Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Peterrr

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Peterrr

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

343 profilvisningar
  1. Vet inget om manluckan men se till att göra stora sådana för lätt rengöring. Jag har själv råkat ut för beväxning i tanken med mycket liten lucka. Inget roligt!
  2. Peterrr

    Ryds 620 GTX

    Någon som har erfarenhet av en Ryds 620 GTX med en Mercury optimal 135 hk?
  3. Peterrr

    Penta KAD 44

    Tittar på att köpa båt med dubbla Penta KAD 44 -00 och 1 000 timmar, båten väger 7 500 kg. Vad skall jag titta på gällande motorerna? Vad skall vara bytt sedan tidigare, slangar annat som är standard att byta?
  4. Peterrr

    Penta KAD 44

    Tittar på att köpa en båt från -00 med två kad 44. Båten väger 7 500 kg. 1 000 timmar på motorerna. Vad skall jag titta på? Vad skall vara bytt/bör bytas? Gärna svar ikväll, senast imorgon bitti.
  5. Ok, tack för svar men vad tror ni om 290 drev och kad 44? Jag vet att det är en vanlig kombination men att det också är vanligt att dreven går sönder. Peter
  6. Peterrr

    290 drev

    Det sägs att 290 drev på en 7 - 8 tons båt är för klent hygges, stämmer det?
  7. Min Penta D6 310 från -04 får inte upp rätt dieseltryck vid start. Vad jag förstått kräver de ett tryck på 200 bar och min pendlar upp och ner mellan 10-180 bar, för att vid nästa startförsök hoppa igång och då har den drygt 200 bar. Detta har jag fått fram via ett diagnosinstrument. Jag har bytt railtryckgivaren, Mproppen, handpump, backventil på returledning och även satt en backventil på sugledningen närmast tanken. Nu tror mekanikern på Tryckreduceringsventilen (sitter på andra änden av railröret). Till saken hör att när vi provkör båten och belastar med full gas så går motorlarmet in och vi får en grå felkod som säger mpropp och denna tryckbegränsningsventil samt en del andra orsaker som tex läckage i bränsleslang mm. Tacksam för hjälp.
  8. Troligtvis är blåsan trasig och behåller därför inte trycket. Blåsan skall hela tiden vara hård (trycksatt) annars rinner bränslet tillbaka till tanken och det gör den lättarepå tomgången. När du har höga varpå motorn hålls trycket enklare uppe. Alla säljer dessa blåsor. Peter o Arne
  9. Tack för information. Båten är en Nimbus 380 Carisma på ca 7 000 kg, motorerna har gått 800 timmar. Kan det vara för tungt för 2 stycken KAMD 43 motorer? Isåfall är det många båtar som är fel bestyckade. Ok platta remmen innerst skall jag vara extra noga med. Hur är det med ljud- eller oljud volymen jämfört med exempelvis D serien? Vad jag förstår är det precis i skarven mellan dessa två motor modeller och att dessa motorer har en hårdare gång?
  10. Tittar på att köpa en 38 fots motorbåt med dubbla KAMD 43 kompressor. Är det bra motorer? Vad skall jag titta extra på innan köp? Jag är normalt motorkung.
  11. Vilka fördelar respektive nackdelar har dessa motorer?
  12. Vilka fördelar respektive nackdelar har dessa motorer?
  13. Jag tittar på att köpa en 30-35 fots båt i Danmark. Vad skall jag tänka på?
  14. Peterrr

    380 Carisma

    Någon som har erfarenheter att dela med sig från en Nimbus 380 Carisma?
×
×
  • Skapa nytt...