Jump to content
Saturday 04 December 2021

RobertR

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About RobertR

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

336 profile views
  1. Alltså byta lite olja och så kan jag nog lösa men inte riva hela motorn och mer avancerade prylar. Vad är det du tänker man får vara inställd att meka med? Jag tänker vad är det som brukar jäklas/gå sönder/slitas ut. tack för ditt svar förresten 😊
  2. Hej, Familjen har börjat bli sugna på att testa på båtlivet lite mer på somrarna. Jag har mest erfarenhet av mindre strypulpetare och där tänker jag att jag vill ha en så modern motor som möjligt. Men nu bill vi ha nått man kan bo några nätter i och vi har inte bråttom. Är väldigt förtjust i Tresfjord sniporna. Sitter och kikar på en 28:a från 1978 med en VP 130 hk från 94:a. Är det ett total lotteri med en sån motor eller vågar man? Jag varken kan eller vill ligga och meka själv. Lite tänker jag att dessa motorer körs rätt lungt och inte varvar så mycket och därmed kanske håller bättre. Men det är ju en killgissning. Alla råd kring hur jag skall resonera kring en äldre dieselmotor skulle vara väldigt uppskattade! //Robert
  3. Min Yamaha 30 hk från 1990 verkar inte ladda nämnvärt. När jag mötte på mitt startbatteri (motorn av) så visade voltmätaren ca 12.9 V i gen förändring när motorn var igång. Mina första frågor är: Hur mkt kan jag förvänta mig att motorn laddar? Hur/var mäter jag på motorn om den laddar. Skulle vilja utesluta att det är kablarna som är boven i dramat. Gissar jag rätt när jag tror att startmotorn även fungerar som generator vid drift? Alla tips erfarenheter mottages med stor tacksamhet! //Robert
  4. Nu verkar detta ha löst sig. Efter alla tips så började jag med att koppla en cykelpump till skvallerslangen (om den nu heter så). Pumpade hyggligt mkt och sedan dess har jag haft kylning. Körde motorn en massa timmardenna vecka och den går som en klocka. Däremot har jag problem med laddningen.... tror jag skapar en ny tråd för det. I alla fall, stort tack alla för ert engagemang. //Robert
  5. Ok, ja då får det nog bli att stoppa i en ny termostat. Jag förstår ju oxå att den Hsr ett syfte. Får googla avgasmantel //R
  6. Ja, den har ingen termostat. Jag överväger att montera en, men har fått bekräftat av en erfaren båtmekaniker att det inte är särskilt akut utan rätt vanligt att folk kör utan på dessa motorer. Så det kanske är dumt att köra utan, men avsaknaden av termostat borde väl inte vara orsaken till bortfallet av skvallerstrålen?
  7. Faen! Nu behöver jag allt ert stöd. Efter att dubbelkollat impellern, sköljt alla kanal efter bästa förmåga så startade vi motorn med spolmuff. Motorn startade och gick fint med en ok stråle. Kanske tyckte jag den var lite "ryckig". Idag la jag i båten i vatten. Startade motorn, skvallerstråle i typ 3 sekunder sen försvann den. Slangen innanför inte tät. Lät motorn gå i nära en timma, körde några korta rundor (några hundra meter varje gång) och motorn blir aldrig varmare än typ 30-40 grader (upplever den som knappt ljummen) när jag hållerhanden mot motorn vid tändstiften och lite var stans. Kan motorns kylning funka utan att skvallerstrålen funkar? Blir inte klok på detta... //Robert
  8. Termostaten? Jag har fått lite tips att termostaten kan vara kass och att det går utmärkt att köra utan den på dessa motorer. Två tankar: 1. Hur ser ni på att köra utan termostat? 2. Läste i ett forum att vattnet i skvallerstrålen inte går via termostaten så frånvaro av stråle inte borde ha med trasig termostat att göra. Vad tror ni här?
  9. Ok, termostaten borde jag kunna hitta. Har tagit liss slangen vid nippel, ingen skillnad bara lite droppar. Tack för tips! Kommer du på nått mer så tveka inte att höra av dig igen :0) //R
  10. Ursäkta att jag var otydlig där. Samma bara droppar oavsett tomgång.
  11. Jag har alltså en 30 hk 2 takt från mitten/slutet av 80-talet som krånglar. Motorn startar direkt, och går jämnt och fint. Men någon kylstråle finns inte, bara enstaka droppar kommer ur slangen. Även när jag tar loss den från plast nippeln på motorn. Enligt förra ägaren byttes impeller förra sommaren. Och den gick fint i höstas. Vi hade ur impellern idag och den ser ok ut. Båten har vad jag vet stått i frostfritt garage hela vintern. Igår när den startades i sjön så gick den igång kalasfint och under några sekunder (på något höjd gas i friläge) var kylstrålen stark och fin. Sen försvann den. Under kåpan ser motorn ut att vara i väldigt fint skick (insidan vet jag tyvärr inget om...). Vad jag har hört så har dessa 3 cylindriga Yamaha motorer väldigt gott rykte och jag hoppas såklart kunna lösa detta. Men var börjar jag? I och med att kylstrålen en kort stund var stark så ligger det ju nära till hands att tro att kylkanalerna inte är igensatta? Alla tips och råd kring detta mottages med största tacksamhet!
  12. Jag skall i dagarna åka och titta på en liten båt. Den är enligt uppgift byggd i Norge och ca 5,5 meter lång. Enligt säljaren så finns det ingen liten fastnitad bricka som anger typ, rek. motor och liknande. Jag har mig veterligen aldrig sett just denna modell tidigare, men kanske någon här kan hjälpa mig att identifiera den? Tack på förhand! //Robert
  13. Ok, ja det är ett alternativ. Tack för svar!
  14. Ja, det är ett "köpe fäste" av modellen High five jag har lagt in som en bild. Men de vill ha drygt 4 tusen för ett sådant, och då tror jag att jag kan bygga/beställa ett billiggare själv. Det är just akterns status jag har lite betänkligheter kring. Det är just därför jag frågade om tips och råd hur jag bäst förstärker den. 4000.- jag svetsade ihop en "bracket" till en kompis för 700.- dock inte i rostfritt, utan han får ordna med varmgalvning själv. Kalle Precis så tänker jag också. Det känns ANINGEN matigt...
  15. Det är inte min båt på bilden, bilden visar den typ av fäste jag vill bygga. Båten är godkänd för max 50 hk. Men skrovet är i behov av viss restaurering så då tänker jag att man kanske skall passa på att förstärka kritiska punkter.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy