Jump to content
Thursday 13 June 2024

pareken

Medlemmar
  • Content Count

    1
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About pareken

  • Rank
    Landkrabba
  1. Hej Bytte min gamla trotjänare i vintras. En VP 200D V8 åkte ut med drev och allt och i åkte en VP 225 gxi EDC av modell 2008 med ett SX drev. Båten en Nimbus 21 DC från 1987 går bra med den nya motorn även om den känns lite svajjig i högre farter. Monterad med konverteringsplatta från VP för byte av drev 290 till SX. Men, jag har problem med batterikraften. Den äter batterier. Jag lämnade troligen båten förra veckan med huvudströmbrytaren på (osäker) idag hade jag inget kräm alls. Jag startade med kablar och körde 30 minuter. Hoppades på att den skulle ge laddning i batterierna. Men icke. Lika dött när jag väl la till vid bryggan. Alla gamla kablar, relän och brytare är kvar sedan original. EVC intrumentet gav under färd en ganska varierande information om strömstyrkan oberoende av varvtal, Lurar på om jag har dålig kapacitet på generator eller om kablar/relän måste bytas. Dubbla batterier kanske är tufft att ladda. Mina frågor: Ska en vecka räcka för att dra ur friska batterier utan att stänga av huvudbrytarna, eller tjuvdrar det? Kan den varierande voltuppgiften på EVC indikera att generator eller relän är kassa. EVC indikerade mellan 11.8 och upp till 13,7 oberoende av fast. Hur kan jag felsöka? Tacksam för alla tips
×
×
  • Create New...