Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

tukkla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av tukkla

  1. Har en Yamaha 60hk -95 där jag precis bytt impellern. Ser identiskt ut som på denna och även gjort liadant förutom att propellern inte togs bort. När jag startar motor finns inte den där vatenstrålen bak på motorn som skall finnas där. Visst skall man se den direkt från start även om termostaten inte öppnat? Har plockat isär det igen och det ser korrekt ut. Vad kan jag missat? Testade att ligga i växeln och propellern snurrar.
  2. Håller inte alls med om att en utombordare som är 10-15 år är i slutet av sin livstid. Sköts allt som det skall har den många år kvar,
  3. Sådan här kanske https://www.m.nu/kontakter/vattentat-skarv-scotchlok-314?nosto=productcategory-nosto-1 eller denna https://www.m.nu/kontakter/anslutningsklamma-wago-221-2-anslutningar
  4. Båten har nu varit i en vecka och hittills har inget vatten kommit in. Är en helt annan båt och även klart annorlunda än när jag köpte den för 2 år sedan så det måste varit läckage redan då fast inte så mkt som det blev efter den här vintern. Lite överdrivet så räcker det med att dutta till på gasen så planar den med mig ensam och trimningsvikeln är inte heller så noga med längre. Vill tacka Mange249 för att du fick in mig på rätt spår.
  5. Jo du har helt rätt men resten av listen ser bra ut och tänkte ta tag i den biten til hösten. Nu vill jag ha i båten och ganska övertygad om att alla andra kvarvarande skruvhål är täta. Även de övriga 4 skruvhålen jag lagt igen var helt täta och det såg bra ut där. Sedan är det bara sandpapper, pensel o färg som skall fram så det löser jag busenkelt. Tråkiga/jobbiga är att ta bort listen. Blir en del kapande och framförallt skrapande för att få bort tätningsmassan.
  6. För att det är bara lagningarna som skall slipas och målas. Allt annat är bottenmålat.
  7. Tog bort sista metern och satte igen 5 hål. Endast ett av dem har haft läckage. Skall slipa, bottenmåla och sedan är det upp till bevis 😀
  8. Dragit upp båten idag igen och mätte inte men uppskattar att det var ca 100 liter. Det efter drygt ett dygn. Den här gången lät jag båten torka på utsidan innan den tömdes för att se om det läcker ngt ur båten. Det gjorde det så nu vet jag var det läcker 😀 Sitter en metallist längs hela kölen (eller vad det nu heter) och tog för givet att den är limmad men det är den inte. Den är skruvad. Minst en skruv har tappat fästet och så har havstulpaner växt mellan metallisten och båten så listen är några millimeter ifrån båten på en del ställen. Framdelen ser ok ut så det är sista metern eller så som måste åtgärdas. Har lite olika optioner men vet inte vad som blir bäst: - Ta bort hela listen längs hela båten, inkl främre delen som verkar sitta bra. - Kapa sista metern och limma dit en ny. - Kapa sista metern men inte sätta dit ngn ny Hur skall hålen tätas? Är det epoxy som gäller eller funkar det att spruta in Sika291?
  9. Nyfiken fråga, varför är det billigare för alla som inte kör jättemkt?
  10. Om det läcker in mellan skroven, hur kan jag se det då? Edit: Förövrigt håller jag med dig om att det är inget litet läckage
  11. Ni som gjort denna uppgradering, är det någon som har gjort någon jämförelse med en original 115hk? Förstått det som att 75hk kommer upp i ca 107 men 90 till 115. Märker man av dessa 8hk som saknas? Båten i fråga är en Ryds 568 GTI. Ni som uppgraderat en 75/90, vad har ni bytt till för propeller?
  12. Tömde precis ur ca 100 liter vatten. Helt övertygad om att det är ngt annat än kabelgenomföringen. Skall låta båten fyllas igen och sedan dra upp den för att kolla om det läcker ut från den och isåfall var. Kunde gjort det nu men var sugen på att se hur mkt vatten det var i den.
  13. Kom på att jag hade en tub Sikaflex 291 sedan bytet av dyvika. Tätat kabekgenomföringen och skall ta upp båten i helgen för att tömma ur vattnet. Håller tummarna men tror som sagt inte att detta är huvudorsaken.
  14. Håller med. Kikade vidare och det blir en sådan här istället http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Marintatning-2000040775/ Muffen är korekta sättet men enklare o snabbare att iallafall testa med marintätningen
  15. Var precis och undersökte styrvajerns genomförning och det är ett "glapp" på ca 5mm så där är definitivt en orsak om inte den enda. Skall köpa en bälg men den du länkade till Christer, är lite för stor. Hålet sitter där skrovet börjar runda av mot aktern samt det sitter ganska nära skarven mellan skroven. Kanske funkar att trycka in silikon stället? Sedan lutar styrvajern svagt nedåt mot genomförningen så allt vatten som hamnar på den har en tendens att rinna in.
  16. Japp, liggger ockå med aktern utåt dvs mot vågorna. Tror också det läcker vid styrkabeln men försår inte hur det kan bli sådana mängder den vägen på så kort tid. Vad menar du med "täta runt infästningen mot motorbrunnen med Sika"? Är det bälgens infästning mot skrovet du menar?
  17. Firefish, inte säker på att jag ser det rinna ut. Tömde ut ungefär lika mycket som det är i nu efter vinteruppställningen. trucker1, ingen aning om det är flytskum. Är iallafall en massa vatten som inte är bundet i flytskum. Var ute en sväng idag och så fort jag drar på så att båten reser sig kommer det in mycket vatten i utrymmet under där man sitter och tankarna är placerade. Vattnet befinner sig mellan skroven men det finns en öppning i aktern. Gissar att den är där för att man skall se när det är fyllt mellan skroven. Ställen där jag kan tänka mig att det kommer in: - Självlänsen. Har öppnat luckorna till dessa men kan inte känna på slangarna att de är blöta. - Bultarna till motorn. Ja det var ytterst lite fukt kring dem på insidan. Skulle kunna vara kondens från allt vatten mellan skroven. Svårt att se att ett ev läckage skulle kunna släppa in så mkt på ett par dagar. Är alltså gissningsvis ca 50 liter sedan i lördags. - Vajergenomförning. Skulle mkt väl kunna släppa igenom vatten och framförallt vid gasavslag då det kommer upp mkt vatten här men känns som det är för mkt vatten som kommer in för att det är här. - Kabelgenomförningar. Sitter för långt upp. - Spricka i skrovet. Iinte vad jag såg när jag bottenmålade och isåfall kan jag tycka att vattnet borde runnit ut under vintern.
  18. Sjösatte i lördags och igår när jag kikade efter är det fullt med vatten mellan skroven igen. Ingen aning om det kommer in vid körning eller även då den ligger stilla. Det är sjövatten och inte regnvatten. Ingen aning om var jag skall börja söka efter läckage??? Kan tycka att relingen bak ligger lite lågt och om jag drar av på gasen hastigt kommer det upp en massa vatten kring motorn. Vet inte om det spelar roll. Kan en båtfirma på något sätt hitta var det läcker?
  19. Kanske ute på hal is men varför kör han den i en hink med vatten om den inte är vattenkyld?
  20. Kan också tycka att 25 knop med en 4-taks 50hk på den båten låter rimligt. 30 knop låter svårt att nå.
  21. Var ca 45 liter totalt. Hissa motorn ett hål också så borde det bli skillnad. Japp ny dyvika skall monteras. Hoppas det fortfarande finns att köpa med samma hålbild Tack för tipset ang vatten mellan skroven
  22. Pluggen sitter fast och kan inte få bort den men däremot fick jag loss hela dyvikan (googlade jag fram att det heter). Fick skrapa en del bottenfärg men fick fram de 4 små rostfria skruvarna som togs bort. Lite bändande så lossnade den. Tömde ur ca 45 liter vatten som var brunaktigt och luktade lite skumt. Kan dessa 45 kg påverka så mkt? Sedan kan man ju fundera på hur det kommit in och hur länge det varit där.
  23. Har undersökt lite och det sitter en bottenplugg längst ner på aktern. Har nog aldrig varit lossad och övermålad massa gånger så den kan jag nog glömma att få bort. Under sittplatsen längst bak i båten finns det en öppning mellan skroven och skickade ner en slang och använde en manuell pump. Har fått ur ca 15 liter vatten men tröttnat så skall fixa en elektrisk pump imorgon så får jag se hur mycket det är. Fortsättning följer... Men har i vilket fall som helst beslutat mig för att höja motorn ett hål.
  24. Jag har bara haft båten 2 säsonger och har varit likadan hela tiden. Vet inte hur det var innan. Hur vet jag om det är vatten mellan skroven? Finns inget annat där bak än två 20 liters tankar och batteriet. Nej motorn är inte komptestad. Min uppfattning är att motorn går som den skall dvs finns inga misständningar el dyl. men dålig komp är ju svårt att "höra".
×
×
  • Skapa nytt...