Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Platon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    78
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Platon

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Har bytt från rorkult till ratt på min segelbåt. Har sedan innan en Raymarine rorkults autopilot -ST4000 från 2008. Någon som vet om det räcker med att byta drivenhet från rorkult till att istället bara köpa en drivenhet för ratt och koppla in den i samma ACU, fortfarande Raymarine? Känns onödigt att byta kontrollenhet och ACU och kompass då dessa fungerar utmärkt. Vill ändå inte heller koppla autopiloten i ett nätverk (försiktig) tack på förhand
  2. Tack för svaren. Tänkte mig just 1.5- 2 M CPA och 15-20 min TCPA på öppet vatten så det känns rätt att börja med. Har räknat på det, ponera att jag gör FGV med 5 KN och är på rak kontra kurs med en 3 m hög snabbgående motorbåt som gör 25 knop. Vid god sikt så ser jag denna först när cirka 7.5 distans skiljer oss åt då jag själv i min sittbrunn och med min längd befinner mig 3 m över ytan. Vi möts då redan efter 15 minuter i en kollision. I detta fall räddas jag av TCPA larmet. Hade jag inte använt TCPA utan bara CPA som larmade när vi var 2 distans ifrån kollision så hade jag endast haft 4 minuter på mig att reda upp det. Slutsatsen måste därför vara att använda både TCPA och CPA. Tack igen
  3. Platon

    CPA & TCPA

    Hej Jag har nu skaffat AIS transponder och tänkt korsa TSS mellan Simrishamn och Bornholm. Till er som använder er av funktionen CPA och TCPA, vad anser ni är rimligt värde för larmet?
  4. Platon

    AIS

    God fredag Ska installera AIS transponder med separat GPS antenn i min segelbåt (glasfiberskrov). Vad tror ni, kan GPS antennen sitta i en stuv undangömd med själva AIS enheten eller behöver den ”fri sikt”?
  5. Hej Jag funderar på en trådlös vindgivare men skulle gärna höra på er som använt det ett tag om hur det fungerar samt rekommendationer. mvh/Platon
  6. Hej Tänkte flytta ner storskotet från rufftaket till sittbrunn så att jag når det från ratten. Blir en skotbalk med skena. Fungerar det sedan att fästa taljan i en strap runt bommen? Isåfall hur kraftig? Tycker det verkar smidigt då jag inte vet exakt hur långt bak jag kan ha fästet pga annan utrustning .
  7. HR 352 har samma layout och en väl dokumenterad kapacitet. Ligger dock högre i pris samt har ett teakdäck som snart ska bytas... Detta torde visserligen göra att priset går förhandla om. Brukar ligga en 3-4 stycken 33:or till salu per säsong så viss omsättning är det ändå men långt färre en vissa andra mer högvolymta modeller. Sjösatte min 33:a idag så nu börjar säsongen.
  8. Visst liggger Maxi 33 högre i pris än flera andra jämngamla båtar i samma storlek. Men som vanligt är det marknaden som styr så folk betalar väl helt enkelt mer för en 33:a. Det gjorde jag och är verkligen jättenöjd med vår som vi seglat i 5 säsonger med tre barn. Styv på sjön, trevlig (och praktisk) att bo i samt lätt manövererad. Ett kapell över sittbrunn sedan så blir det riktig bra.
  9. Hej Har idag en gammal solpanel med tillhörande regulator kopplat till mina förbrukningsbatterier. Har tänkt att skaffa ytterligare en solpanel och en modern ny regulator till nya panelen och koppla in den på förbrukarbanken. Frågan är det är något som gör att jag inte kan ha två av varandra oberoende solpanel system till samma förbrukarbank. Dvs en ny och en gammal med varsin regulator? MVH Platon
  10. Har själv bara en knap på masten och tycker det fungerar. Vinschar med andra befintliga vinschar och spänner fallet när jag går mot knapen. Duger för mig.
  11. Jepp, det var matarpumpen. Bytte den och nu går den renare än någonsin. Tack för tipset .
  12. Hej Precis sjösatt och motorn (vp 2003) startar och går jämnt på 2000 varv och mer. Drar jag ner till 1000-1500 så dör den efter några sekunder. Förfliter och fin filter bytta samt motorn luftad.Diesel från i fjol. Vad göra?
  13. Platon

    Gö - Blekinge

    Hej Seglar nu i Blekinge och har hört mycket berättelser om Gö och svår sjö. Vid vilka förhållanden ( vind och riktning) blir det sämst och bör undvikas. Hur långt från land behöver man hålla för bekväm resa? Har 30 fot segelbåt. Hoppas här finns någon Blekingeseglare som kan tipsa.
×
×
  • Skapa nytt...