Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Tale

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tale

  • Placering
    Kadett
  1. Efter att ha funderat lite mer efter att ha läst mer kommentarer så har jag kommit på lite mer frågor: Går det att sjösätta 8-9 meters båtar från ramp eller är det oftas att man använder kran? Är det någon som vet vart någonstanns gränsen går för sjösättning med ramp? Transporterar ni era båtar med era bilar eller krävs det att man hyr transport av dessa lite större båtar? Hur förvarar ni era båtar över vintern och vad kostar i snitt förvarningen om ni hyr plats? En annan ska jag funderat på (har funderat och tänkt om MYCKET sedan denna tråden startades) är vad ni tycker är en "bra" längd på en båt man skall tillbringa längre tid i. Är 8-9 meter i minsta laget för 2-6 personer?
  2. Låt mig ge ett (enligt mig) Stort tips: Vad du än köper, köp en båt med Mittpulpet! Alltså, där konsolen sitter i mitten av båten (både på längden och bredden så att säga). Det finns två stora fördelar med detta: 1) Om du kör båten själv så kommer båten inte luta, vilket är garanterat när styr/gasreglage sitter på sidan. Genom att du kan centrera din vikt i mitten av båten så ökar körupplevelsen med ca 120% 2) Mittpulpeter är ofta också centrerade runt mitten av båtens längd (dvs, pulpeten är inte placerad längst bak i båten). Detta för med sig två fördelar. Den största fördelen är att du "ser" mer när pulpen är centrerad på längden, dessutom planar båten mycket lättare om man kör själv. En lite mindre fördel är att passagerare kan sitta och mysa i aktern (som ofta har en soffa). Jag skulle vilja rekommendera Sting (https://www.sting-boats.eu/en/). 530S eller 485S är mycket fina modeller. Dessa kommer från Norkapp i Norge med E-tec Optimax motorer som helt underbara enligt mig (men det är ju så klart bara min åsikt)
  3. Det är oerhört intressant att läsa era kommentarer. Att få reda på dessa typer av detaljer som ni debaterar är väldigt värdefulla och sådant som ja anser är svårt att få reda på på andra sätt. Jag har nu sammanställt en lång lista med många av de poänger som kommit upp här som jag nu utgår ifrån. Kan tillägga att jag inte planerat byta båt detta året utan jag det blir tidigast 2019. Jag gillar att vara ute i god tid
  4. Jag kan inte annat än att tacka för alla ytterligare svar. Jag har verkligen fått mig många tankeställare. Särskilt detta med drev kontra rak axel. Det hade jag aldrig ens funderat på innan. Jag trodde faktiskt alla/de flesta motorbåtar använde drev och att det mest var segelbåtar/motorseglare som använde rak axel.
  5. Tack! Mycket fina tips för någon som inte ägt en större båt! Jag trodde att alla lite större båtar gick på diesel? Är detta något som kanske var sant tidigare men att bensin blivit mer populärt de senaste årtionden? Varför har bensindrivna båtar större brandrisk? Jag förstår att bensin är mer lättantändligt än diesel men tankarna är väl ämdå skyddade? Vad innebär att en toalett har däcktömmning? Jag antar att man kan tömma den från däcket men hur görs det? Varför anser du att toalett skall ha däcktömmning? Vad är nackdelen att inte ha det? Jag har för mig att det kom en lag för några år sedan som sa att fritidsbåtar inte får tömma sina septiktankar till sjöss (vilket låter som en bra idé), är däcktömming viktigt ur denna aspekten?
  6. Tack så mycket för dina svar. Jag inser att mina frågor kanske var svåra att svara på generellt, men det skadar ju aldrig att fråga Jag tycker du har många bra poänger i det du skriver. Speciellt att jag borde utgå från mina tilltänkta krav och leta något som passar dom. Ratar du kapell för att det helt enkelt kan bli för kyligt här i sverige? Även om man sover i ruffen? Eller menar du om man bara har kapellet som tak och väggar? Du undrar vart jag kommer köra, tycker du det spelar någon roll för val av båt? Varför? Ska man tänka på något speciellt om båten skall klara lite mer öppna vatten? Jag kommer att ha båten i Värnern. Så jag kommer hålla mig där mest, men förmodligen också göra utflykter på Göta kanal och Göta älv. Tycker du jag ska fundera på något speciellt för dessa omständigheter?
  7. Hej! Jag går och filurar på att byta upp mig till en lite större båtmodell (jag tänker ca 8-9 meter med möjlighet att vara ute i 1+ vecka för under 500,000 kr). Jag/familj/släkt har alltid haft mindre båtar (ekor, styrpulpetbåtar och daycruisers) så just nu försöker jag orientera mig kring vad som finns men det är ganska lurig att få en bra översikt och informella tips. Jag tar tacksamt emot alla tips från er som har båt i den klass jag letar efter. Här följer några frågor som jag gärna tar emot svar på: Något båttillverkare, modell och/eller årsmodell man skall kolla extra noga på eller undvika? Finns det något skrov eller årtal på skrov man skall undvika. Exempel: nyare mindre båtar (kommer inte ihåg årtal nu) har alltid flytelement så båten i princip inte kan sjunka vid ett "total skrovhaveri". Finns det liknande idéer eller uppfinningar som i princip alla båttillverkare annamade vid något årtal? Finns det någon tillverkare av motorer och/eller årsmodell(er) man skall undvika? Vad jag menar är; motortillverkare kanske lärde sig en viktig läxa något visst årtal som gjort sjösäkerheten över lag bättre bland alla tillverkare. Eller det kanske finns någon motortillverkare som alltid varit pålitlig, där reservdelar fortfarande tillverkas etc. Eller kanske någon motortillverkare som man verkligen skall rata på grund av deras historik av att vara mindre tillförlitliga? Finns det något man skall vara extra vaksam på när man köper en båt av den typ jag letar efter? Jag ser många bayliners till salu på andrahandsmarknaden vilket gör att priserna ser attraktiva ut. Vad tycker ni om bayliner? Jag har läst att dom hade grava problem på 80/90-talet med produktionskvalité. Har det blivit bättre? Sämre?
  8. Nu har jag haft lite tid och löst problemet. Felet var att kopparen i kablarna på kabelskorna till batteriet hade korriderat och motorn fick helt enkelt inte tillräckligt med ström. Jag har lärt mig en viktig läxa som jag tycker kan vara värt att dela med mig av. Som jag skrev i mitt första inlägg fungerade powertilten finfint men det var när jag vred på nyckel till startmotorn som allt lade av. Jag gissade då på att nått elektriskt hade hänt i motorn men tydligen så var det väl så att något hände i kablarna när startmotorn skulle ha ström. Ena sekunden funkade allt och i nästa funkade inget. Jag skalade av och klippte bort den korriderade toppen av kablarna och monterade på allt och då fungerade allt sedan. Tack för alla tips! Bifogar en bild på problemkabeln
  9. Tack för alla svar. Jag har ett nytt batteri hemma som jag ska testa med i veckan. Ska även byta kontakterna på sladdarna som går till batteriet och se om det hjälper (de är lite ärgade men har funkar klockrent tidigare år).
  10. Tjenare! Jag sjösatte min Askeladden 500 med en 90 hk Johnsson från -92 idag. När jag skulle starta motorn för första gången för i år tände motorn till en gång (precis som att startmotorn vred runt kolven en gång) sedan var allt dött. Inget hände när jag vred på nyckeln och powertilten var död. Jag kopplade ut batteriet (som jag laddat i ca 40 timmar innan), kontrollerade alla sladdar och kopplade på batteriet igen. När jag vred på nyckel efter detta hände samma sak som första gången. Sedan funkade inget igen. Oavsett vad jag gjorde efter det var allt dött. Powertilten funkar inte, tilt-kontrollen som sitter på motorn funkar inte och inget händer när jag vrider på nyckeln. Batteriet är ganska gammalt. Kan det vara så att batteriet laggt av eller har det hänt nått i motorn? Jag har en elmotor som jag använder för trolling som jag kopplade på batteriet och den fungerade utan problem. Jag funderar på om det är så att batteriet orkar driva elmotorn men inte startmotorn/powertilten. Kan det vara så? Eller är det mer troligt att det är något fel på motorn? Några tips för en annars händig person eller måste jag ta upp båten och köra den till en expert?
×
×
  • Skapa nytt...