Jump to content
Saturday 17 April 2021

askbom

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About askbom

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

299 profile views
  1. askbom

    Vikt utombordare

    Jag har en Uttern 5000 ac och den är reggad för max 50 hk. Jag köpte den förra året och tidigare ägare hade denna motor på. Jag bryr mig mindre om miljönytta och acceleration. Jag byter för att slippa oljeblandning och för att den drar för mycket. Om jag tappar lite ork/kvickhet mot att jag slipper bära med mig extratankar så får jag ta det. Om någon sitter på någon 50-60 hk 4-takt så är jag mer än villig att sälja 75 hk
  2. askbom

    Vikt utombordare

    Jag håller med, den funkar över förväntan. Men tyvärr tycker jag den är väl törstig för det jag använder den till. Jag behöver få ner förbrukningen tyvärr. Så det blir tyvärr att sälja och gå på 4-takts sortimentet.
  3. askbom

    Vikt utombordare

    Tack för svar,Seaswirl och er andra. Då får det bli en nyare Honda på 50- 60 hk.
  4. Nu behöver jag hjälp igen. Har precis bytt båtlivet mot husvagn för grabbens skull, men då jag inte kan vara helt utan båt har en dagstursbåt inhandlats. Det jag undrar är hur man kan få reda på vikter på begagnade lite "äldre" motorer. Idag sitter det en Yamaha 75 hk 2-takt från 1995 på båten. Nu vill jag ha tag i en 4-takt mellan 60-80 hk någonstans runt 2001-2010. Men att hitta specs på vikter är stört omöjligt. Jag vill helst inte belasta akterspegeln med en motor som är tyngre än den jag har idag, men ändå få ut lite mer fart och samtidigt spara bensin. Är det någon som kan ge tips på var man hittar dessa uppgifter? Eller rent av äger en 60-80hk 4 takt och har vikten.
  5. Tack så mycket, ska absolut prova att byta varvtalsgivaren mellan motorerna och se om det blir någon skillnad.
  6. Nu har jag felsökt och upptäcker att kompressorn går hela tiden. Jag kan vrida tillbaka nyckeln ett steg och då stannar den. Kan det ha med varvtalsregulatorn att göra? Jag har en "ställbar"regulator och funderar på om den kan vara ställd så att den alltid laddar? Finns det någon anledning att göra så. ?Maskinerna fungerar kanon,så också båten.Lätt upp i plan jämn gång och rejäl kraft. Det enda är att babords maskin laddar hela tiden medans styrbord "kickar igång" vid 1700 varv. Någon som kan hjälpa med idéer till om det kan vara så att man ställer ena maskin med tryck redan från början,medans den andra hämtar kraft när man vill iväg. Båten är köpt utomlands vilket gör att man kan ha valt att ha laddningen på gela tiden för att motverka vågor/strömmar. Är det svårt att själv ställa in varvtal när kompressorn ska börja ladda?
  7. Jag tänker att felsökning blir svårt då kompressorn alltid går igång när den ska,problemet är att den ej slutar vid gasavdrag. Att den sen startade och stoppade när jag åkte lugnt in till bryggan på 1000-1200 varv, känns mer som att det är något kontaktfel. Ska ta bort relä och kontaktstycken och göra rent och spraya kontakspray på. Håll tummarna alla.
  8. Tack !! Då behöver jag inte bry mig om det relät. Får kolla glappkontakt i helgen,annars är det väl bara att beställa givare/varvtalsrelä.
  9. Vad har relät som har nr 15 för funktion ? Jag hoppas naturligtvis att det kan vara det som spökar. Då handlar det om ett par hundra kronor istället för tusentals kr
  10. Tack!! Om du kommer på var i Tyskland du beställde som gör att det blir billigare än de 3500 dom ska ha på marineparts, så får du gärna höra av dig. Ska försöka åka ut i helgen och se så att det inte är "nr 15 som spökar. Då problemet ibland försvinner för en stund. Med min lilla kunskap så känns det som om det skulle kunna vara någon form av glapp eller kanske ärgade stift eller kablar.
  11. Kan det vara nr 15 på bifogad bild ? Eller är det nr 9 ?
  12. Tack jag får kolla det. Vet du vad det grå relät är till för ? Vet du om man kan få tag i givaren hyggligt billigt? 3500 kr för givaren känns så där,om det sen är det någonting annat.
  13. Jag har ett problem som jag hoppas någon av alla kloka härinne kan hjälpa mig med. Som titeln säger, När jag startar motorn och åker på runt 1000 varv så står kompressorn stilla som den ska. Sen vid gaspådrag så startar den som den ska runt 1600-1800 varv. Men problemet är att vid nerdragning av gasen så fortsätter den att snurra/ladda. Senast jag var ute och provade så startade den som den skulle och stannade när den skulle. Jag trodde problemet var löst och tuffade in mot bryggan i 1000-1200 varv och då startade och stannade den precis som om jag gav gaspådrag och sedan drog av igen. Vad är det som talar om att kompressorn ska starta. Kan det vara ett relä eller varvtalsregulator som är glapp/fel på Jag kan även vrida av nyckeln ett hack bakåt vilket gör att kompressorn stannar ? Motorn är en kad/kamd 42 1994 årsmodell Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få en lösning eller tips på vad det kan vara.
  14. Någon som kan tipsa mig om hur man tätar denna proppeleraxel, vågar inte dra mera utan att riskera varmgång i axeln.Måste jag lyfta för att kunna täta om den här varianten Hoppas som vanligt på hjälp härifrån 😀😂
  15. Det är inte kulventilen utan mellan en 90graders krök och stosen till plastslangsdelen som sitter över det som droppar. Kulventilen och anslutningarna till den är täta.Har du något förslag på TÄTNINGSMEDEL som man kan aplicera på skarv mellan dessa båda. Alltså 90 graders böj och stos. Då dom sitter fast så kan jag inte skruva loss och täta med gängtejp.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy