Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

_Frippe_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om _Frippe_

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

639 profilvisningar
  1. Var nere och tittade till min båt igår och upptäckte då lite vad jag misstänker är kylvätska under motorn. Jag har en Ryds 23 DC med en Mercruiser 4.3 MPI med slutet kylsystem. Det märkliga är att vätskan som läckt ut är enligt min teori både lite från det slutna systemet (den röda) och lite från sjövattendelen (den gröna). Jag vinterkonserverade genom att köra en längre stund med spolmuff runt drevet samt en slang från sjövattenintaget under båten ner i en balja med 50/50 blandad propylenglykol (grön). Det är inga mängder vätska men jag blir ändå orolig, det borde väl inte läcka ut något alls? Se bifogade bilder.
  2. _Frippe_

    Drevlås...

    Har en båt med en Mercruiser 4.3 och ett Alpha Gen II drev. Min båtklubb rekommenderar att man monterar bort drevet över vintern och det har varit någon stöld tidigare av drev. Jag har funderat på om det finns något bra lås så man slipper demonteringen och förvaring av drevet varje år. Har bara hittat denna hittills: http://www.mcgard.com/index.php/marine/outboard-motor-locks(samma typ som låsbult för fälgar). Tror ni det stoppar en tjuv från att stjäla drevet eller är det bara en falsk trygghet?
  3. Det är vad jag misstänker också. Alternativ att man drällt med bensin e!ler sprit till köket om det kan påverka nåtningen. Hur som helst, jag har börjat ta bort den dåliga nåtningen men hoppades först kunna hålla det till vissa delar. Det är ett ganska stort jobb att byta allt och som småbarnsförälder hade jag hoppats på mer båtåka än underhåll i sommar....
  4. Jag har teak på trappsteg ner i sittbrunen och på durken på min Ryds 23 dc. Upptäckte vid vårrustningen att nåtningen på översta fotsteget och en fläck på durken var kladdig/geggig. Nu skulle jag fixa det och ser då att det är samma problem på fler ställen. Vid värme/solljus blir nåtningen fuktig på vissa ställen och drar man med fingret över den så får man med sig kladdig nåtmassa. Värst var översta fotsteget som låg öppet för solen när jag jobbade med det idag. Där var nåtningen i stort sett flytande när jag tog bort den. Vad kan ha orsakat detta? Köpte båten i augusti så jag har inte mer historik än så själv...
  5. Den bifogade bilden kom inte med. Försöker igen.
  6. På min Ryds 23DC sitter en orginalmonterad badbrygga. När jag står på den ser jag att fästet i mitten mot båten sviktar lite. Det är inte i infästningen mot båten utan precis utanför, i staget mot bryggan. Jag skulle vilja dra åt det men förstår inte hur det går till. Jag tror badbryggan är från Båtsystem och när jag tittade på en monteringsanvisning från dem ser det ut som att det sitter en bult där som går att spänna men för att komma åt den måste fästet i båten skruvas bort. Stämmer det? Någon med erfarenhet av samma typ av badbrygga?
  7. Menyn visas genom att dra från vänster kant på skärmen och in mot mitten. Där hittar du också favoriterna.
  8. Jag köpte en NOA A-ställning på 9 meter till min Ryds 23 DC för några veckor sedan. Var tvungen att komplettera den med fästen i pulpit på benparet som ska stå på fördäck eftersom det inte finns någon reling eller liknande att vila benen mot. Jag misstänker att du kommer att få samma problem med en däckställning, men det är alltså lätt löst. Jag valde A-ställning framför däckställning mest för att jag var osäker på hur jag skulle fästa däckställning en i akter. Ska den sitta i badbryggan tror jag benen är för korta. Sen tycker jag det känns bra att inte allt tryck hamnar på pulpiten heller. Jag valde 9 meters ffa för att den hade längre A-ben, så att man får upp överliggaren ordentligt (min båt står på ganska höga bockar).
  9. Det är en låda till varje batteri. Dom står på varsin sida i motorrummet.
  10. Osäker på exakt modell men det är Tudor Marinebatterier på 80 Ah. Dom har en lite luftslang på sidan så jag antar att det inte är gel? Frågan är som sagt om jag ska bemöda mig att koppla ihop båda batterierna med någon form av T-koppling till den externa luftslangen eller bara låta det vara. Det kan väl inte bli något knas om man kopplar ihop två batteriets avluftning till en slang?
  11. Det är en bensinare. Mercruiser 4.3 MPI.
  12. Fel i rubriken... Luftning menar jag såklart (damn you auto correct)
  13. Mina batterier står i motorrummet (en Ryds 23 DC). Idag upptäckte jag att det finns en extern avluftningsslang för batteri som går ner i motorrummet. Hur gör jag när det står två batterier där men det bara finns en slang? Sätter man dit en T-koppling och kopplar in båda batterierna? Det verkar inte ha funnits tidigare utan åtminstone det ena batteriets luftslang har bara gått ut i motorrummet. Eller spelar det ingen roll att den gör det.
  14. Nej det vet jag faktiskt inte, har bara gått på vad jag läst mig till på forum. Ska se om jag kan få tag på en multimeter och mäta upp det. Sen återstår huvudfrågan, att hitta vad som drar ur batterierna. Tror fortfarande på Sonichuben eftersom den är nyinkopplad, men tvivlar ändå lite eftersom det drar ur relativt snabbt...
×
×
  • Skapa nytt...