Jump to content
Sunday 23 February 2020

Orvar2

Medlemmar
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Orvar2

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

236 profile views
  1. Hej! Har en Evinrude 2takt 55 hk från -79 som inte vill starta. Vid några tillfällen har den startat och gått i några sekunder innan den dör, den låter då som att den inte kommer upp i varv lite utan segar sig lite. Men mest startar den inte alls. Har synlig, blå gnista på bägge stiften och bensin flödar, inget fel i finfiltret. Nån som har några idéer om vad som kan vara fel?
  2. Häromdagen fick jag äntligen tid att åka ut och fortsätta pilla med detta. Och fann att det var den lilla kontakten som hindrar en från att starta med växel i som inte gav någon kontakt, nu är den förbikopplad och sinnesfriden återställd - motorn startar! Tack för all hjälp och ha en underbar sommar på sjön allihop!
  3. Ok, men då börjar jag med att plocka av och öppna reglaget för att kolla alla anslutningar där. Har ruckat lite på spaken för att den verkligen ska ligga i neutral men kan ju fortfarande vara något fel på den kontakten. Lyckligtvis finns det inget dödmansgrepp som kan krångla iaf! Tack för tipsen!
  4. En tanke: Om man har tändningen på och sätter pluskabeln som går till solenoiden direkt på kabeln som går vidare till startmotorn, borde startmotorn sätta igång då? Kan man göra detta för att ex utesluta att startmotorn är kass? Och om startmotorn då inte skulle snurra, är det definitivt att den är kass eller kan den ha dålig jordkontakt?
  5. Precis så är det, när tändningen är på har jag 12,4 fram till solenoiden men när man vrider nyckeln till start går spänningen ner till 0,2. Ahaa, jag tänkte att eftersom jag hade spänning dit fram borde felet inte sitta i tändningslåset, men det är ju klart att det kan glappa vid själva tändningen. Då är det alltså den ena av de två mindre kablarna på solenoiden som ska leverera ström vid startförsök för att öppna reläet? Och den andra av de två små som är jord då. Tack för tipset, blir till att börja kolla från reglaget då...
  6. Batteriet är nytt, bara att det använts till ett antal startförsök så nu är det halvladdat, men tänkte att det fortfarande borde räcka. Testade även med bilens batteri som låg på 12,67 men med samma resultat. Ja, förstår inte varför all spänning försvinner när man vrider på nyckeln, måste ju vara nånting som "käkar" upp all ström??
  7. Hej! Har en Evinrude 55hp -79 som har tappat livsgnistan. När man vrider på nyckeln är det helt tyst. Har mätt upp 12,4V från batteriet fram till solenoiden, men får ingen ström förbi den. När man försöker starta så dyker spänningen ner till 0,2V. Det första jag gjorde var att byta solenoiden till en annan som fungerade utan problem på en likadan motor. Kan detta tyda på något fel i startmotorn, eller kan det röra sig om jordfel? Jordkabeln från solenoiden löper in i nån kabelhärva och jag kan inte se vart den tar vägen, kan jag testa att jorda mot godset istället? Eller kan felet sitta i tändlåset trots att det är spänning till solenoiden när tändningen är på? Är inte så kunnig på el, så är i stort behov av tips och tricks!
  8. Hallå igen alla hjälpsamma medmänniskor! Problemen fortsätter :) Fick hjälp av littlebastard4 som försökte lossa svänghjulet för att kolla svänghjulskilen, men svänghjulet satt hårdare än maskinerna orkade med, försökte även på firma som inte heller lyckades få loss det. Hittade istället en likadan motor på blocket som skulle fungera, men monterad på plats på båten så startar den inte. Det är knäpptyst när man vrider på nyckeln. Har använt multimeter och mätt upp 12,4V fram till startsolenoiden, därifrån dött. Bytte till ny solenoid men har fortfarande samma problem. Fram till solenoiden kan jag mäta 12,4V men när man vrider på nyckeln så dyker spänningen ned till 0,2V. Nån som vet vad detta kan bero på? Kortslutning i startmotorn, dålig jord till startmotor eller ärg nånstans? Blir snart tokig, hade ju tänkt sjösätta innan första maj!
  9. Det här med svänghjulskil låter som att det kan vara något! Tack för alla tips! Kan också nämna att om det är någon med kunskap och tid som vill ta sig till Björlanda för att tackla det här problemet så betalar jag gladeligen vad det skulle motsvara att lämna in på verkstad,(har försökt lämna in den, men ingen har nån tillgänglig tid innan midsommar...) vill helst undvika montera isär saker jag inte förstår mig på
  10. Ok, har kollat gnistan och den ser väldigt stark och fin ut, så tror inte att felet sitter där. Däremot tycker jag att det är jäkligt konstigt att den inte startar på startgas när vi sprutar in det i förgasaren, som bäst blir det några puffar i tändningsväg. Samtidigt tycker jag det låter extremt att bägge förgasarna skulle vara så otroligt igengeggade. Därför känns det som att det nog skulle handla om något spjäll eller liknande som inte öppnas nånstans...Och det är samma typ av choke här, att man trycker in nyckeln, så ska kolla det också, låter som en typisk bov i dramat. Kan vi få dessa "misständningar" eller "puffar" pga något elfel? Tex att fel tändkabel sitter på fel tändstift eller nåt i den vägen? Kanske en dum fråga, men hade ju varit så jäkla typiskt om det vore nåt sånt...
  11. Har nu kunnat konstatera att bensin flödar fram till förgasarna och att vi garanterat har gnista. Likförbannat startar den inte mer än att det "puffar" till då och då och kommer ut tjock blå rök. Kan förgasaren vara så jävla igensatt att det blir stopp där eller kan det vara nåt annat som är fel? När man försöker snurra på skivan uppe på motorn så är det distinkta stopp, så jag antar att det inte är kompressionen det är fel på? Känner att jag är alldeles för ohändig för att vilja montera av förgasarna nämligen, så vill helst hitta en annan lösning om möjligt
  12. Ja, filtret blir fyllt, så jag antar att jag får ge mig på förgasaren iaf då. Och då antar jag att blåsan sitter på rätt håll också
  13. Pinfärsk bensin, inte kunnat komma åt att se, blåsan hård som sten, gas på maxpådrag...
  14. Den puffar till lite då och då, typ en smäll följt av ett litet avgasmoln. Tänkte ju att eftersom det är synlig gnista på tändstiften är det jäkligt konstigt att det inte händer något när jag sprayar startgas i luftintaget. Finns det några särskilda spjäll eller liknande man borde undersöka innan man börjar pilla sönder saker istället?
  15. Hej! Har en för mig ny motor, en Evinrude 2t 50 hk från 80-90-tal ungefär. Försöker få igång den men lyckas inte. Har kollat att hålla tändstift mot godset och ser tydligt att det kommer gnistor från båda tändstiften. Körde liiite startgas direkt i cylindern och då gick den i typ 1 sekund. Men den startar inte när jag sprutar startgas i luftintaget. Fattar inte hur det skulle kunna vara stopp i förgasaren eller nån annanstans på vägen? Tips emottages tacksamt!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy