Jump to content
Thursday 20 June 2024

Jimjens

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Jimjens

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag tror att tändspolen är boven även om det finns gnista. Läste om ett liknande problem med en penta motor. Bränsle och gnista fanns, men startade inte. I morgon får jag hjälp med att koppla upp mot en dator. Tack för manualen skall läsa i kväll🤔
  2. Bra input, vad skall trycket vara? dock konstigt att inget händer när jag sprutar in startgas
  3. Hej igen kan tillägga att 3 av tändstiften var fuktiga och de 5 andra var torra. En av de torra var det lite sot på.
  4. Hej jag har en Bayliner 2655 med en nyrenoverad Mercruiser 350 MPI från 08a. vi håller fortfarande på att köra in motorn. Nu i helgen var vi ute med båten. Motorn startade direkt som vanlig. Vi körde ur hamnen och hade ett varvtal på 2500 varv. Plötslig stannade motorn utan någon förvarning. Den bara dog. Tur var att det var ett kanonväder och vi frågade ett par på en kobbe bredvid om dom kunde hjälpa oss då vi var nära kobben och ankaret tog inte tag. Nej vi vill inte var svaret.😮 Är det möjligt??? Som tur var var det ett par till på samma kobbe som kom ut och drog oss till hamnen igen. vad är fel? jag har kollat följande. bränsle: öppnade förfiltret på bensinpumpen, ser ok ut. Det var inte så mycket bensin i filterhuset. monterade tillbaka filter och kopplade en slangpump mellan tank och pump. Pumpade upp ett bra tryck, försökte att starta, men ingget tecken på att den tänder. testar med startgas i filtret till förgasare, ingen reaktion, tar av filtret, öppnar spjället och sprayar utabarahelvete, men inget händer. Möjligen en liten tändning i en microsec. kollar bränsleledningen från bränsle pumpen till insprutnings ventilerna och på den sitter en liten typ cykel ventil. Jag trycker in nålen och det kommer ut bensin med bra tryck. Min teori är att det kommer bensin iallafall till insprutnings ventilerna. Tänning: tog ut alla tändstift. Det var rost på alla topparna till stiften där tändhatten sitter. Putsade bort det, kollade gnista på 6 av 8 ( var svårt att hitta jord på 2 ) Gnista fanns. Även om nån stift är sönder eller en tändkabel är sönder borde motorn tända och gå uselt. Övrigt: main relä klickar till när tändningen sätts på, samma gör bränsle pump relä. Bränsle pumpen surrar till en stund som vanligt. Jag mätte även på en av de 8a insprutnings ventilerna när jag provade att starta motorn. Det började på 0,1Volt och gick up till 0,5 Volt. Vet inte hur dom funkar, men ville bara testa. Kanske bränsle stannar där? dödmansgräppet är ok. microbrytare vid växel är ok, mätte den. Frågor: kan det vara tändspolen även om jag ser gnista? vad styr insprutnings ventilerna ( de med 2 kablar som sitter på enden av bränsleledningen innan det får in i motorn) är det ECM modulen? var kan jag köpa rändspole och ECM modul? Någon som har något bra förslag? Jim
  5. Hej igen vill säga att det sitter en Mercruiser 350mag i båten. Mercruiser har ett eget el system som levererar förbrukselen. Även om jag har ett start batteri och 2 förbruk, tappas start när jag ligger still och tex. Kylen går. Om jag tittar på kablarna går det en + till start motor och - till jord (motorn) när motorn inte går och jag tar bort + kabeln på start batteri (som går till start motorn) dör all el i båten. Från motorn kan jag se en röd och en svart kanel som jag tror går fram till säkringar. (Ungefär 4-6 kvadrat) mycket skumt tycker jag att all el går via motorn.
  6. Det är en kabel som går mellan shunt och instrument. Den verkar ok, har inte mätt den än. en omstart är gjord många gånger.
  7. Hej jag har en batterimonitor från Victronenergy. Bmv-720-smart https://www.victronenergy.se/battery-monitors/bmv-712-smart den är kopplat mot start och förbruks batteri. Allt funkade bra i början. Den visade batteri spänning, amp och watt. Nu kan jag inte se amp och watt. De står på 0 hela tiden även om batteri laddas eller inte. i dag testade jag även att koppla ihop start och förbruk så det bara är en batteribank, men ingen skillnad. Är det någon som har erfarenhet av dessa? kan det vara shunten som är sönder? tacksam för svar från alla ni kluriga. jim
  8. Jimjens

    Motor test

    Ok skall prova det här när båten tas i land på Fredag. Hoppas det ser bra ut, men jag är tveksam tyvärr.
  9. Jimjens

    Motor test

    Vad skall kompen vara? Hur många kg?
  10. Jimjens

    Motor test

    Hej hur testar man bäst skicket på en Mercruiser 5,7a från 97? räcker det med ett kompression test eller även ett leak down test? har en misstanke om att något är fel då motorn värkar trött. Vad är bäst att göra med en gammal motor som kanske har lite dålig komp och läcker lite i ventiler? Renovera eller byta skiten? Jim
  11. Åkte ut i går till en strand där jag tvättade bort alla havstulpaner. Det var rätt så mycket, men mest på drevet. Test körde en sväng och kom upp i march fart 20-21. Normalt 21-22. Toppade 24. Normalt 26-27. Tror allt funkar som det ska. Blir lite förvånad när motorn tappar så mycket kraft. Nåväl hoppas det går bra i sommar.
  12. Hej Är det någon i göteborg/kungsbacka som åker ut till kund och servar Suzuki? Jag vill bara koppla upp en dator till motorn och se hur den mår. Vill veta om ventiler mår bra och övrigt ser bra ut. Vanlig service som olja, filter, stift, växelolja, impeller byter jag själv. Har båten hämma och vill inte köra så långt med den då det bara är en hemmagjord 30kärra den står på. Båten är en Flipper 620 och motorn en Suzuki DF90 4takt 2008 års modell. Någon som vet och vad skulle det kosta? MVH Jim
  13. Jimjens

    Wallas

    Har du bytt glödtråd och veke? Finns service kit att köpa hos www.varmedoktorn.com Han kan ALLT om wallas
×
×
  • Create New...