framför akterspegeln/under utombordaren (har sneglat på Scepter 25l som finns på SeaSea bla). Den andra kan stå på durken framför. Men då måste jag hålla koll på nivån och byta vid rätt tillfälle vilket är svårt med de taskiga nivåmätare som finns i dessa sorters tankar. Jag vill inte lägga tid pengar på att installera en permanent tank i en så pass sketen båt (skulle behöva kapa ur och rensa flytskum). Det finns någon typ av halvportabla tankar i röd plast på runt 45 liter och uppåt, Scepter, som har påfyllningslock och anslutning som en portabel tank, men saknar handtag. Dessa verkar livsfarliga, eftersom de är så stora att de måste fyllas på plats i båten (utan tanklocksanordning på däck), vilket skulle pumpa ut 45 liter bensingaser i durken... Någon som har en ide om hur dessa är tänkta att användas? Hur gör ni som har mindre båtar men som vill åka långt? Knallar ni bak och kollar nivån hela tiden och ger upp tanken på att kunna slappna av på sjön?
×
×
  • Skapa nytt...